Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Waar Ultra Torque lagers bestellen?

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 27 jan 2011 14:10

wasbeer2006 schreef:Wel goed zoeken he! :-)

enduroforkseals.com

Complete kit:
http://enduroforkseals.com/id229.html

Bij de losse lagers staat bv deze (staan er ook goedkoper)

En zijn het niet deze maat???
CØ MR 2437 VV
DIMENSIONS .............................................. 24mm x 37mm x 7mm


Nee, jammer genoeg niet. Die 25 (ik vermoed dat jouw 24 een typo is)x37x7 is de standaard maat die elk groot lagermerk voert. De Campa's zijn slechts 6 mm hoog.
Toch bedankt voor de moeite.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13679
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jan 2011 14:54

In de kit geven ze aan dat wel de originele lagers zitten. De prijs is vrij fors vond ik ook.

Ik weet niet wat de campa Cups kosten, maar dat zal niet heel veel schelen.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 28 jan 2011 02:43

Hoi,
Ijzeren Briek schreef:
Amclassic-fan schreef:Denk omdat €129 voor 2 lagers toch best veel geld is.


Inderdaad een beetje teveel van het goede!
fdegrove schreef: Technisch gezien is er wel een goede reden om de 6mm brede lagers te gebruiken en niet de standaard 7mm brede.


En die zou ik nu wel eens willen weten!


De manier waarop het systeem is opgebouwd is dusdanig dat via een gegolfde washer het lager de juiste voordruk meekrijgt.
Maak je nu dat lager te breed dan wordt die washer te sterk samengedrukt en lopen de lagers niet meer als voozien.

Los van enige commercie had je ook hier weer liever een instelbaar systeem gewild...
A la cup and cones, zeg maar.....

Tja, ;)
Snobisme is een dure hobby...

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 28 jan 2011 11:09

En die ongelooflijk precieze voorspanning was enkel te verkrijgen bij die heel specifieke schotelveer die enkel in combinatie met een 6mm dik lager werkt zeker???
Er is technisch gezien geen enkele reden waarom ze dat 7mm dik lager niet gebruikt hebben want er is daar plaats genoeg om met dit standaard lager dezelfde voorspanning te bekomen.
De reden is heel simpel, hun eigen spare-part winkel doen draaien en op deze manier lukt hen dat wonderwel ook.
Idem met hun compact binnenblad waarbij de bevestiging op de cranck niet op dezelfde diameter staat als de rest. Of was daar ook een technische reden voor? Denk het niet nee!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

anniversary
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 nov 2006 15:09

anniversary 28 jan 2011 11:45

Ik kocht de originele lagers voor record/chorus, deze voldoen niet voor mij ,ze zijn niet dubbel afgedicht,en daardoor snel aan vervanging toe.
Ik heb nu de goedkoopste versie van campa lagers deze zijn dubbel afgedicht en hier fiets ik 2 jaar mee (30000 km) zonder problemen.
Ik heb ook een fiets met super record ceramische lagers ,maar deze zijn prijzig en zeker niet de meerprijs waard ,voor mij alleen nog de dubbel afgedichte campa lagers van rond de 25€ (goedkoopste).
Groetjes

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2011 11:53

@Briek, nee het punt is dat er in de breedte te weinig ruimte is om een 7 mm breed lager te gebruiken. Shimano gebruikt dezelfde maat in HT2.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 28 jan 2011 13:40

Amclassic-fan schreef:@Briek, nee het punt is dat er in de breedte te weinig ruimte is om een 7 mm breed lager te gebruiken. Shimano gebruikt dezelfde maat in HT2.


Nee, ga je mij echt niet verkopen. Als er te weinig breedte was dan dan moesten de BBcups gewoon één mm breder geworden zijn en dan konden ze dat daar opvangen. Door dan de vorm van de cranck zeer minimaal aan te passen konden ze opnieuw op dezelfde plaats uitkomen waar de pedalen nu ingeschroefd worden.

Crancks zijn momenteel al gedemonteerd. Ga dat vanavond nog eens heel goed in detail bekijken en één en ander nameten.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 29 jan 2011 02:55

Hoi,

Zou je niet beter terug met een vierkant asje rijden? :D (Zoals ik!)

Dat gezegd, de keuze van de fabrikant voor zus of zulk lager is onderhevig aan tal van factoren.
Op de keeper beschouwd kan je echt niet stellen dat ze bij Campa niet weten wat ze doen of bewust voor rare standaarden gaan opteren, toch?
Het is Citroen niet...

Goed, als ik wat te betekenen had ging de hele reutemeteut terug naar cups en cones (maar dan ook alles van body, crank tot naven) maar dan wel met ceramische lagers, olie gesmeerd en perfect instelbaar. (En dat als minimum)
Dat is in mijn ogen nog de betere oplossing voor een racefiets.

Wat die lagers betreft, Enduro heeft niet de beste reputatie, VXB al evenmin en dat chinees spul nog veel minder.
Als alternatiefje voor de Campa CULT lagers is er ook nog Token Tiramic en jawel, SKF.

O, mensen die menen dat die buitenboord lagers niet voldoende zijn afgeschermd hebben wellicht geen ongelijk alleen helpt het opeenstapelen van verzegelingen ook weer niet....

Mede daarom zeg ik, ga voor de CULT lagers. Je wint op alle vlakken ook al lijkt het in eerste instantie wat duur.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

gerrit-1963
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:20

gerrit-1963 29 jan 2011 09:21

hoe merk je eigenlijk dat je je lagers moet vervangen? is daar bij campa wielen een bepaalde hoeveelheid km's die je in de gaten moet houden. Rij zelf op Shamal wielen.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 29 jan 2011 17:41

gerrit-1963 schreef:hoe merk je eigenlijk dat je je lagers moet vervangen? is daar bij campa wielen een bepaalde hoeveelheid km's die je in de gaten moet houden. Rij zelf op Shamal wielen.


Het gaat hier over de bracketlagers en niet over de wiellagers maar los van waar ze zitten kan je het merken als je 'voelt' dat ze niet soepel lopen. Een soepel lager loopt zijdezacht en zeker niet korrelig.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

gerrit-1963
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:20

gerrit-1963 29 jan 2011 19:33

bedankt

anniversary
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 nov 2006 15:09

anniversary 30 jan 2011 13:40

Ijzeren Briek schreef:
gerrit-1963 schreef:hoe merk je eigenlijk dat je je lagers moet vervangen? is daar bij campa wielen een bepaalde hoeveelheid km's die je in de gaten moet houden. Rij zelf op Shamal wielen.


Het gaat hier over de bracketlagers en niet over de wiellagers maar los van waar ze zitten kan je het merken als je 'voelt' dat ze niet soepel lopen. Een soepel lager loopt zijdezacht en zeker niet korrelig.

Het is misschien verwarrend voor sommigen omdat je het topic bij "wielen" geplaatst hebt.
Groetjes

Plaats reactie