Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wielenkeuze

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 27 mei 2007 19:34

Ik zou niet zomaar aan een onbekend merk wielen beginnen. Het is toch een stukje veiligheid.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

loki
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 apr 2007 00:32

loki 27 mei 2007 19:41

SpeedComposites zijn ook weer niet zó onbekend hoor. Roues Artisanales heeft er een artikel over geschreven en je ziet ze soms ook op WeightWeenies verschijnen. Ook rijden er cyclocrossers mee.

mardijk
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2006 23:04

mardijk 28 mei 2007 00:11

en speedcompostite komt van een nederlands fabriekje met erg veel carbon-expertise dat ze zelf heeft ontwikkeld en áf fabriek' op de markt brengt. Je helpt dus de nederlandse economie en...doordat er geen extra marges naar groothandel en detailist gaan blijft de prijs relatief behoorlijk laag...
En inderdaad zijn ze niet zo bekend bij de wegrijders, maar des te bekender onder de veldrijders (volgens mij rijdt of reed de NK veldrijden met deze wielen?)
 
ps. ik heb geen aandelen hoor, heb ze alleen laatst gekocht en ze bevallen me erg goed...en ik vind het eerlijk gezegd wel wat hebben dat zo'n bedrijfje opbokst tegen de grote merken en ze aftroeft in gewicht (stijfheid?) en prijs...
 
mariostorckrijder

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 29 mei 2007 16:23

Quoten: Origineel geplaatst door Noor op 26 Mei 2007


Anno, in welke uitgave van Fiets stond dat je met (zware) aero wielen sneller boven bent dan lichte (niet aero) wielen? Dat maakt me wel nieuwsgierig.

pff daar vraag je wat, ik had dat nummer vorig jaar mee op vakantie. Dus ik verwacht juni of mei. Als ik het ff moet opzoeken, wil je dan ff mailen? Het ging volgens mij om een tri spoke tegen een ksyrium es oid.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 29 mei 2007 16:36

Bora's lijken me prima voor de Ardennen. De lange lopende klims daar kan je zo hard omhoog rijden dat de zeer aerodynamische Bora's daar bruikbaarder zijn dan de minder aero Speedcomposites wielen. Als je vooral korte steile klimmetjes wilt doen dan heb je meer aan stijve, laag profiel wielen zoals Hyperon of die Sinussen vanwege de iets lagere inertie en het eerdere genoemde voordeel bij veel wind (hoewel dat in de Ardennen meestal wel meevalt). Daarnaast hebben de Bora's een onovertroffen uitstraling natuurlijk.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 29 mei 2007 16:50

Dan zou ik voor de Hyperons gaan, sinussen zijn juist niet stijf (vooral het voorwiel viel mij tegen). Bora's zouden niet mijn keuze zijn omdat het gebruik simpelweg te beperkt is.
Optimaal zouden Lightweight Ventoux zijn met een kevlar remvlak (ADA) of keramisch (zipp) maar helaas die bestaan nog niet.

mardijk
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2006 23:04

mardijk 29 mei 2007 22:38

ik moet  toegeven dat ik alleen vergelijking heb met ksyriums en ritchey protocols, maar ik vind de sinussen bij aanzetten en tussensprintjes behoorlijk stijfer dan deze twee wielen.
Het zou mooi zijn als deze wielen eens in een test van fiets ofzo worden meegenomen....
mariostorckrijder

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 29 mei 2007 22:44

Dan snap ik dat je ze stijf vindt. Achterwiel is o.k. voorwiel is minder maar overall prima voor cross en/of een lichte rijder.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 30 mei 2007 07:05

Quoten: Origineel geplaatst door mardijk op 29 Mei 2007


ik moet  toegeven dat ik alleen vergelijking heb met ksyriums en ritchey protocols, maar ik vind de sinussen bij aanzetten en tussensprintjes behoorlijk stijfer dan deze twee wielen.
Het zou mooi zijn als deze wielen eens in een test van fiets ofzo worden meegenomen....


Hoi,
Cyclo-crossers hebben liever geen al te stijve wielen maar met de Speedcomposites kan je wel wat aanvangen als je a) niet te zwaar bent en b) de spaakspanningen mooi gelijk maakt.
Het blijft een aantrekkelijke set en om een aero voordeel te halen bij het klimmen moet je hoedanook al verdomd snel bergop kunnen.....
Bij gelijk velg gewicht zo je nog kunnen stellen dat je minder inertie zou hebben bij een hogere velg als het gros van het gewicht niet bij de velgrand zou zitten. Een lichte aero velg van tussen de 30 a 38mm met niet al te veel spaken zou dan op papier wellicht mooie resultaten opleveren.....
Ik denk dan aan een M5 T38 of iets van die strekking. Zoniet Reynolds KOM, Campa Hyperon of eventueel een handgespaakte Corima Winium. Of, ook nog het best betaalbaar, een tweedehands setje Campa Neutron in tubeversie dat je laat reviseren....
Ciao,     
Snobisme is een dure hobby...

tommymaxim
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:18

tommymaxim 30 mei 2007 13:35

hoi,
ok, reynolds vallen af ...
nu : de bora's of easton tempest carbon II ?
ik zou oorspronkelijk gaan voor de bora's (prachtige wielen ... uitstraling !!!)
doch in de test van tourmagazine komen de eastons er op elk vlak beter uit ...
grts
tommy

Plaats reactie