Alles over vakanties op én met de fiets

Luik-Bastenaken-Luik

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 09 jun 2007 00:52

Ik vind trouwens dat je je niet te druk moet maken tijdens beklimmingen , dit gaat altijd ten koste van je concentratie.
Ik rij de La Redoute altijd in de manier die ik wil op , laat de anderen het op hun manier doen . Het is zoals havana schrijft , even doorzetten op de steilste stukken , mensen willen nogal te snel opgeven , maar men kan altijd nog net iets meer.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

bertpols
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:44

bertpols 09 jun 2007 16:59

Heb me gisteren ingeschreven voor LBL. Samen met mijn fiets maat gaan we de grote uitdaging aan.
Hebben jullie nog tips ????
Lees toch allemaal dat Le Rosier een zware beklimming is !?!

Wat zijn jullie voorbereidingen zoal en wat nemen jullie allemaal mee voor onderweg of/en is het makkelijk een materiaal wagen mee te laten rijden of iets

Thanks

p.s rij nu met ene set Mavic Ksyriums elite wielen is het zinvol om een setje corima Aero mee te nemen ?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jun 2007 17:27

Tips:

1. Zorg dat je veel lange trainingen doet (100 km of meer)
2. Eten: alleen waar je al mee hebt geëxperimenteerd. Ik zweer bij gells maar een ander misschien wel bij iets anders. Ik neem altijd alles zelf mee, maar je kunt ook vertrouwen op de bevoorrading van de organisatie.
3. Rosier is niet erg lastig (wel lang), de Redoute, die is lastig
4. Corima Aero, tjsa ik denk niet dat er veel harder van gaat en als het regent lijkt het mij sowieso geen goed idee.
5. Stop een briefje in je achterzak met alle beklimmingen en km-standen dan weet je nog wat komen gaat. Op je bidon plakken kan ook.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 09 jun 2007 17:29

Vorig jaar met Ksyrium Elites gereden , had er geen problemen mee.

Le Rosier is niet de lastigste , althans naar mijn mening . Het zwaartepunt ligt in het begin , in het boomrijke gedeelte , daarna omhoog a 5-6 %.
Er zitten veel lastigere klimmen in ; De Wanne , D'Amermont , La Redoute . Van gelijke aard is De Vecquee en Cote de Kin .
De eerste klim volgt na een km 4 en gaat lang door tegen 5-6 % , daarna een steil begin van de Cote de Kin wat later minder wordt , nog enkele beklimmingen met als hoogste punt de Baraque de Fraiture ( 1ste pauze ) en splitsing van 170 km versie ( 130 km is al eerder afgebogen ) daarna is het wat "gemakkelijker" richting Bastenaken ( 2de pauze ) , daarna warm rijden voor het lastigste gedeelte van de tocht , waarin verschillende zware klimmen in een km of 80 beklommen moeten worden , nl de Wanne , Amermont , Le Rosier , Vecquee en La Redoute . De laatste klim is de Sprimont , waarna het eigenlijk alleen maar bergaf is tot aan de Finish.

Op de Le Champion site staat een volgauto-route , Volgauto's . Tevens kun je daar ook het Hoogteprofiel bekijken.

Eten , neem wat extra's mee voor onderweg , want op de controleplaatsen is wel wat te krijgen maar of dat jouw smaak is weet ik niet , bovendien kun je beter iets te veel bij je hebben dan te weinig. Een goed ontbijt en daagse ervoor avondeten , kunnen je ook goed helpen.

Ik rij ter voorbereiding , althans in de planning : JJC 200 km , ons eigen trainingsritje genaamd Limburgs Ergste , een route door Zuid-Limburg met 35 klimmetjes , veelal de wat minder bekende en bovendien rij regelmatig ritten van boven de 100 km , zodat je kunt wennen aan het lange zitten. Hier vind je ook een routebeschrijving , althans die van vorig jaar , deze bevat wel enkele lussen om de klimmetjes aan elkaar te koppelen. +/- 2800 Hm.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jun 2007 17:32

Volgauto is echt niet nodig IMO. Er zijn genoeg punten om je bidons te vullen en eten te pakken.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 09 jun 2007 17:40

[quote="havana"]Volgauto is echt niet nodig IMO. Er zijn genoeg punten om je bidons te vullen en eten te pakken.[/quote]

Staat natuurlijk wel erg professioneel ! :p
What makes the boat go faster?

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 09 jun 2007 17:44

Volgauto's moeten toch een andere route rijden dan de wielrenners , dus echt volgen doen ze niet. Het is meer van controlepunt naar controlepunt rijden via andere wegen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jun 2007 17:54

Volgauto's tijdens toertochten vind ik vaak erg lastig, ze rijden namelijk altijd achter veel te grote groepen die vrij traag rijden en dus moeten ze veel ingehaald worden. Een grote groep inhalen kan al lastig zijn op een drukke weg, maar als je dan 1e ook nog die volgauto voorbij wordt het er niet beter van. Ik heb al wel eens gehad dat je er gewoon achter zit op een smal klimmetje tijdens een toertocht :(
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 09 jun 2007 17:58

Hier het routekaartje van vorig jaar , is namelijk je stempelkaart :Afbeelding
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

bertpols
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:44

bertpols 11 jun 2007 11:17

Heb op dit moment een compact cranckstel op mijn fiets zitten. Zal ik deze er op laten voor een goed resultaat met de LBL of moet ik een krasje achter vervangen ????

Heeft iemand enig idee ?

Thanks

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jun 2007 11:23

Ik het idee dat je nog niet zo lang fietst, Bert ;)

Anyway: welke tandwielen heb je achter zitten? Een 11-21 of een 12-27 dat maakt nogal een verschil. En ook vooraan zie je bij compacts vaak dat "thuis" een groter binnenblad wordt gemonteerd (zelf rij ik met een 40 binnenblad en een 12-23 in mijn achtertuin). Dus zoek even uit wat je nu hebt gemonteerd.

Ik reed Tilff-Bastogne-Tilff met 50/34 vooraan (ook een compact dus) met achteraan 12-27.

Adviezen geven over verzetten blijft echter lastig over internet omdat wij niet kunnen zien hoe sterk jij bent.

kuitenbuiter
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 sep 2006 21:48

kuitenbuiter 13 jun 2007 22:00

Het venijn zit hem inderdaad in de staart van de rit. Spaar je krachten door er niet mee te gooien in de eerste hellingen en ga klein rijden. Het staat heel stoer als de eerste keer dat het bergop gaat je iedereen eraf rijd met het grote blad, maar in de Ardennen is het spreekwoord : Wie het laatst lacht , lacht het hardst zeer zeker waar. Laat die andere maar knallen. Rijd zelf een keer of 3 per maand in de Ardennen en heb de heuvels op hun waarde weten te schatten. Je komt ze allemaal wel boven, maar als je eenmaal echt er doorheen zit en je moet er nog een stuk of 5 van het kalliber Redoute of Stockeu dan zie je je geest al kruipen. Kijk eens op www.kuitenbijters.com daar zie je de meeste hellingen welke je gaat rijden in Google Earth en hierbij zijn verhalen en meningen bijgevoegd van mensen welke hem al gereden hebben. Ook adviezen hoe ze te benaderen en waar de lastige punten zitten in desbetreffende hellingen, met grafiekken !!
Veel succes en tot in Luik !
angst maakt goden, lef maakt koningen

Plaats reactie