Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Latex binnenbandjes en veel remmen

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 07 jun 2007 19:56

Heb zelf zowel de Trois Ballons en de Marmotte gedaan met latex, geloof ik. Geen probleem hoor...

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 08 jun 2007 01:35

Ik heb 3 dagen in de alpen gereden met latex biba's op mijn Bontrager race x lite's, velox velglint erin maar geen enkel probleem hoor.
Ze zijn toch behoorlijk warm geworden in afdalingen van de Col d'Ornon, Croix de Fer en Alpe d'Huez maar niks gemerkt van sneller leeglopen.
"Try not. Do or do not......there is no try"

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 jun 2007 01:48

Dat Boyle Gay Le zak effect (toen ik nog studeerde spraken we dat nog iets anders uit,) de druk verhoging, is volgens mij niet de reden van het klappen. Dan zou butyl nog eerder moeten klappen dan in Latex. Volgens mij is het gewoon de hitte zelf waar het latex gevoeliger voor is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 08 jun 2007 11:01

ik ben een week in de alpen geweest en heb ook met latex bb gereden,maar geen problemen gehad.
het is zoals am-classic en anderen al hebben gezegd :niet slepend remmen wel laat en hard.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 08 jun 2007 11:15

Ik woon zelf in de Alpen en heb op de racefiets nooit problemen, zowel latex als butyl. Vorige week ging m'n vrouw 'n 20% afdaling over 1 km in en de remblokken waren gehalveerd maar de banden nog heel! (mijn keel schor van het vragen of ze in hemelsnaam van die remmen kon afblijven ;-))

De band-explosies die ik had op de tandem (butyl bandjes) waren allemaal het gevolg van drukverhoging door de hitte waardoor vervolgens de buitenband over de velg werd gewipt, dan de ballon van 2 seconden en een enorme knal! We reden toen 28" met 28mm brede bandjes en die hebben schijnbaar wat grotere maat-tolleranties dan ik gewend ben van m'n racefietsbandjes.

Je moet je voorstellen dat de hitte op tandem remmen 4 * zo hoog kan oplopen dan op je single bike. In Nieuw Zeeland reden we een keer 80 kmh 10% bergaf, bob aanhanger, in totaal zo'n 180 kilo... ga dat maar eens remmen zonder een blauwe schijf of knallende bandjes! ... we konden ons gewoon uit laten rollen maar dat gevoel met die snelheid en een aanhanger is niet top haha.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 jun 2007 12:36

Amclassic-fan schreef:Het ligt gewoon aan je daaltechniek (vooral niet met slepende remmen rijden, en wel laat en hard remmen)


Maar als je de Alpe d'Huez afdaalt zul je hoe dan ook 21 keer van 70 terug moeten naar 30, dus dan worden ze toch wel warm.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 jul 2007 23:12

In de afdaling van de Giau hoorde ik opeens een knal: Michelin latex bandje ontploft. De 15 stijle haarspelbochten waren kennelijk toch iets teveel van het goede. Mijn advies is dus: niet doen in de bergen!

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 06 aug 2007 21:07

Ik zou voor afdalingen liever geen latex biba monteren. Mijn voorkeur gaat dan uit naar zgn. "Light" butyl biba's, inderdaad met 33% minder vet ( gewicht ). Deze bollen bijna net zo licht als latex.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie