Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

rugklachten

joostvanbezooijen
Forum-lid

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 10 nov 2010 14:34

Diogenes schreef:Volgens de fysiotherapeut is vaak bij fietsers het geheel niet in balans omdat je zo veel gebogen zit.

Ik heb dezelfde ervaring. Ik had na het seizoen veel last van mijn rug. Een maand niks doen en rekken hielpen niet echt meer. Ik ben nu hard aan het werk om mijn rompstabiliteit (mooi woord) te vergroten. Ik doe 3x per week een soort circuit training op de sportschool met veel buik- en rugspieroefeningen. Na 2 weken al aanzienlijk minder last. Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gedaan met hetzelfde effect. Ik zou de oefeningen gedurende het seizoen moeten blijven doen maar het blijft meestal bij fietsen.

diogenes
Forum-lid

diogenes 10 nov 2010 14:34

Kan het niet vinden, maar dit hielp mij enorm:

Liggend op de rug, met de knieën opgetrokken, duw je je bekken omhoog (dus echt een stuk boven de grond). Dan steek je in die positie 1 been schuin omhoog, terwijl je je bekken horizontaal houdt. Positie even een paar seconden vasthouden. Dat doe je daarna met het andere been.
Velgenfluisteraar

Florezido

kees0251
Forum-lid

kees0251 10 nov 2010 14:42

A.J. schreef:Hallo,
Al geruime tijd krijg ik na ongeveer een uur fietsen last van mijn onderrug en vervolgens ook nog eens last van een doof gevoel in mijn linkerhand. Ook mijn linkerknie voel ik meer als de rechter. De zadelhoogte heb ik opnieuw laten afstellen, maar die bleek goed. Ook de positie van het spd plaatjes heb ik bijgesteld wat enigzins heeft geholpen. Helaas blijven de klachten. Mijn vraag is nu licht het aan de stuurhoogte, of stuurafstand tot zadel?
Of zijn er nog andere tips die deze ergernis kunnen verhelpen?
Alvast reuze bedankt.

Kleine case history mijnerzijds:
Toen ik 20 jaar geleden met de wedstrijdsport stopte (ik ben nu 58) had ik vrij veel last van mijn rug , ik was ook niet bepaald een soupplesserijder....
Sinds afgelopen voorjaar fiets ik weer veel en ik heb helemaal geen last van mijn rug meer ,. terwijl ik echt wel een beetje doorfiets , rustig toeren vind ik eigenlijk niks.
Als ik naga wat er veranderd is aan mijn zit op de fiets, dan is het voornaamste dat de positie van mijn zadel vrij veel meer naar voren is t.o.v. de trapas als vroeger, dat is eigenlijk per toeval zo ontstaan omdat ik een nieuwe fiets heb opgebouwd zonder exact alles overnemen van mijn heel erg oude Gazelle uit 1977...
Het resultaat is dat er minder trapkracht uit de rugspieren wordt gehaald en meer direct uit de quadriceps.
De afstand stuur-zadel en de diepe zit van vroeger zijn ongeveer hetzelfde.

Misschien eens wat expirimenteren met zadel wat naar voren en langere stuurpen?

PS, ik meen eens gelezen te hebben dat Eddy Merckx na zijn val in 1969 dat ook deed in 1970 wegens rugklachten...
Cheap light strong, choose two

edwinfe
Forum-lid

edwinfe 10 nov 2010 15:50

idd zoals al gezegd, buikspieroefeningen of te wel rompstabiliteit. Een paar jaar geleden kreeg ik na elke zware intensieve rit enorme pijn in de onderrug wat eigenlijk de bekkenbodumspieren waren. Daarnaast is het rekken van de spieren aan de achterkant ook wel belangerijk.

bruco
Forum-lid

bruco 10 nov 2010 16:24

Diogenes schreef:Ik had ook plotseling pijnklachten m.b.t. de onderrug. Heb fysiotherapie gehad en dat hielp erg goed.
Ik zal daar binnenkort eens een balletje over opgooien bij mijn huisarts.
Diogenes schreef:Ik zal zien of ik de oefeningen op het web kan vinden en meld de link hier dan als dat lukt.
Top! Alle hulp is welkom. Zoals:
Diogenes schreef:Liggend op de rug, met de knieën opgetrokken, duw je je bekken omhoog (dus echt een stuk boven de grond). Dan steek je in die positie 1 been schuin omhoog, terwijl je je bekken horizontaal houdt. Positie even een paar seconden vasthouden. Dat doe je daarna met het andere been.
Ik zie 't voor me, geloof ik. Dit kan vast geen kwaad.

Aan 'rompstabiliteit' (inderdaad een mooi woord) zit ik ook te denken. En aan betere warming-ups voorafgaand aan de belasting en aan een meer gedegen cooling-down, wellicht.

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 10 nov 2010 22:30

Hamstrings rekken + buikspieren trainen. Dat zijn de toverwoorden...

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 11 nov 2010 20:37

Ik sluit mij aan bij Havana. Ook ik ben in de loop der jaren langer gaan zitten. Ik heb toch wel de indruk dat er tegenwoordig langer en hoger gezeten wordt. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoe Jan Raas op de fiets zat.
Zelf heb ik ook regelmatig last van mijn rug, uit onderzoek is gebleken dat dit veroorzaakt wordt door wat eens tussenwervelschijven geweest zijn in de onderrug.
Een langere zit en wat minder diep heeft enorm geholpen. Daarnaast ga ik ongeveer elke twee jaar naar een osteopaat om de boel weer op zijn plaats te laten zetten. Bovendien doe ik toch regelmatig rug oefenigen en buikspieroefeningen, hoewel .... ik moet toegeven dat ik dat ook wel eens oversla en daar krijg ik dan weer spijt van.

bruco
Forum-lid

bruco 19 nov 2010 20:02

Bruco schreef:Ik zal daar binnenkort eens een balletje over opgooien bij mijn huisarts.

Nou, die wilde er wel aan. Komt een rups bij de dokter...

voske
Forum-lid

voske 22 nov 2010 21:58

Bij mij heeft de combinatie van mobilisatie en core-stabiliteit geholpen voor de pijn/stijfheid in de lage onderrug.

http://www.rozenbergsport.nl/PDF/THER_rug.pdf
http://www.rozenbergsport.nl/PDF/THER_core.pdf

Deze site is van de sportarts Robert Rozenberg (SMC Rotterdam, sparta stadion), zelf fanatiek fietser

Succes
Rob

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 22 nov 2010 22:09

Voske schreef: Bij mij heeft de combinatie van mobilisatie en core-stabiliteit geholpen voor de pijn/stijfheid in de lage onderrug.

http://www.rozenbergsport.nl/PDF/THER_rug.pdf
http://www.rozenbergsport.nl/PDF/THER_core.pdf

Deze site is van de sportarts Robert Rozenberg (SMC Rotterdam, sparta stadion), zelf fanatiek fietser

Succes
Rob

Daar moet ik ook maar eens mee beginnen.
Dank.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 24 nov 2010 00:16

@A.J. Ik zit even te denken, ook in het kader van dat dove gevoel in je linkerhand, of je niet behoorlijk aan je stuur zit te trekken tijdens het fietsen? Ik kreeg dit zelf eens als (een voor mij niet van belang zijnde) tip in overweging, daar dit nog wel eens problemen wil geven. Je belast je armen, je handen (door dat knijpen), en je neemt met je rug een te bolle houding aan.

Ervan uitgaande dat je zadel uiteraard ook goed staat. Zoals anderen je al mededeelden, kun je ook daar nog flink mee experimenteren (bij mij had ook dit een redelijk gusntige uitwerking).

Huh?!, een topic van 2007 LOL...

bruco
Forum-lid

bruco 19 dec 2010 14:24

Diogenes schreef:Ik had ook plotseling pijnklachten m.b.t. de onderrug. Heb fysiotherapie gehad en dat hielp erg goed. Volgens de fysiotherapeut is vaak bij fietsers het geheel niet in balans omdat je zo veel gebogen zit. Ik zal zien of ik de oefeningen op het web kan vinden en meld de link hier dan als dat lukt.

Inmiddels 'loop' ik ook bij de fysio. Die keek ernaar en zag dat 't niet goed zit: scheefgroei, vastzittende wervels, 'zwak' linkerbeen. Heb oefeningen mee naar huis gekregen; volgende week naar de 'gym'. Veel werk aan de winkel, maar een degelijke diagnose is tenminste een begin.

Plaats reactie