Pagina 2 van 4

Geplaatst: 09 jun 2007 17:39
door Livio Livius
Behalve natuurlijk indien de FM dit niet heeft verteld bij aankoop. Dan is de FM dus gewoon aan te spreken.

Geplaatst: 09 jun 2007 17:45
door Livio Livius
Patrickh schreef:@livio livius
Als dat het geval is ben ik dat 100% met je eens.


Wat mij altijd goed heeft geholpen is een persoonlijke band met je FM op te bouwen. Regelmatig langs gaan (niet op de drukke uren). Koffie praatje, wat kleine dingetjes kopen en natuurlijk je fiets of grote delen ervan.

Geplaatst: 09 jun 2007 19:39
door chrisgr
Het blauwe carbon frame is wel degelijk nieuw, van 2006. Rechtstreeks van Trek dealer. Geen discussie dus.
Mijn fietsdealer keek in de stocklijst en zag dat het door mij gekozen kleur in mijn maat voorradig was. Hij geeft de bestelling door aan TREK. Ik krijg de belofte dat enkele dagen later het frame geleverd wordt.
Drie weken later krijg ik bericht via mijn FM dat het frame toch niet op voorraad blijkt !!!! en dat hij bericht krijgt dat ik nog acht weken moet wachten, dus al elf in totaal.
Ik neem contact op met TREK zelf (Gertjan Klopman), die dat bericht bevestigt. Hierop vraag ik om meteen een nieuw model te krijgen (komen begin augustus al in de winkel), maar dat blijkt onmogelijk. Ook een duurder model blijkt niet mogelijk, ik sta dus drie maand in de kou.Volgens hem moet er een frame overkomen van Amerika.

Mijn FM staat hier volledig buiten, de fout ligt alleen bij TREK. Is er iemand die een contactpersoon kent bij Trek die daar nog iets kan rechtzetten? Of moet ik mij hierbij neerleggen?
Dit alles staat volledig los van wat ik zelf met mijn FM regel. Alles is te wijten aan TREK die een klant zomaar in het volle seizoen drie maand in de kou laten staan !!!!

Wat betreft mijn oud frame, dat heb ik nog, het kraakt aan alle kanten en dat is niet leuk om nog zolang verder te moeten fietsen daarmee. Mijn FM heeft mijn frame niet in de winkel staan, hem valt dus niets te verwijten.

Ik meen enkel dat ik, in de huidige omstandigheden, wel aanspraak kan maken op een nieuw model 2008, dat zou mijn pijn een groot stuk verzachten.

Geplaatst: 09 jun 2007 19:51
door amclassic-fan
Trek hoeft helemaal niets te doen voor jouw, alles wat ze zouden doen is een stuk EXTRA service van hun kant. Jouw FM is diegene die jouw garantie moet geven om dat frame en jouw FM moet het probleem met jouw oplossen. Dat je FM bij Trek een nieuw frame probeert te krijgen is niet jouw probleem, maar dat van je FM. Die moet het gewoon met jouw oplossen, wat Trek zegt of doet maakt wettelijk gezien voor jouw niets uit. Helaas willen de meeste FM's de wet op dit vlak niet kennen en blijven ze zich lekker verschuilen achter trage importeurs en fabrikanten.

Geplaatst: 09 jun 2007 19:55
door sharkman
Volgens mijn ligt het iets genuanceerder. Wettelijk zit er twee jaar garantie op het frame (en daarna enkel als de koper aan kan tonen dat de klacht veroorzaakt is door Trek/de producent en niet door de koper).
De 10 jaar of levenslange garantie wordt echter aangeboden door trek en als de twee jaar voorbij zijn ben je overgeleverd aan de grillen van trek).

In dit geval is het frame echter nog pas 1 jaar en moet je fietsenmaker voor een passende/acceptabele oplossing zorgen (en een dergelijke lange wachttijd is helaas niet passend) met Trek heb jij in dit geval dus helemaal niets te maken. Kunnen ze je niets binnen dan kun je je fietsenmaker hierop aanspreken en eventueel de aanschafprijs retour vragen.

Geplaatst: 09 jun 2007 20:00
door chrisgr
Sharkman, mijn frame dateert van begin 2006, is dus nog geen anderhalf jaar oud.
Mijn FM heeft zijn best gedaan, hij heeft gekeken op de stocklijst en het frame was zogezegd op voorraad. Het is echt wel bij Trek dat ze kuren hebben, dat wil ik hier verduidelijken.
Veel kan ik niet doen en ik heb geen poot om op te staan... Maar zou er geen enkele mogelijkheid zijn om dat ietsje meer te forceren ? Drie maand wachten is toch niet klantvriendelijk he en dan nog een frame met een model krijgen dat op dat moment al verouderd is... Kent er niemand iemand die een hogere functie heeft bij Trek en waar ik bij terecht kan?

Geplaatst: 09 jun 2007 20:07
door amclassic-fan
Nog maals Trek hoeft in dit geval helemaal niets te doen, je FM is aansprakelijk voor een oplossing. Je hebt wel een poot om op te staan, je kan een rechtzaak tegen je FM aanspannen. Maar dat is denk ik 3 stappen verder dan je wilt gaan en bij de FM hoef je dan ook nooit meer te komen. Je hebt het gelijk naar alle waarschijnlijkheid wel aan jouw kant staan.

Je FM moet zoals Sharkman al aangaf de wettelijke 2 jaar garantie geven.

Geplaatst: 09 jun 2007 20:11
door colnagog
Juridisch gezien moet je fm de oplossing aandragen...................

Geplaatst: 09 jun 2007 20:12
door chrisgr
Mijn FM kon toch niet meer dan onmiddellijk een nieuw frame bestellen en dat heeft hij dan ook gedaan voor mij. Volgens de stocklijst was het aanwezig.... alleen zal die stocklijst wel verouderd zijn of hebben ze voorkeur eraan gegeven eentje uit stock te verkopen in plaats van in garantie te geven.
Nu moet het frame van Amerika overkomen, vertellen ze mij bij Trek, vandaar de lange wachttijd. Ik blijf van oordeel dat het Trek is die de garantie biedt en dat zij dan ook moeten zorgen dat er in een redelijke termijn en dat is voor mij max. een maand, een ander frame ter beschikking is van de klant.

Geplaatst: 09 jun 2007 20:20
door Livio Livius
Je geeft zelf al aan een redelijke termijn. Maar dit moet je FM doen. Hij moet ervoor zorgen dat je binnen een redelijke termijn een ander frame of tijdelijk een ander fiets ter beschikking wordt gesteld.