Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoofdpijn na het fietsen

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 08 jul 2007 02:26

Ik heb ook jaren last gehad van inspanningshoofdpijn. Met name na een koers in de avonduren op warme dagen. De oorzaak was het feit dat ik tijdens de koers een petje of een buffy droeg, onder mijn helm. Dit was vanwege het zweet. dat in mijn ogen liep. Nadat ik geen hoofdbedekking meer droeg heb ik nooit meer last gehad. Tegen het zweet, smeer ik tegenwoordig een beetje vaseline op mijn wenkbrauwen!
Gerardo

spin
Forum-lid

Gebruikersavatar spin 08 jul 2007 23:56

[quote="who cares"][quote="Fiets"]
Als de belasting tijdens het sporten te hoog is, kan dit ook een oorzaak zijn van een optredende hoofdpijn. Te veel zuurstoftekort en een te lage suikerspiegel kunnen beiden na de sportbeoefening een periode hoofdpijnklachten veroorzaken. De conditie schiet dan eigenlijk tekort voor de geleverde prestatie.
[/quote][/quote]

Dit zou wel verklaren waarom bij sommige mensen de hoofdpijn na een tijdje niet meer optreedt. En zou ook verklaren waarom ik normaal gesproken alleen hoofdpijn heb na een voor mij zware en lange tocht. Weet iemand of het helpt om bijv. te zorgen dat je voor of tijdens het fietsen meer suiker binnen krijgt? En hoe je dat het beste kan doen? De andere optie is natuurlijk minder intensief trainen, maar ja... :(

rubencornelisse
Forum-lid

rubencornelisse 10 jul 2007 12:30

Ik heb er ook wel last van, heb het erger als de intensiteit ook hoger is geweest. Met hardlopen heb ik er geen last van, ook als de intensiteit hoog is. Ik heb het idee dat het daarom iets te maken heeft met de houding op de fiets. Mischien komt het door een verkrampte houding van schouders en nek.

gillio
Forum-lid

gillio 20 jul 2007 17:52

Ik heb er ook wel eens last van, het is bij mij hetzelfde als bij de RSi klachten die ik had. Tijdens het fietsen moet ik er om denken dat ik mijn schouders niet optrek en op die manier aangespannen houdt. IK heb heel erg de neiging om met gestrekte armen en de ellebogen en de schouders omhoog te gaan fietsen. Ook bij het typen achter de pc zit ik snel met mijn schouders omhooggetrokken. Dit is heel slecht en kan inderdaad voor hoofdpijn zorgen. Hierboven had al iemand het over spierspanningshoofdpijn. Je moet maar eens als je last hebt je kin intrekken en dan proberen om met je kin je borst aan te raken. Als je dan ook nog staat en je schouders naar achteren en beneden trekt en je hebt erge spierpijn dan komt het zeer waarschijnlijk door een verkeerde houding op de fiets. Dit is ook meteen een oefening om regelmatig te doen als je last hebt.
Dat je er later last van krijgt kan heel goed omdat tijdens hete fietsen en direct erna zijn deze spieren nog lekker warm en aan het werk. Bij mij duurt het ook altijd wel een paar uur voordat ik er last van krijg.
Nu de oplossing: lekker ontspannen fietsen en ook na het fietsen goed erom denken dat je je schouders af laat hangen.

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 31 jul 2007 01:03

[quote="Peterj"]Ik zit met hetzelfde probleem, de hoofdpijn gaat zelfs na een nacht slapen niet weg, zal van de week mijn nek eens laten kraken bij de fysio misschien heeft dat enig effect.[/quote]

Het kraken van de nek heeft goed geholpen, de hoofdpijn is verdwenen.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

gillio
Forum-lid

gillio 31 jul 2007 18:44

Waarschijnlijk dan toch echt een verkeerde houding waardoor de boel vast gaat zitten. Goed om denken om te ontspannen!!

dikke
Forum-lid

dikke 31 jul 2007 19:57

[quote="Peterj"][quote="Peterj"]Ik zit met hetzelfde probleem, de hoofdpijn gaat zelfs na een nacht slapen niet weg, zal van de week mijn nek eens laten kraken bij de fysio misschien heeft dat enig effect.[/quote]

Het kraken van de nek heeft goed geholpen, de hoofdpijn is verdwenen.[/quote]

Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn. Als je bij het fietsen regelmatig diep zit (in de beugels bijvoorbeeld) dan moet je toch je blik op de weg houden. Dit doe je dan door een hoogcervicale (bovenste 3 nekwervels) extensie. Klinkt moeilijk maar waar het op neerkomt is dat je bij diep zitten zoals bijvoorbeeld bij een tijdrit de bovenste nekwervels bijhoorlijk belast worden. Dit zou hoofdpijnklachten kunnen veroorzaken. Bij hardlopen heb je deze strekking niet dus dat zou kunnen verklaren waarom dan geen klachten optreden. Om dit uit te zoeken zou je eens kunnen proberen om een rit "rechtop" te blijven zitten. Een oefening om tijdens het fietsen de bovenste nekwervels te ontlasten is om eventjes rechtop te gaan zitten en een korte knik met je hoofd maken, zeg maar een dubbele kin.
Gewoon eens uitproberen lijkt mij.

Suc6

Vriendelijke groet,

Thom
Al is je fiets nog zo duur, trappen moet je nog steeds zelf....

spin
Forum-lid

Gebruikersavatar spin 06 aug 2007 13:28

Mocht er iemand iets aan hebben: ik krijg steeds meer het idee dat bij mij de hoofdpijn veroorzaakt wordt door oververhitting. Ik krijg alleen hoofdpijn na van die tochten dat ik echt met een rooie kop thuiskom, en misschien dat ik dit vooral bij wielrennen heb doordat die helm de grijze celletjes nog een beetje extra warmhoudt.

Het lijkt er op dat ik de laatste paar keer de hoofdpijn de kop in heb weten te drukken door na de tocht mijn hoofd een flinke tijd onder de koude kraan te houden. De methode moet nog een paar keer op de proef gesteld worden om van succes te mogen spreken, maar ik heb nu al een aantal weken geen post-fiets-hoofdpijn meer gehad.

Het kan ook gewoon een kwestie van verbeterde conditie zijn maar het is allicht een poging waard voor wie nog geen remedie heeft gevonden.

josdecoach
Forum-lid

josdecoach 08 aug 2007 15:15

[quote="baswolfs"]doe een mespuntje zout in je bidon. Puur water wordt niet voldoende opgenomen door je lichaam. Bij matig tot intensief fietsen is 0.75 ltr per uur geen overbodige luxe. Je verdampt meer dan je denkt vanwege de rijwind.[/quote]

Klinkt logisch, doe je dit altijd of alleen bij warm weer?
Want dan verlies je natuurlijk veel zout door te zweten.
Enne ik hoop dat je het niet proeft?

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 08 aug 2007 16:05

altijd doen,
alleen bij kouder weer drink je doorgaans minder omdat je ook wat minder zweet. Maar je verliest evengoed zout ed.
Smaak: is een kwestie van testen, normaal smaak je 't niet.
Bij warm weer heb ik hier minder last van dan van bv. Isostar, dat zeker als het wat opwarmt mijn spijsvertering wel eens overhoop haalt.

Plaats reactie