Pagina 2 van 2
Geplaatst: 27 jun 2007 01:26
door amclassic-fan
Losse kransjes bestellen loont niet echt, want die zijn veel te duur. Je koopt een nieuwe cassete voor 42,50, dan weet ik het wel.
Geplaatst: 27 jun 2007 11:44
door alpdhuez53:15
hoeveel kosten die kransjes dan? Ik heb nog een veloce liggen (12-25) die ik om wil turnen tot 28 voor de alpen (icm met 42 voor). Iemand tips over welke karnsjes dr dan uit moeten er er weer in (alleen 28 toch?)
Geplaatst: 27 jun 2007 12:22
door amclassic-fan
Een 10 speed Campa 28 bestaat niet. Tandjes uit een cassete trekken is niet echt bevoordelijk voor de schakelprestaties. Ik had een 12-23 Veloce cassete omgebouwd naar 12-25 met behulp van een oude Chorus 12-25. De 19-21 en 23-25 van de Chorus cassete gebruikt, de 17 eruit gehaald en een beetje creatief zijn met de tussenringen om het goed te laten passen. Ondanks dat de afstanden netjes klopte schakelde het echt slecht van 17 naar de 19. Als ik de kracht eraf haalde werkte het wel, van de 19 naar de 17 ging wel prima, maar echt ideaal is het niet.
Geplaatst: 27 jun 2007 15:40
door gt10
campaioen schreef:gt10, volgens mij maak je een fout. Over de chorus cassetje zeg je dat hij 4+3x3= 13 tandwielen heeft.....of lees ik iets over het hoofd?
OK, ik heb effe een tikfout gemaakt. Chorus was in 2006 4 losse plus 3 maal 2 aan elkaar geklonken tandwielen.
Wat de mogelijkheid betreft om losse Campa 10 speed kransjes te kopen:
de ervaring die ik heb bij 3 verschillende fietsenwinkels in de Kempen is dat zelfs bij bestelling een los tandwieltje blijkbaar in tijd eerst 3 keer rond de wereld moet draaien eer het op mijn fiets kan staan. Enkele tandkransjes bestellen en ze pas 3 maanden later binnen hebben valt bij mij onder "vrij moeilijk verkrijgbaar"... En je krijgt daarbij geen deftige status van wanneer ze gaan binnenkomen. Het is overal "volgende week zouden ze er bij kunnen zijn".
Geplaatst: 27 jun 2007 16:33
door arjenkv
Bij ombouw kan je het beste het een na kleinste kransje (meestal de 13, uitgaande van 12-25) eruit gooien, aangezien je dit niet vaak zult schakelen in de bergen. 10 speed spacers vormen een erg ingewikkeld systeem, dus ik zou er niet aan beginnen en gelijk de 13-26 kopen. Bij Campa 10 speed heb je alleen keus tussen 26 en 29, die laatste is niet toegestaan met een korte kooi derailleur (campa richtlijn, maar ook met intelligent afstellen en schakelen lijkt me het erg lastig).
Misschien is een 28 miche kransje makkelijker verkrijgbaar.
Verder zou ik bergcassettes/losse kransjes alleen bestellen als ze op voorraad zijn. Bike-components is de goedkoopste aanbieder voor deze cassettes, maar kan lange levertijden hebben, dus dan ben je misschien al op vakantie tegen de tijd dat hij op de mat valt.
Effectiever en goedkoper kan zijn om je crank te vervangen door een compact. Dit geldt voor xenon tm centaur 2006 en ouder, anders is de as niet compatibel of het wordt heel duur. De overjarige typen zijn wel goedkoop te vinden, de xenon 2007 past ook.
Geplaatst: 27 jun 2007 21:57
door alpdhuez53:15
10 speed spacers lastig? Valt wel mee, haal de casette vaak zat uit mekaar om hem goed schoon te maken! Maar ik denk dat ik dan zo'n miche 28 neem, ik had ook altijd een 28 erop toen ik 9 speed centaur had (ook Miche?). Aan een 26 heb ik weinig en een compact crank wordt me te duur!
Geplaatst: 28 jun 2007 17:07
door ericpeters
Alp d'Huez53:15 schreef:hoeveel kosten die kransjes dan? Ik heb nog een veloce liggen (12-25) die ik om wil turnen tot 28 voor de alpen (icm met 42 voor). Iemand tips over welke karnsjes dr dan uit moeten er er weer in (alleen 28 toch?)
Ik heb altijd een 12-25 gehad, en heb voor de bergen de 13 eruit gehaald en een 28 erbij gezet. die 28 heeft me 10 Euro gekost en was bij Salden gewoon op voorraad. Ik weet eigenlijk niet of het welk een campa tandwiel was maar het werkte gewoon goed.