Ik heb een meniscus-kijkoperatie gehad in oktober 2005.
Herstel:
1e week verplicht als een gestapo-agent lopen met krukken. Wel lache in de disco. 2e t/m 5e week wekelijks revalideren bij de fysio. Knie is nog erg stijf en bovenbeen is merkbaar dunner geworden.De fysiotherapeut geeft stabiliteitsoefeningen mee, die erg goed helpen. Ik mag ook weer fietsen, maar merk dat dat alleen in een licht verzet goed gaat.
na 3 maanden: wintersport mocht van de Orthopeed, want "dat is toch een alles-of-niets sport". Wel erg rustig aan gedaan en 1 dag thuis gebleven vanwege kniepijn. Vooral het steppen met een snowboard doet zeer. Ik kan weer bijna hurken.
na 6 maanden: squashen gaat weer (met knieband) en fietsen ook weer helemaal. Wel moet ik bewust op souplesse fietsen om niet de 3 uur erna met een pijnlijke stijve knie te zitten. Als dat toch gebeurt, merk ik dat de stabiliteitsoefeningen (op 1 been staan, ogen dicht en wat zwaaien met je armen) nog steeds helpen.
na 1,5 jaar (nu): Alleen heel soms nog last als ik me forceer bij het fietsen. Waalse Pijl gereden en tot mijn blijdschap nergens last van gehad. M'n knie zal altijd een zwakkere plek blijven, maar gelukkig kan ik er alles mee doen.
Herstel na kijkoperatie knie
Quoten: Origineel geplaatst door Duveltje op 19 Mei 2007
Hoi Binkie,
Ik heb dezelfde symptonen gehad die Thom even verderop opnoemt. Het vreemde was dat ik met fietsen totaal geen last had. Ik voelde wel dat er iets in de knie niet oke was, had af en toe wat vocht en de knie sloeg 3x op slot. Ben erg blij dat ik binnen 7 dagen een kijkoperatie heb gehad. De kijkoperatie op zich is zo voorbij en merk je niets van. Ze hebben een kapot stukje van de binnenmeniscus verwijderd. Mocht je langer doorlopen dan veroorzaak je misschien nog meer schade.
De suggestie van Kronik, een MRI scan, lijkt me ook geen slecht alternatief.
Groetjes Duveltje
Geachte medefietsers, bedankt voopr jullie reakties. Misschien is een MRI wel een goede oplossing om voorlopig de kijkoperatie nog even uit te stellen en toch een goede diagnose te stellen. Het idee van "stille" schade aan de knie die zich over een aantal jaren kenbaar maakt door versleten kraakbeen of zo iets, staat me ook niet zo aan. Ik stel me voor dat bepaalde losse deeltjes die de pijn veroorzaken, dan als een soort schuurmiddel werken?
groeten,
Binkie (nu even iets mindere bink)
Hoi Binkie,
Ik heb dezelfde symptonen gehad die Thom even verderop opnoemt. Het vreemde was dat ik met fietsen totaal geen last had. Ik voelde wel dat er iets in de knie niet oke was, had af en toe wat vocht en de knie sloeg 3x op slot. Ben erg blij dat ik binnen 7 dagen een kijkoperatie heb gehad. De kijkoperatie op zich is zo voorbij en merk je niets van. Ze hebben een kapot stukje van de binnenmeniscus verwijderd. Mocht je langer doorlopen dan veroorzaak je misschien nog meer schade.
De suggestie van Kronik, een MRI scan, lijkt me ook geen slecht alternatief.
Groetjes Duveltje
Geachte medefietsers, bedankt voopr jullie reakties. Misschien is een MRI wel een goede oplossing om voorlopig de kijkoperatie nog even uit te stellen en toch een goede diagnose te stellen. Het idee van "stille" schade aan de knie die zich over een aantal jaren kenbaar maakt door versleten kraakbeen of zo iets, staat me ook niet zo aan. Ik stel me voor dat bepaalde losse deeltjes die de pijn veroorzaken, dan als een soort schuurmiddel werken?
groeten,
Binkie (nu even iets mindere bink)