Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Vering MTB

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 17 apr 2007 19:38

Quote: Origineel geplaatst door luna op 17 April 2007
met een geveerde vork blijf je langer fris op de fiets.
ik heb een tijdje met stugge vork gereden maar dan word je wel veel sneller moe.


Dit lijkt mij in mijn geval dus net andersom. Ik word moe van steeds die zware voorvering mee naar boven te sjouwen. FF ter verduidelijking: het bos bij mij in de buurt bestaat uit veel kleine berjes, waarbij de een de ander meteen opvolgt. Het is dus de hele tijd omhoog, en dan omlaag. Nu kom ik met mijn vering moe boven, waardoor ik minder hard naar beneden kan. Het lijkt me met een starre vork een stuk lekkerder omhoog fietsen.

Ik heb nu trouwens de RockShox J3(?) en rijd vaak met lock-out aan (zonder vering dus). Ik word hier niet extra moe van, ik voel het in m'n polsen, meer niet.

Ik zal zodadelijk dat artikel eens naar beneden laden, kijken of dat me kan overtuigen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40966
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 apr 2007 08:33

Quoten: Origineel geplaatst door KukeleKupers op 17 April 2007


Quote: Origineel geplaatst door luna op 17 April 2007

met een geveerde vork blijf je langer fris op de fiets.ik heb een tijdje met stugge vork gereden maar dan word je wel veel sneller moe.

Dit lijkt mij in mijn geval dus net andersom. Ik word moe van steeds die zware voorvering mee naar boven te sjouwen. FF ter verduidelijking: het bos bij mij in de buurt bestaat uit veel kleine berjes, waarbij de een de ander meteen opvolgt. Het is dus de hele tijd omhoog, en dan omlaag. Nu kom ik met mijn vering moe boven, waardoor ik minder hard naar beneden kan. Het lijkt me met een starre vork een stuk lekkerder omhoog fietsen. Ik heb nu trouwens de RockShox J3(?) en rijd vaak met lock-out aan (zonder vering dus). Ik word hier niet extra moe van, ik voel het in m'n polsen, meer niet. Ik zal zodadelijk dat artikel eens naar beneden laden, kijken of dat me kan overtuigen.


Je snelheids BELEVING is groter zonder vering, je daadwerkelijke snelheid meestal niet. Door het extra stuiteren en trillen voelt het alsof je harder gaat. Ik heb echt hetzelfde gedacht als jij, maar een goede geveerde bike is echt sneller. Je kunt op de slecht liggende paden (veel wortels, kuilen, etc) beter je snelheid hoog houden met een goed werkende vering. Naar beneden heb je betere controle over je fiets, evenals in de bochten.
En wat het extra gewicht betreft: wat weegt een standaard stalen voorvork tov een goede geveerde vork zoals een REBA Race (1650gr)? Dat gaat je wellicht 800gr schelen oid, veel meer zal het verschil niet zijn!
Less is bore

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 18 apr 2007 10:20

ligt ook aan de tijd die je op de fiets zit. van een uurtje rijden met een stugge vork merk je het verschil niet zo.

ik geloof dat de j3 een instap vork is maar als je een duurder/lichtere vork monteert is dat echt niet (veel) zwaarder. bijv. manitou r7 en rockshox sid zijn 1300/1400 gram
de j3 licht rond de 2 kg dacht ik

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 18 apr 2007 13:15

Als de snelheidsbeleving hoger wordt vind ik het ook prima! Het gaat mij ook niet om de echte snelheid, maar om de ervaring ervan. Ik doe het puur voor het plezier, niet om te trainen oid. Ik heb laatst ook mijn km-tellertje eraf gesloopt, keek er toch niet op, en als ik dat deed vloog ik van het bospad af.

Ik snap zelf ook wel dat je met een fatsoenlijke verende voorvork sneller over ongelijk terrein kan, maar ik heb daar helaas de cash niet voor.
Ik heb ooit op een MTB met een Manitou Rnogwat gefietst, en dat veert een stuk beter vergeleken met mijn huidige J3 vork. Dit ding is gewoon zwaar en veert slecht (naar mijn mening). Vandaar dat ik zeg: ik wordt moe van die 2 kilo naar boven te slepen, om daarna met weinig veercomfort naar beneden te gaan. Ik ga dan liever met zeg 1 kilo naar boven, om daarna zonder veercomfort naar beneden te gaan. Het gaat me om de vermoeidheid, niet om de snelheid. Ik durf toch wel bijna te wedden dat die kilo veel scheelt als je 100 keer een bergje opfietst.
Ik moet hier wel bij vermelden dat ik niet veel geef om comfort in de bossen, ik wil gewoon lekker crossen, en daar hoort gestuiter bij vind ik. Comfortabel fietsen doe ik wel op me race-fietsje.
Voor lange afstanden kan ik me trouwens wel voorstellen dat een goede vering nodig is. De hele tijd klappen opvangen is behoorlijk zwaar. Ik ga zelf meestal ook maar een uurtje/anderhalf uur MTB’en.

Heeft hier trouwens iemand ervaring met stalen starre vorken, én de carbonnen variant. Heeft een carbonnen vork   betere rijeigenschappen?

skik
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:56

skik 18 apr 2007 13:19

Sowieso als je met een vaste vork rijdt is techniek wel een veresiste Je gaat er niet midden mee over de wortels raggen. In een afdaling is een vaste vork gewoon altijd langzamer omdat het een stuk minder dempt in bochten en over bultjes. (zie bijv. fully versus hardtail)
Hier in NL ben ik ervan overtuigd dat je sneller bent met een vaste vork, maar niet in elk gebied. Daar hangt de keuze van je vork ook vanaf. Als jij in Limburg gaat mountainbiken wil je liever geen vaste vork. Als je op de veluwe ergens bent of in de duinen dan is het heel goed te doen.
Trouwens het gewichtsverschil blijft altijd wel 700/800 gram. Een carbon vork weegt 500/600 ongeveer.

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 18 apr 2007 14:00

Is het niet ook zo dat je gewicht een rol speelt?
Ik kan me voorstellen dat iemand van 60-65 kilo makkelijker op een ongeveerde MTB fietst dan iemand van 100 kg.

skik
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:56

skik 18 apr 2007 15:35

In principe niet. Des te zwaarder je bent, des te meer druk je in je vork zou moeten pompen, desgewenst de rebound bij zou moeten stellen. Het verschil zou dus gelijk moeten blijven. Als je een vork hebt die je niet op kunt pompen of in kunt stelen dan gaat je verhaal wel op.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40966
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 apr 2007 15:46

Quote: Origineel geplaatst door Skik op 18 April 2007
]Hier in NL ben ik ervan overtuigd dat je sneller bent met een vaste vork, maar niet in elk gebied. Daar hangt de keuze van je vork ook vanaf. Als jij in Limburg gaat mountainbiken wil je liever geen vaste vork. Als je op de veluwe ergens bent of in de duinen dan is het heel goed te doen.[

In de Loonse en Drunense Duinen ben je met vering sneller. Sterker nog: ik kan met mijn CX mijn eigen parcoursrecord niet breken wat ik met de ATB heb gezet!!!
Less is bore

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 18 apr 2007 15:46

OK, voor mij wordt het dus een vaste vork.

Tenzij ik de loterij win, en een lichte, goed verende voorvork met fatsoenlijke lock-out kan kopen

Ik zal hier posten of het ook echt aan mijn verwachtingen voldoet!

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 18 apr 2007 16:32

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 18 April 2007


Quote: Origineel geplaatst door Skik op 18 April 2007

]Hier in NL ben ik ervan overtuigd dat je sneller bent met een vaste vork, maar niet in elk gebied. Daar hangt de keuze van je vork ook vanaf. Als jij in Limburg gaat mountainbiken wil je liever geen vaste vork. Als je op de veluwe ergens bent of in de duinen dan is het heel goed te doen.[

In de Loonse en Drunense Duinen ben je met vering sneller. Sterker nog: ik kan met mijn CX mijn eigen parcoursrecord niet breken wat ik met de ATB heb gezet!!!


In de Classique d'Alphen (een 'MTB' cyclo over 40 km op een parcours dat vergelijkbaar is met de L&D duinen) hebben de crossers jaarlijks de overhand over de MTB-ers in de topnoteringen.
Bij de Hondsrugclassic koos De Knegt twee jaar terug bewust voor een Cyclocrosser i.p.v. een MTB en won (29" wielen waren toen nog toegestaan).
 
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

misspiggy
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 apr 2006 11:38

misspiggy 21 apr 2007 12:56

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 18 April 2007


Quote: Origineel geplaatst door Skik op 18 April 2007

]Hier in NL ben ik ervan overtuigd dat je sneller bent met een vaste vork, maar niet in elk gebied. Daar hangt de keuze van je vork ook vanaf. Als jij in Limburg gaat mountainbiken wil je liever geen vaste vork. Als je op de veluwe ergens bent of in de duinen dan is het heel goed te doen.[

In de Loonse en Drunense Duinen ben je met vering sneller. Sterker nog: ik kan met mijn CX mijn eigen parcoursrecord niet breken wat ik met de ATB heb gezet!!!

Dat zegt meer iets over jou dan over de vering. Bij mij is het precies andersom; zonder vering sneller dan met

Plaats reactie