Pagina 2 van 8
Double of Tripple
Geplaatst: 28 apr 2007 16:41
door kool486
op de keuteberg was ik maar wat blij met mijn tripple, beter een fietsende tripple dan een wandelende double verschil en snelheid 10-3=7 km/h
Double of Tripple
Geplaatst: 28 apr 2007 23:05
door dieseltje
Quoten: Origineel geplaatst door kool486 op 28 April 2007
op de keuteberg was ik maar wat blij met mijn tripple, beter een fietsende tripple dan een wandelende double verschil en snelheid 10-3=7 km/h
Er zijn zat fietsers die jouw op die kleuterberg met hun dubbeltje gewoon voorbij fietsen volgens het rekensommetje 17 - 10 = 7 km/h. Dus het is maar net wat je wil en bovenal kan. Is voor de één een tripple het beste voor de ander is dit wellicht een double of eventueel een compact.
Double of Tripple
Geplaatst: 28 apr 2007 23:45
door timper
Het vraagt enige zelfkennis om hier een goede keuze te maken. Ik zelf rij op een dubbel en dat volstaat ruimschoots. Ik rij wel geen cols op maar bijv. wel dikwijks de Kemmel met 39/21à23; dus zou AGR ook wel lukken daarmee. Als je kan test eens met een dubbel, gaat het niet neem dan een triple. Het heeft inderdaad geen zin om naar boven te stoempen, het moet om efficiënt te zijn soepel draaien...dus elk op zijn niveau met zijn ideale versnelling. De versnelling heeft geen belang, 't hoe je boven raakt da telt !
Zelf ben ik ook geen fan van grote versnellingen, vroeger als junior trainden wij met een 44 en dat was een perfect verzet in 't vlakke. Daar reden wij soms meer dan 35 gemidd. mee zonder dood te gaan. De 53 is vervangen door een 50 en da's ook al weer nuttiger.
Double of Tripple
Geplaatst: 29 apr 2007 02:51
door jandoedel
Wanneer je twijfelt tussen een dubbel en een trippel dan twijfel je eraan dat je alle klimmen die je gaat doen ook werkelijk haalt met de dubbel. Kijk jezelf heel diep in de ogen, geef toe dat er een reële kan is dat je het niet haalt en pak een trippel.En wanneer je na de rit in het cafe een tripple pakt hoor je er weer helemaal bij.
Double of Tripple
Geplaatst: 29 apr 2007 02:58
door dream-plus
Als je in de bergen een triple nodig hebt om boven te komen, gebruik je op het vlakke het buitenblad ook (bijna) niet. Dan kan je net zo goed een compact nemen met 48-34 bladen. Neem je dan campa met een 13-29 cassette, dan heb je een licht genoeg verzet voor in de bergen. Als je dan gaat dalen, kun je niet bijtrappen, dus goed uitrusten.
Double of Tripple
Geplaatst: 29 apr 2007 18:49
door tzeun
Allemaal hartelijk dank voor de uitleg... ik ben voor een tripple gegaan en wel hierom:
1) ik heb schijt aan image. Kan me echt geen @#$ interesseren wat anderen van mijn fiets vinden.2) tis mijn eerste racefiets en ik moet erg wennen merkte ik na die jaren ATB fiets.3)Ben door de ATB jaren alleem maar tripple gewend.. alhoewel de vertanding op een ATB anders is. 4)tripple is miss wel overdone hier in Utrecht, maar kom uit Limburg en ben van plan om daar ook weer regelmatig te gaan fietsen en ook de bergjes over de grens te gaan nemen.
Al met al nu een fiets met complete ultegra Tripple afmontage genomen.
Bedankt voor de reacties!
Double of Tripple
Geplaatst: 29 apr 2007 18:57
door galibier
Goede keuze! Veel plezier ermee.
Double of Tripple
Geplaatst: 29 apr 2007 20:10
door amclassic-fan
Quoten: Origineel geplaatst door dream-plus op 29 April 2007
Als je in de bergen een triple nodig hebt om boven te komen, gebruik je op het vlakke het buitenblad ook (bijna) niet. Dan kan je net zo goed een compact nemen met 48-34 bladen. Neem je dan campa met een 13-29 cassette, dan heb je een licht genoeg verzet voor in de bergen. Als je dan gaat dalen, kun je niet bijtrappen, dus goed uitrusten.
En waarmee ga je dan op de vlakte rijden? Dat een 53 over-kill is voor nog al wat ben ik het mee eens, maar een 50 is toch wel zo fijn, anders scheep je iemand al bijna met een nieuwelingen verzetje op.
Double of Tripple
Geplaatst: 30 apr 2007 00:33
door dream-plus
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 29 April 2007
Quoten: Origineel geplaatst door dream-plus op 29 April 2007
Als je in de bergen een triple nodig hebt om boven te komen, gebruik je op het vlakke het buitenblad ook (bijna) niet. Dan kan je net zo goed een compact nemen met 48-34 bladen. Neem je dan campa met een 13-29 cassette, dan heb je een licht genoeg verzet voor in de bergen. Als je dan gaat dalen, kun je niet bijtrappen, dus goed uitrusten.
En waarmee ga je dan op de vlakte rijden? Dat een 53 over-kill is voor nog al wat ben ik het mee eens, maar een 50 is toch wel zo fijn, anders scheep je iemand al bijna met een nieuwelingen verzetje op.
Als je een 48 voor hebt, en achter een 13 als kleinste, haal je bij 100 rpm de 46 km/hr. Ik heb nog maar weinig toerrijders gezien die dit rijden op het vlakke.
Als je een 13-29 monteert, zal je dus kleine stapjes kunnen maken, omdat je dan 13-14-15-16-17-19-21 hebt. Waarschijnlijk gebruiken de meeste toerrijders dan de 15 en 16 het meest.
Double of Tripple
Geplaatst: 30 apr 2007 23:28
door bas79
Ik train best veel maar ik heb oa in het limburgse heuvel land en de ardennen aan een 39x25 als kleinster verzet genoeg aan maar ik ga strakjes in de zomer naar de Alpe d Huez en ik ga straks toch echt een compact 50-34 aanschaffen.
Wil je cht overleven in de bergen als de alpen en dolimieten ect ect train ervoor dan gaat alles veel makkelijker ipv lekker te gaan toeren wat ook erg ontspannend is maar de keuze moet je echt zelf maken
succes met je keuze
bas
Double of Tripple
Geplaatst: 02 mei 2007 17:46
door reason
De AmstelGoldRace heb ik dit jaar met 39x23 gefietst (250km). Op de steilste stukken van de Eyserbosweg en Keuteberg is mijn trapfrequentie wel laag, niet gemeten, maar wellicht onder de 60/min. Het zijn echter vrij korte stukjes, en daarom voor mij geen bezwaar. Overige klimmetjes gaan prima op de 23, sommige op 19 of 21.
Mijn fietsmaat zegt dat de 3Ballons mij ook zal lukken op bv de 27, maar dit is nog steeds (hooguit) middengebergte. Ik heb dus geen ervaring met de Marmotte bulten of de pyreneen. Ik vind klimmen leuk, weeg wel 82kg bij 187cm dus ideale klimgeit
Wie herkent zich in mijn verzetten, en welke verzetten gebruik je dan in het hooggebergte?
Ik weet bijna wel zeker dat de Marmotte me niet zou lukken op 39x27(shimano): klopt dat?
Double of Tripple
Geplaatst: 02 mei 2007 18:01
door galibier
Als jij met 39-23 en je 82kg bij 1,87m vlotjes over de eyserenbosweg dendert, dan ben jij geen klimgeit, maar een klimbeer. Iig, dan ben jij een onvoorstelbaar klimtalent. En dan kan je volgens mij ook de Marmotte doen met 39-27. Was dat echt een 39? Geen 30, die daar vooraan stak?
Nu serieus, in de Marmotte spelen andere factoren, oa opkomende krampen. Je bent dan blij met een tandje kleiner. En de laatste klim naar de Alpe met 82 kg op 39-27... Ik beweer niet dat het niet kan, maar het zijn uitzonderingen(Indurain, enz...)