Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

cassettes: veloce, centaur of chorus?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jun 2007 01:26

Losse kransjes bestellen loont niet echt, want die zijn veel te duur. Je koopt een nieuwe cassete voor 42,50, dan weet ik het wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 27 jun 2007 11:44

hoeveel kosten die kransjes dan? Ik heb nog een veloce liggen (12-25) die ik om wil turnen tot 28 voor de alpen (icm met 42 voor). Iemand tips over welke karnsjes dr dan uit moeten er er weer in (alleen 28 toch?)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jun 2007 12:22

Een 10 speed Campa 28 bestaat niet. Tandjes uit een cassete trekken is niet echt bevoordelijk voor de schakelprestaties. Ik had een 12-23 Veloce cassete omgebouwd naar 12-25 met behulp van een oude Chorus 12-25. De 19-21 en 23-25 van de Chorus cassete gebruikt, de 17 eruit gehaald en een beetje creatief zijn met de tussenringen om het goed te laten passen. Ondanks dat de afstanden netjes klopte schakelde het echt slecht van 17 naar de 19. Als ik de kracht eraf haalde werkte het wel, van de 19 naar de 17 ging wel prima, maar echt ideaal is het niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 27 jun 2007 15:40

campaioen schreef:gt10, volgens mij maak je een fout. Over de chorus cassetje zeg je dat hij 4+3x3= 13 tandwielen heeft.....of lees ik iets over het hoofd? :)


OK, ik heb effe een tikfout gemaakt. Chorus was in 2006 4 losse plus 3 maal 2 aan elkaar geklonken tandwielen.

Wat de mogelijkheid betreft om losse Campa 10 speed kransjes te kopen:
de ervaring die ik heb bij 3 verschillende fietsenwinkels in de Kempen is dat zelfs bij bestelling een los tandwieltje blijkbaar in tijd eerst 3 keer rond de wereld moet draaien eer het op mijn fiets kan staan. Enkele tandkransjes bestellen en ze pas 3 maanden later binnen hebben valt bij mij onder "vrij moeilijk verkrijgbaar"... En je krijgt daarbij geen deftige status van wanneer ze gaan binnenkomen. Het is overal "volgende week zouden ze er bij kunnen zijn".

arjenkv
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 sep 2006 16:29

arjenkv 27 jun 2007 16:33

Bij ombouw kan je het beste het een na kleinste kransje (meestal de 13, uitgaande van 12-25) eruit gooien, aangezien je dit niet vaak zult schakelen in de bergen. 10 speed spacers vormen een erg ingewikkeld systeem, dus ik zou er niet aan beginnen en gelijk de 13-26 kopen. Bij Campa 10 speed heb je alleen keus tussen 26 en 29, die laatste is niet toegestaan met een korte kooi derailleur (campa richtlijn, maar ook met intelligent afstellen en schakelen lijkt me het erg lastig).
Misschien is een 28 miche kransje makkelijker verkrijgbaar.
Verder zou ik bergcassettes/losse kransjes alleen bestellen als ze op voorraad zijn. Bike-components is de goedkoopste aanbieder voor deze cassettes, maar kan lange levertijden hebben, dus dan ben je misschien al op vakantie tegen de tijd dat hij op de mat valt.

Effectiever en goedkoper kan zijn om je crank te vervangen door een compact. Dit geldt voor xenon tm centaur 2006 en ouder, anders is de as niet compatibel of het wordt heel duur. De overjarige typen zijn wel goedkoop te vinden, de xenon 2007 past ook.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 27 jun 2007 21:57

10 speed spacers lastig? Valt wel mee, haal de casette vaak zat uit mekaar om hem goed schoon te maken! Maar ik denk dat ik dan zo'n miche 28 neem, ik had ook altijd een 28 erop toen ik 9 speed centaur had (ook Miche?). Aan een 26 heb ik weinig en een compact crank wordt me te duur!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 28 jun 2007 17:07

Alp d'Huez53:15 schreef:hoeveel kosten die kransjes dan? Ik heb nog een veloce liggen (12-25) die ik om wil turnen tot 28 voor de alpen (icm met 42 voor). Iemand tips over welke karnsjes dr dan uit moeten er er weer in (alleen 28 toch?)


Ik heb altijd een 12-25 gehad, en heb voor de bergen de 13 eruit gehaald en een 28 erbij gezet. die 28 heeft me 10 Euro gekost en was bij Salden gewoon op voorraad. Ik weet eigenlijk niet of het welk een campa tandwiel was maar het werkte gewoon goed.
Afbeelding

Plaats reactie