A.J. schreef:Hallo,
Al geruime tijd krijg ik na ongeveer een uur fietsen last van mijn onderrug en vervolgens ook nog eens last van een doof gevoel in mijn linkerhand. Ook mijn linkerknie voel ik meer als de rechter. De zadelhoogte heb ik opnieuw laten afstellen, maar die bleek goed. Ook de positie van het spd plaatjes heb ik bijgesteld wat enigzins heeft geholpen. Helaas blijven de klachten. Mijn vraag is nu licht het aan de stuurhoogte, of stuurafstand tot zadel?
Of zijn er nog andere tips die deze ergernis kunnen verhelpen?
Alvast reuze bedankt.
Kleine case history mijnerzijds:
Toen ik 20 jaar geleden met de wedstrijdsport stopte (ik ben nu 58) had ik vrij veel last van mijn rug , ik was ook niet bepaald een soupplesserijder....
Sinds afgelopen voorjaar fiets ik weer veel en ik heb helemaal geen last van mijn rug meer ,. terwijl ik echt wel een beetje doorfiets , rustig toeren vind ik eigenlijk niks.
Als ik naga wat er veranderd is aan mijn zit op de fiets, dan is het voornaamste dat de positie van mijn zadel vrij veel meer naar voren is t.o.v. de trapas als vroeger, dat is eigenlijk per toeval zo ontstaan omdat ik een nieuwe fiets heb opgebouwd zonder exact alles overnemen van mijn heel erg oude Gazelle uit 1977...
Het resultaat is dat er minder trapkracht uit de rugspieren wordt gehaald en meer direct uit de quadriceps.
De afstand stuur-zadel en de diepe zit van vroeger zijn ongeveer hetzelfde.
Misschien eens wat expirimenteren met zadel wat naar voren en langere stuurpen?
PS, ik meen eens gelezen te hebben dat Eddy Merckx na zijn val in 1969 dat ook deed in 1970 wegens rugklachten...