Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

pedaalvraagje

fransoos
Forum-lid

fransoos 28 jan 2011 15:15

je hebt ergens wel gelijk en toch ook weer niet.
fietsen is zowat de enige sport die mijn vrouw graag doet (naast haar dansen). tot nog toe is dat fietsen echter eerder recreatief geweest en op een hybride-fiets. Dagtochten van 40 à 70km, waar je dan echt de ganse dag voor uittrekt en die we tot haar en mijn spijt veel te weinig doen (tijdsgebrek vooral). De racefiets lijkt me het voordeel te bieden dat je op een kortere tijd een ietsje grotere afstand kan doen en dus mits 2 uurtjes uit te trekken toch al fraaie toertjes kan doen, waar je met de hybride bijna een dag voor moest uittrekken.

ze vond het idee van een koersfiets idd leuk, al kan ze niet zeker zijn dat ze dit even leuk vind als met de hybride op dagtocht.

Dus waren er meerdere opties.

Een echt goedkope fiets kopen, vaak mannenmodel, waar ze mogelijks niet lekker op zal zitten en bijgevolg een degout zal krijgen...

Een goedkoop vrouwenmodel nemen: laag risico en als ze het niet graag doet verlies je niet teveel geld, maar doet ze het wel graag dan koop je al snel een betere met betere groep en hier zijn de FM's echt niet happig om een vrouwenmodel over te nemen, dus blijf je zitten met de oude.

Je koopt meteen een vrij goed exemplaar (2000 euro): comfort/performance want ze gaat geen competitie doen, een carbon want da's ietsje lichter (handig als je geen 50 kg weegt, dan speelt die extra kg mogelijks wel mee) en minstens een 105 groep. En ze vond de fiets mooi (ik niet! maar k heb wel vertrouwen in specialized als merk. Ik had haar liever op de vrouwen cannondale synaps gezien).
Lijkt me de meeste kans te bieden dat ze het leuk gaat vinden en als het dan toch tegenvalt... tja, dan komt de fiets maar een keer of 5 per jaar van stal, maar dan zal hij 15 jaar mee moeten gaan ;-)

Ze is en was betrokken bij de keuze al komt het idee idd initieel van mij.
En ik heb het bijkomende voordeel dat ik naast de snellere toertjes die ik alleen denk te blijven rijden, nu ook een extra toertje per week met haar denk te rijden.
En hopelijk zal ze het danig leuk vinden dat ze er af en toe ook eens alleen op uit trekt.

De keuze van de schoenen laat ik ook aan haar, ik hoop haar alleen wat raad te kunnen geven. Heb zelf met look gereden en nu met mavic. Het rijden zelf is fijn, in en uitklikken ook, maar het stappen is een ramp! Zelf met van die rubber beschermkapjes breek je nog je nek.

Nu kan ik haar dus de keuze laten tussen: pedalen waarmee je lang kan rijden zonder last te krijgen (maar je moet wel rijden en niet stappen) of schoenen waarmee je als eens kan stappen, maar die minder aangenaam zijn tijdens langere ritten. mits nog wat hulp van de fm moet ze zo toch haar zin kunnen vinden. Niet?

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 28 jan 2011 15:23

Vrouwenmodellen fietsen is pure marketing
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

fietspraat
Forum-lid
Contact

fietspraat 28 jan 2011 15:45

Beginnende fietsers zou ik altijd laten starten met gewone sportschoenen en normale pedalen. Op deze pedalen kun je dan wel van die 'neusjes' zetten, waar je schoen toch een beetje in gevangen zit. Op die manier maak je de stap om te gaan fietsen niet al te groot en loop je ook niet het risico dat je door verkeerd afgestelde plaatjes knieklachten ontwikkeld.
Eerst kijken of iemand het fietsen echt leuk blijft vinden en geen klachten ontwikkeld. Zodra je klaar bent met het heel goed afstellen en infietsen van zadelhoogte en lengte stuurpen en dergelijke kun je een verder kijken.
Zo heb ik het ook bij mijn zoon gedaan die een beginnende (race)fietser is en dat werkte prima.
fiets,fiets,fiets en verder niets.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 28 jan 2011 16:08

Hoezo? Gewoon meteen goed doen, niet ingeklikt meerijden met iemand die wel ingeklikt is is bij voorbaad al K.u.t. daarbij is de kans dan groter dat iemand bang wordt in te klikken, wat is het ergste wat er kan gebeuren.... omvallen bij het stoplicht

fransoos
Forum-lid

fransoos 28 jan 2011 16:49

dat risico lopen we al niet. In een straal van 30km rondom m'n huis weet ik maar 1 stoplicht staan!

fransoos
Forum-lid

fransoos 28 jan 2011 16:54

[quote="fietspraat"]Beginnende fietsers zou ik altijd laten starten met gewone sportschoenen en normale pedalen. Op deze pedalen kun je dan wel van die 'neusjes' zetten, waar je schoen toch een beetje in gevangen zit. [/quote]

had vroeger ook zo neusjes... wat ik me nog herinner is dat het verdomme moeilijk was om je tenen in die neusjes te steken! die hingen altijd verticaal omlaag door hun gewicht, soms zelf je ganse pedaal ondersteboven. Altijd dezelfde miserie, op gang trekken met de haken langs onder en dan eens er vaart was trachten die pedaal te draaien. Dan vind ik dat inklikken met de huidige pedalen een pak vlotter gaan.

Komt daarbij dat na een tijd die haak pijn gaat doen bovenaan want je koopt nu eenmaal geen bijpassende schoenen bij zo een pedaal met neusje (wat de prof's vroeger wel hadden!).
En tot slot kun je niet "trekken" met die neusjes

bongo
Forum-lid

Gebruikersavatar bongo 28 jan 2011 17:38

Ik zou ook gelijk voor de klikpedalen gaan..thuis even op de fiets zitten en dan tegen de muur aan hangen en vervolgens een paar keer in en uitklikken met de schoenen. Dan weet je al hoe dat voelt en hoe je het moet doen. tijdens de eerste rit dan maar op 100 meter afstand al uitklikken en dat kleine stukje tot het stoplicht je midden van de voet op de pedalen zetten en rustig trappen.

wat betreft het systeem van pedalen...doe gewoon wat handig lijkt..je zegt zelf dat je ervaring met Look en mavic hebt...dan kun je meegeven aan je vrouw. Uiteindelijk zal ze zelf de keuze moeten maken
goede wielrenners hebben altijd tegenwind

bibske
Forum-lid

bibske 28 jan 2011 18:28

Na het lezen van je verdere post maak ik mij al minder zorgen dat het misloopt zoals bij mijn zusje!! Ik fietste ook graag en 70km op een dag was toen een flinke tocht! Het zal voor haar dan een erg prettige ervaring zijn om de eerste keer dezelfde 70km in minder dan 3u aflegt.

Wat betreft de keuze voor een pedaal en het lopen: ik ben de Koppenberg opgelopen met mijn Speedplays, het kan dus wel ;)

fransoos
Forum-lid

fransoos 28 jan 2011 19:27

[quote="Bongo"]thuis even op de fiets zitten en dan tegen de muur aan hangen en vervolgens een paar keer in en uitklikken met de schoenen. [/quote]

had ik deze tip maar gehad toen ik de eerste keer met klikpedalen ben gaan fietsen... ben toen vol op m'n bek gegaan, wist ik veel dat je zijwaarts je voeten er af moest halen en niet simpel omhoog tillen

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 28 jan 2011 19:30

hahaha ik vergat het en whhhhhhhooooooooooooow val stilstaand omver.... midden in de stad

fransoos
Forum-lid

fransoos 28 jan 2011 19:33

[quote="bibske"]
Wat betreft de keuze voor een pedaal en het lopen: ik ben de Koppenberg opgelopen met mijn Speedplays, het kan dus wel ;)[/quote]

eer m'n vrouw die op geraakt zal ze heeeeeeel veel moeten trainen!
moet die trouwens zelf ook eens proberen, nog nooit van gekomen

Welke plaatjes zijn eigenlijk het meest slijtvast???
Ik had vroeger look (pre-keo tijdperk) heb 6 jaar dezelfde plaatjes gehad en er toch vaak op gestapt. Die hadden wat meer speling op het einde, maar in en uit klikken lukte prima.
M'n huidige mavics lijken stappen minder op prijs te stellen, zijn ook minder vlak dan die looks van vroeger. Hebben zo 3 "pinnekes" op de hoeken, al weet ik niet waar die voor dienen.

fransoos
Forum-lid

fransoos 28 jan 2011 19:34

[quote="superrose"]hahaha ik vergat het en whhhhhhhooooooooooooow val stilstaand omver.... midden in de stad[/quote]

en t leuke is dat die fiets gewoon aan je voeten blijft hangen! lig je daar zoals een schildpad op je rug met een fiets tussen je benen. mega lul(lig)

Plaats reactie