Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Nieuwe Racefiets (Koga Miyata Roadwinner of Stevens Aspin) W

dstentler

dstentler 17 jun 2007 16:57

Ok haha. Noujah bedankt voor de uitleg van Geometrie. Weer iets opgelost dus. Zit weinig verschil in.
Componenten blijft dus persoonlijk, alleen de wielen zijn volgens jullie van mindere kwaliteit (wel gek dat de nieuwprijs van de shimano wielen 70 euro hoger ligt). Maargoed dat zal dan wel aan het naampje liggen....

Vooralsnog is de stand:

Stevens-Koga 2-0

Rest mij ook nog de vraag in hoeverre dan het frame belangrijk is.
De voorvork en het frame van de Koga zijn wel degelijk anders. Het materiaal van de frames is gelijk Alu 7005, maar is bij de Koga wel tapered en mooier vorm gegeven.
Stevens geeft trouwens aan dat het frame 7005 TB is. Koga 7005 TH (triple hardened). Heeft dit te maken met stijfheid ofzo?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jun 2007 17:07

De Shimano wielen worden voor minder dan 100 euro verkocht (€99 bij S-tec), voor dat geld ga je geen Aksiums vinden. Adviesprijzen zijn niet zo interessant om te vergelijken omdat sommige bedrijven nog al absurde adviesprijzen er op na houden (bijv Campagnolo).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dstentler

dstentler 17 jun 2007 17:45

Blijft het 2-0 voor Stevens? Of zijn er ook mensen die voor de Koga zouden gaan?

pizzacat
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 aug 2004 01:01

pizzacat 17 jun 2007 18:46

Groep -Stevens
wielen - Stevens
Frame - misschien de Koga wat verzorgder
overigen - hangt erom
Prijs - Stevens

Ik zou voor de Stevens kiezen, als de prijs gelijk lag aan de Koga dan was het een lastiger keuze, maar de 300 euro verschil maakt een boel. Daar kun je een aantal onderdelen van upgraden of accesoires van kopen.

Er zit trouwens ook een Stevens dealer in groningen: Cycletrend.
Fietsen voor de pret<br>
Fietsen voor de lol<br>
en na een dikke sprint<br>
zitten de beentjes weer eens vol.

dstentler

dstentler 17 jun 2007 19:41

Pizzacat schreef:Groep -Stevens
wielen - Stevens
Frame - misschien de Koga wat verzorgder
overigen - hangt erom
Prijs - Stevens

Ik zou voor de Stevens kiezen, als de prijs gelijk lag aan de Koga dan was het een lastiger keuze, maar de 300 euro verschil maakt een boel. Daar kun je een aantal onderdelen van upgraden of accesoires van kopen.

Er zit trouwens ook een Stevens dealer in groningen: Cycletrend.



Noujah, gezien het feit ik een korting op de Koga kan krijgen en de Stevens normale prijs blijft liggen de prijzen zo goed als gelijk....
Blijf je dan bij je oordeel?

abacus
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 jun 2007 00:38

abacus 17 jun 2007 20:39

Ik stond een maand geleden voor precies dezelfde keuze. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Stevens en wel om de volgende redenen:

- Prijsverschil: ik heb hier in de buurt (Noord-Holland) geen betrouwbare FM gevonden die zoveel korting wilde geven dat de prijs van de Koga in de buurt van de Stevens kwam. De enige die ik vond die zoveel korting geeft is Vos in Zwanenburg en daar kreeg ik geen echt warm gevoel bij.
- Ultegra ipv 105 afmontage: ik wilde persé Ultegra en dan wordt het prijsverschil nog groter in het nadeel van de Koga
- Ik kon bij Van Herwerden (prima zaak overigens) een 2006 model van de Stevens bemachtigen. Die heeft een zwart gelakt frame, in tegenstelling tot het matzwart geanodiseerde 2007 model. Het verschil in looks was in mijn ogen daarmee wat minder groot.

Verschil in kwaliteit van de wielen speelde bij mij geen rol omdat ik (ivm >100 kg.) heb gekozen voor een andere wielset.

In jouw geval zal het dus een keuze worden tussen de looks van het imho bijzonder fraaie Koga frame gekoppeld aan ofwel een iets mindere afmontage ofwel een hogere prijs (als je kiest voor de Koga met Ultegra). Of je kiest voor de sterkere prijs/kwaliteit verhouding van de Stevens waarvan je zeker ook geen spijt zult krijgen.

Geen gemakkelijke keuze, dat ben ik met je eens. Het is maar net waar jij gevoelig voor bent. Uiteindelijk moet het gevoel het doen, want pijn in je portemonnee duurt minder lang dan spijt van een verkeerde keuze.

dstentler

dstentler 17 jun 2007 22:32

Bedankt voor de goede reactie Abacus!
Grappig dat je voor dezelfde keuze stond. Aan de ene kant ook wel logisch, als je een bepaald budget in je hoofd hebt kom je altijd bij een bepaald aantal fietsen terrecht, waarin de Aspin en de Koga Roadwinner dan (voor mij) als mooiste uitkomen.
Ik heb sowieso de toezegging van de FM gekregen dat ik 10% krijg. Ik heb vorige week aangegeven in een orrienterende fase te zitten en dus nog geen tegenbod gedaan. Misschien kan ik er nog wel 15% uitslepen...wie weet.
Van Herwerden is idd een prima zaak. Er staan hier thuis 3 fietsen van deze zaak in de schuur. Bij allemaal prima geholpen en na aankoop een goede service inderdaad.
Maargoed, 105 of Ultegra. Ik heb inderdaad een goed gevoel bij het frame van Koga. Ik weet ook dat frame niet het belangrijkste is, maartoch.
Ik zal eens vragen wat de fiets met Ultegra gaat kosten.
Het valt me trouwens op dat veel mensen pro Stevens zijn. Al snap ik dat ook wel natuurlijk. Prijs kwaliteit, wat overigens al vaker is gezegd, is in deze erg goed.
Graag zou ik ook wat mensen horen die de Koga zouden verkiezen boven de Stevens...en waarom. Je gaat mij niet vertellen dat er hier niemand op Koga rijdt :)

Nogmaals bedankt Abacus!

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 17 jun 2007 22:49

Ik zou voor de Koga gaan. Het is natuurlijk zo dat de duitser op punten wint. Maar je rijdt dan wel op een saaie duitser. Je wilt natuurlijk ook op een fiets rijden die je mooi vindt! Daarbij functioneert de 105 groep prima, en is het wellicht een leuk vooruitzicht je wielen een keer te vervangen.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 17 jun 2007 23:11

Een merk als Stevens zet met zijn filosofie ook in Nederland fietsen op de markt voor duitse prijzen. Dat er dan op de fiets geen korting gegeven kan worden is dan denk ik niet zo raar, daar is van Herwerden overigens heel duidelijk over (zie ook hun Web-site). Ga je voor een ander merk dan is er dus meer zaken te doen (=korting te krijgen). Kan overigens allebij de fietsen niet mooi vinden maar gezien prijs/kwaliteit zou ik zeker voor de Stevens kiezen.
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 18 jun 2007 01:47

Tja, ik vind Koga's gewoon ontzettend mooi, die van dit jaar in ieder geval. Heb ze meerdere malen bij een dealer zien staan. Jammer dat ze qua prijs - kwaliteitverhouding niet zo hoog scoren. De Stevens Aspin is een van de beste fietsen voor die prijs, maar qua looks behoorlijk aan de saaie kant. Ik zou hem om die reden uiteindelijk niet kopen. Verder zou ik een fiets nooit laten staan omdat er 550 wielen onder zitten (zeker niet als het alternatief doodgewone Aksiums zijn).

aspin1980
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jan 2007 12:22

aspin1980 18 jun 2007 02:43

Tja, met de Koga heb ik geen enkele ervaring, wel met de Aspin:

Ik ben zelf nu zo'n 8 maanden in het bezit van een Aspin, welke ik heb gekocht met CXP33 wielen. Over de fiets ben ik dik tevreden. Inderdaad is het geen spektakel om naar te kijken, maar ik vind het wel een mooie fiets (ik heb overigens ook de glanzende 2006). Ik ben zelf erg van de duitse degelijkheid. Hierbij heeft ook meegespeeld dat ik in Amsterdam woon, en de fiets ook voor woon-werk gebruik. De fietspaden zijn hier niet altijd even briljant, dus daarom voor mij een stevige fiets met stevige wielen. Het probleem dat ik er wel mee heb gehad was dat er een scheur in de onderzijde van het zadel kwam, dus die heb ik toen direct ingeruild voor een Arione.

Qua service (je geeft aan hem in Noord-Holland te gaan kopen, als het hem wordt, dus ik neem aan dat het dan Presto is) ben ik ook dik tevreden. Ik wordt altijd goed geholpen bij Presto, en wat ze beloven komen ze ook na.

Kortom: ik ben dik tevreden Aspin-gebruiker!

dstentler

dstentler 18 jun 2007 15:10

Ok, ok,

Wederom bedankt voor de reacties!
Ik ben en blijf turven. Hoe meer reacties en meningen hoe beter natuurlijk.
Ik heb voor mezelf nog steeds geen beslissing genomen.
Aanstaande zaterdag ga ik bij beide FM nog een keer langs en dan maak ik op diezelfde zaterdag mijn keuze.
Tot die tijd zo veel mogelijk hier kijken om jullie reacties te lezen!

Bedankt!

Plaats reactie