In de jaren '90 was er in België een opleidingsvergoeding voor de club die een renner zag vertrekken. Ik geloof dat dit voor een eliterenner zo'n 40.000 BF (1000 euro) was. Sommige clubs hebben hier goed geld aan verdiend, ook al deden ze in werkelijkheid niet veel aan opleiding. Ik meen dat deze vergoeding is afgeschaft n.a.v. het "Bosman-arrest" (voetballer die juridisch zijn gelijk haalde om eenzijdig zijn contract te mogen beëindigen). Ik weet er het fijne niet meer van maar deze uitspraak had een hele grote impact in de sportwereld.
Over Maaskant : Die zal wel simpelweg voor het meeste geld gekozen hebben. Die van Rabo zitten nu natuurlijk een beetje na te trappen omdat ze hem niet kunnen houden. Hoe zou je zelf zijn ? Als je bij een andere werkgever veel meer kan verdienen. Dan ben je weg natuurlijk.
Vertrek Maaskant
-
- Forum-lid
In het voetbal bestaat nog steeds de vergoeding voor het "opleiden" van een speler.
Vanaf 1 september 2001 is door de FIFA het “solidariteitsmechanisme” ingesteld. Bij iedere internationale transfer dient 5 van de totale transfersom te worden uitgekeerd aan de club(s) waar de betreffende speler tussen zijn 12e en 23e speelde, dit wordt gezien als een vergoeding voor de opleidingskosten.
De transfervergoeding geldt alleen bij een transfer naar het buitenland en niet binnen Nederland.
Vanaf 1 september 2001 is door de FIFA het “solidariteitsmechanisme” ingesteld. Bij iedere internationale transfer dient 5 van de totale transfersom te worden uitgekeerd aan de club(s) waar de betreffende speler tussen zijn 12e en 23e speelde, dit wordt gezien als een vergoeding voor de opleidingskosten.
De transfervergoeding geldt alleen bij een transfer naar het buitenland en niet binnen Nederland.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
dwangarbeider schreef:In de jaren '90 was er in België een opleidingsvergoeding voor de club die een renner zag vertrekken. Ik geloof dat dit voor een eliterenner zo'n 40.000 BF (1000 euro) was. Sommige clubs hebben hier goed geld aan verdiend, ook al deden ze in werkelijkheid niet veel aan opleiding. Ik meen dat deze vergoeding is afgeschaft n.a.v. het "Bosman-arrest" (voetballer die juridisch zijn gelijk haalde om eenzijdig zijn contract te mogen beëindigen). Ik weet er het fijne niet meer van maar deze uitspraak had een hele grote impact in de sportwereld.
Over Maaskant : Die zal wel simpelweg voor het meeste geld gekozen hebben. Die van Rabo zitten nu natuurlijk een beetje na te trappen omdat ze hem niet kunnen houden. Hoe zou je zelf zijn ? Als je bij een andere werkgever veel meer kan verdienen. Dan ben je weg natuurlijk.
Het Bosman arrest kwam erop neer dat een speler die "einde contract" is vrij is om naar gelijk welke club te gaan, zónder transfersom. Logisch ook. Als je een contract voor 3 jaar tekent, en die 3 jaar zijn verstreken, dan ben je toch vrij en moet je niet "weggekocht" worden; voorheen was dat in het voetbal immers wél zo. Maar dat druiste regelrecht in tegen de vrijheden van de EU.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -