Pagina 2 van 2

Geplaatst: 21 feb 2011 10:32
door red_vfr
Ik ben gister wezen biken op het rondje geestmerambacht bij Langedijk. Dikke klei, me hele ketting zat onder. HOe maken jullie dat schoon? tuinslang deed niet zoveel. Luchtpistool?

Geplaatst: 21 feb 2011 10:41
door Einstein
red_vfr schreef:Ik ben gister wezen biken op het rondje geestmerambacht bij Langedijk. Dikke klei, me hele ketting zat onder. HOe maken jullie dat schoon? tuinslang deed niet zoveel. Luchtpistool?



Afspoelen met de tuinslang en me wat zeep, bijv autoshampoo. Lekker afspoelen en schoonmaken met een vot. Daarna nog met olie bewerken.
Werkt perfect.

Geplaatst: 21 feb 2011 10:42
door juulh
body schreef:
red_vfr schreef:Ik ben gister wezen biken op het rondje geestmerambacht bij Langedijk. Dikke klei, me hele ketting zat onder. HOe maken jullie dat schoon? tuinslang deed niet zoveel. Luchtpistool?



Afspoelen met de tuinslang en me wat zeep, bijv autoshampoo. Lekker afspoelen en schoonmaken met een vot. Daarna nog met olie bewerken.
Werkt perfect.


Je kan ook de tandenborstel erbij pakken, en dan rustig over de schakeltjes borselen :-)

Re: Onderhoud ketting

Geplaatst: 20 jun 2011 12:54
door mtbonderhoud
Smeer geregeld de ketting (iedere schakel), derailleur (draaipunten en veer) de remmen (draaipunten, veren en kabels).
Gebruik geen normale olie voor je ketting, omdat deze snel stof en zand aantrekt.
Gebruik daarom speciale teflon fietsolie, omdat deze vuilwerend en waterafstotend is.
Een cassette bestaat uit verschillende tandwielen (ook wel kransjes genoemd) en een draaiend gedeelte (de body) wat op het wiel wordt geschroefd. De kransjes worden op de body vastgezet met behulp van een sluitring.
Het is belangrijk om je fietsketting en cassette goed te onderhouden. Je fiets blijft soepel rijden en de slijtage is een stuk minder groot. Zand, stof en modder zijn zeer schadelijk voor je ketting en cassette. Door de schurende werking zullen de versnellingen van je fiets vlug slijten.
Vervang de ketting op tijd, omdat het anders ten koste gaat van de veel duurdere cassette.
Wanneer de cassette (of bepaalde kransjes) wordt vervangen moet je ook de ketting vernieuwen.
Het beste kan je na elke twee, drie ritten de fietsketting even met een doek na lopen. Veeg met een doek het vuil voorzichtig van de ketting. Zorg er wel voor dat je het vuil niet tussen de schakels wrijft.
Het is niet nodig de cassette te smeren. Het wordt zelfs afgeraden, omdat een vette cassette extra veel vuil aantrekt.
Gebruik geen normale olie voor je ketting, omdat deze snel stof en zand aantrekt

Re:

Geplaatst: 20 jun 2011 14:07
door db87
tiest schreef:-1 -1 -1. Met teflonspray vet je een ketting niet in. Teflonspray is enkel nuttig om de ketting evt schoon te maken.
Volgens mij ben jij in de war met een ander goedje (WD40 of siliconenspray oid). Telfonspray ook wel PTFE-spray is een smeermiddel.
De smerende werking van PTFE is zeer geschikt voor kettingen. Zoals de meeste 'dunne' smeermiddelen blijft PTFE bij regen niet lang in de ketting zitten.

Zoals de meeste spray's met elkaar gemeen hebben is dat een spray onnauwkeurig is.
Daardoor gebruik je feitelijk te veel en spray je ook delen die je liever niet sprayed.
Met teflonspray is het handig om een krant te gebruiken zodat het achterwiel niet vettig wordt.
De ketting moet je ook nog afnemen omdat deze ook aan de buitenkant vettig is (anders trekt de ketting extra vuil aan wat weer voor meer slijtage zorgt).

Het is handiger om geen smeermiddel aan te brengen als spray op de ketting.
Wat dat betreft zijn smeermiddelen als vloeistof, zoals Squirt dry lube etc. veel praktischer.