fietsen is zowat de enige sport die mijn vrouw graag doet (naast haar dansen). tot nog toe is dat fietsen echter eerder recreatief geweest en op een hybride-fiets. Dagtochten van 40 à 70km, waar je dan echt de ganse dag voor uittrekt en die we tot haar en mijn spijt veel te weinig doen (tijdsgebrek vooral). De racefiets lijkt me het voordeel te bieden dat je op een kortere tijd een ietsje grotere afstand kan doen en dus mits 2 uurtjes uit te trekken toch al fraaie toertjes kan doen, waar je met de hybride bijna een dag voor moest uittrekken.
ze vond het idee van een koersfiets idd leuk, al kan ze niet zeker zijn dat ze dit even leuk vind als met de hybride op dagtocht.
Dus waren er meerdere opties.
Een echt goedkope fiets kopen, vaak mannenmodel, waar ze mogelijks niet lekker op zal zitten en bijgevolg een degout zal krijgen...
Een goedkoop vrouwenmodel nemen: laag risico en als ze het niet graag doet verlies je niet teveel geld, maar doet ze het wel graag dan koop je al snel een betere met betere groep en hier zijn de FM's echt niet happig om een vrouwenmodel over te nemen, dus blijf je zitten met de oude.
Je koopt meteen een vrij goed exemplaar (2000 euro): comfort/performance want ze gaat geen competitie doen, een carbon want da's ietsje lichter (handig als je geen 50 kg weegt, dan speelt die extra kg mogelijks wel mee) en minstens een 105 groep. En ze vond de fiets mooi (ik niet! maar k heb wel vertrouwen in specialized als merk. Ik had haar liever op de vrouwen cannondale synaps gezien).
Lijkt me de meeste kans te bieden dat ze het leuk gaat vinden en als het dan toch tegenvalt... tja, dan komt de fiets maar een keer of 5 per jaar van stal, maar dan zal hij 15 jaar mee moeten gaan

Ze is en was betrokken bij de keuze al komt het idee idd initieel van mij.
En ik heb het bijkomende voordeel dat ik naast de snellere toertjes die ik alleen denk te blijven rijden, nu ook een extra toertje per week met haar denk te rijden.
En hopelijk zal ze het danig leuk vinden dat ze er af en toe ook eens alleen op uit trekt.
De keuze van de schoenen laat ik ook aan haar, ik hoop haar alleen wat raad te kunnen geven. Heb zelf met look gereden en nu met mavic. Het rijden zelf is fijn, in en uitklikken ook, maar het stappen is een ramp! Zelf met van die rubber beschermkapjes breek je nog je nek.
Nu kan ik haar dus de keuze laten tussen: pedalen waarmee je lang kan rijden zonder last te krijgen (maar je moet wel rijden en niet stappen) of schoenen waarmee je als eens kan stappen, maar die minder aangenaam zijn tijdens langere ritten. mits nog wat hulp van de fm moet ze zo toch haar zin kunnen vinden. Niet?