Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

De Tik is terug ... HELP?

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 10 apr 2007 22:07

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn ALU fiets.
Van alles geprobeerd (veel dingen die ik hierboven ook lees). Wat bleek..........een van de busjes welke in het frame zit om de bidonhouder op vast te schroeven zat los. Nieuw busje erin laten zetten en kraak weg!!

Het is dus echt flink zoeken. Je denkt het steeds gevonden te hebben en dan blijkt het uiteindelijk toch ergens anders te zitten waar je het totaal niet verwachtte.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 apr 2007 22:12

Quote: Origineel geplaatst door timper op 10 April 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 10 April 2007Rijden jullie met Campa? Ik heb zelf jaren met Campa gereden en werd helemaal gek van geklik bij heuvel op rijden. Het bleek uit de bracketas te komen en ik ben alleen daarom op Shimano overgestapt. Niemand kon het oplossen en het kwam steeds weer terug (tot ik Shimano gemonteerd heb).

DiogenesIk wel, campa chorus maar ik hoop dat dat de reden niet is....ben nogal gehecht aan campa

Ik ook, asje zit er nu zo'n 10.000km in schat ik.
Less is bore

timper
Forum-lid

timper 10 apr 2007 22:45

Ik wel, campa chorus maar ik hoop dat dat de reden niet is....ben nogal gehecht aan campa

Ik ook, asje zit er nu zo'n 10.000km in schat ik.

Bij mij ongeveer 21000km en anders nooit geen enkel probleem.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

nils
Forum-lid

Gebruikersavatar nils 11 apr 2007 12:02

mannen bedankt voor alle suggesties
De crank zat erop toen ik de fiets kocht en ik heb hem nieuwe gekocht nu zo'n 3.5 jaar geleden, zoals ja in mijn eerste post kunt lezen is het ultegra dus shimano.
ik zal nog een naar de pedalen kijken en naar de clips onder mijn schoenen, zou het natuurlijk ook kunnen zijn gaan al een tijdje mee.
Laatste week van mei gaat de fiets voor onderhous naar Louis van Dijk in Breda, misschien dat hij het kan vinden? Sommigen zullen er anders over denken maar ik word echt gek van die tik ... maar dat is persoonlijk. voorlopig nog maar even wat friemelen.

Nils
No I'm not big headed my head is just big

twente
Forum-lid

twente 11 apr 2007 13:44

Afgelopen week ook een rare tik aan mijn fiets. Dacht ook uit het bracket. Trainingsmaat dacht dat het de zadelpen was. Zadelpen gedemonteerd, ingestreken met kopervet en teruggeplaats. Tik is weg.

nils
Forum-lid

Gebruikersavatar nils 11 apr 2007 13:49

Twwnte, ik weet zeker dat het bij de bracket zit, heb het zadel namelijk al nagekeken.

stockie
Forum-lid

stockie 11 apr 2007 14:18

Ik heb mijn fietsje intussen ook eens binnengedaan voor onderhoud. Mij fm denkt dat het misschien van het achterwiel komt. Zo een getik plaatst zich namelijk makelijk voort door een alu kader waardoor het op een heel andere plaats te horen is dan de oorsprong ervan.
We zullen zien of hij gelijk heeft...
Stockie

campaioen
Forum-lid

campaioen 11 apr 2007 19:17

Ik had de zelfde tik bij mijn chorus groep. Na goed luisteren kwam ik erachter dat het niet met de trapas te maken had, maar met mijn pedalen.
Dat stelde me gerust, want de pedalen functioneren gewoon nog goed. Dus dat geld hou ik in mijn zak!
no pain no gain

stockie
Forum-lid

stockie 11 apr 2007 21:14

Momenteel ben ik weer van het getik af. Nogmaals een nieuwe bracket gestoken, en het getik is nu weg. Morgen ga ik een ritje maken van ongeveer 70 km. Hopelijk komt het niet meer terug. Ik zal het laten weten. Misschien heb je hetzelfde probleem en is een nieuwe bracket ook voor jou de oplossing.
Stockie

dolk
Forum-lid

dolk 11 apr 2007 22:51

Ik heb er sinds een week ook last van (nieuwe shimano ultegra 10-speed groep) De tik is er alleen wanneer ik veel druk zet. Vandaag bij de fietsenmaker geweest, die heeft de spaken van het achterwiel opnieuw aangespannen (waren erg slap). Waarschijnlijk is de tik weg, maar dat weet ik na morgen. Ben wel erg benieuwd waar de oorzaken nog meer liggen.
De dolk staat op scherp!

nils
Forum-lid

Gebruikersavatar nils 12 apr 2007 11:18

gisteren heel de fiets uit elkaar gehad en weer in elkaar gezet, met hulp want zo handig ben ik niet.
Morgen ga ik weer fietsen, ik laat wel weten of het er nog is?

Nils

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 12 apr 2007 15:32

Ik had  een Gazelle Puerto met Shimano. Na verloop van tijd ook hier een vervelende tik (bonk) als rechtercranck op ong. 2 uur stond. Alles nagekeken, pedalen, aandrijving, derailleurs enz. Uiteindelijk naar Shimano dealer (FM)gegaan die het DIRECT wist. Linker cup trapas zat niet goed geborgd en met stevig aandraaien door deze FM hiervan nooit meer last gehad van die bonk/tik. Frame was alu en dát was volgens deze fm de schuldige dat die borgmoer vaak losdraaide. Het was wel zo dat het een kwestie van heel stevig aantrekken was en niet dat die moer werkelijk los zat. t Is maar een weet.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie