Campa 2006
Quoten: Origineel geplaatst door ericpeters op 25 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 24 Maart 2007
Geld alleen voor mensen zonder gevoel in de vingers (i.c.m. de gedachte dat alles goed vast komt te zitten). Campa verbiedt het en terecht.....
Geld dat alleen voor VET of ook voor die witte montage pasta?
Hoi,
Da's ook vet en als je vet gebruikt hoef je niet de maximale aandraaimomenten te overschrijden want dan loop je wel het risiko je crankstel te ver op de tapse assen te schroeven waardoor je het risiko loop schade te berokkenen aan as en/of crankstel.
Voorts ben ik een voorstander om wel vet te gebruiken maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent natuurlijk en....het voorkomt vaak soms hardnekkig gekraak zoals Morel al liet verstaan.
Ciao,
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 24 Maart 2007
Geld alleen voor mensen zonder gevoel in de vingers (i.c.m. de gedachte dat alles goed vast komt te zitten). Campa verbiedt het en terecht.....
Geld dat alleen voor VET of ook voor die witte montage pasta?
Hoi,
Da's ook vet en als je vet gebruikt hoef je niet de maximale aandraaimomenten te overschrijden want dan loop je wel het risiko je crankstel te ver op de tapse assen te schroeven waardoor je het risiko loop schade te berokkenen aan as en/of crankstel.
Voorts ben ik een voorstander om wel vet te gebruiken maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent natuurlijk en....het voorkomt vaak soms hardnekkig gekraak zoals Morel al liet verstaan.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Campa heeft een extreem goede passing van de vierkantas op de Crank. Door het gebruik van vet schuift de ar al snel te ver op te as (en lubbert de opname uit) bovendien zorg vet voor ongelijke druk op de crank waardoor pendelen te snel optreedt en trouwens een campa crank die van het begin af aan zonder vet met het juiste draaimoment is gemonteerd heb ik nog nooit horen kraken (net als een goed gemonteerde as).
"Als je een instelbare bracketas moet gaan gebruiken om de hele zooi beter te doen schakelen heeft dat toch zo zijn oorzaak en ligt dat niet bij het feit dat Campa of Shimano voor een vaste kettinglijn opteren maar naar mijn mening aan het feit dat elders iets niet is zoals het hoort te zijn"
In theorie allemaal prachtig maar zeer vaak zijn bracketpotten niet symmetrisch of niet helemaal recht gemonteerd (vooral intaliaanse frames zijn hier sterk in). Ik de praktijk is een instelbare kettinglijn maar al te vaak noodzakelijk en dan is een instelbare kettinglijn maar al te handig. Een instelbare as kraakt niet eerder dan een niet instelbare en Campa zal het niet erg vinden als je een ring van max 2-3 mm monteerd aangezien je niets wezenlijks aan de belasting veranderd (heb dit al zeer vaak gedaan en nog nooit ook maar één probleem gehad.
"Als je een instelbare bracketas moet gaan gebruiken om de hele zooi beter te doen schakelen heeft dat toch zo zijn oorzaak en ligt dat niet bij het feit dat Campa of Shimano voor een vaste kettinglijn opteren maar naar mijn mening aan het feit dat elders iets niet is zoals het hoort te zijn"
In theorie allemaal prachtig maar zeer vaak zijn bracketpotten niet symmetrisch of niet helemaal recht gemonteerd (vooral intaliaanse frames zijn hier sterk in). Ik de praktijk is een instelbare kettinglijn maar al te vaak noodzakelijk en dan is een instelbare kettinglijn maar al te handig. Een instelbare as kraakt niet eerder dan een niet instelbare en Campa zal het niet erg vinden als je een ring van max 2-3 mm monteerd aangezien je niets wezenlijks aan de belasting veranderd (heb dit al zeer vaak gedaan en nog nooit ook maar één probleem gehad.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 25 Maart 2007
Campa heeft een extreem goede passing van de vierkantas op de Crank. Door het gebruik van vet schuift de ar al snel te ver op te as (en lubbert de opname uit) bovendien zorg vet voor ongelijke druk op de crank waardoor pendelen te snel optreedt en trouwens een campa crank die van het begin af aan zonder vet met het juiste draaimoment is gemonteerd heb ik nog nooit horen kraken (net als een goed gemonteerde as).
"Als je een instelbare bracketas moet gaan gebruiken om de hele zooi beter te doen schakelen heeft dat toch zo zijn oorzaak en ligt dat niet bij het feit dat Campa of Shimano voor een vaste kettinglijn opteren maar naar mijn mening aan het feit dat elders iets niet is zoals het hoort te zijn"
In theorie allemaal prachtig maar zeer vaak zijn bracketpotten niet symmetrisch of niet helemaal recht gemonteerd (vooral intaliaanse frames zijn hier sterk in). Ik de praktijk is een instelbare kettinglijn maar al te vaak noodzakelijk en dan is een instelbare kettinglijn maar al te handig. Een instelbare as kraakt niet eerder dan een niet instelbare en Campa zal het niet erg vinden als je een ring van max 2-3 mm monteerd aangezien je niets wezenlijks aan de belasting veranderd (heb dit al zeer vaak gedaan en nog nooit ook maar één probleem gehad.
Hoi ,
Nee Sharkman Campa heeft géén extreem goede passingen, maar wel extreem zachte cranks !!
En van dat beetje vet bij montage gaan de crancks ook niet pendellen !
Je moet die fabeltjes maar aan iemand anders vertellen.
In al die jaren dat wij crankarmen monteren van b.v. Shimano, TA of Stronglight hebben wij nooit problemen !
Als al eens een trapstel met het binnen blad het frame raakt is het 9/10 een Campa.
Natuurlijk is niet elk frame hetzelfde, maar een bracketpot die er niet recht onderstaat heb ik nog niet gezien.
Maar dat zal dan wel aan de Italiaanse 'emotie" liggen die er bij sommige Ital frames / onderdelen ingestoken wordt.
Een beetje onderdelen fabriekant voorziet daarom ook wat verschillende aslengtes in de te verkrijgen bracketsets, maar bij Campa schijnt dat dan niet nodig te zijn omdat de passingen zo goed zijn!?
Laat me niet laggen !
En dan mogen de FM's (als het al te laat is) maar wat aanklooien met een ring tussen de rechtercub, zodanig dat je linker traparm 3-4 tot 5 mm.
dichter tegen het frame staat dan de rechterkant ??
Dit is de fabeltjeskrant niet !
Zo en nu oogjes dicht en saveltjes toe.
P.S;Tip neem een Shimano bracketas dan hoef je niet te klooien met ringen !
Ciao.
Campa heeft een extreem goede passing van de vierkantas op de Crank. Door het gebruik van vet schuift de ar al snel te ver op te as (en lubbert de opname uit) bovendien zorg vet voor ongelijke druk op de crank waardoor pendelen te snel optreedt en trouwens een campa crank die van het begin af aan zonder vet met het juiste draaimoment is gemonteerd heb ik nog nooit horen kraken (net als een goed gemonteerde as).
"Als je een instelbare bracketas moet gaan gebruiken om de hele zooi beter te doen schakelen heeft dat toch zo zijn oorzaak en ligt dat niet bij het feit dat Campa of Shimano voor een vaste kettinglijn opteren maar naar mijn mening aan het feit dat elders iets niet is zoals het hoort te zijn"
In theorie allemaal prachtig maar zeer vaak zijn bracketpotten niet symmetrisch of niet helemaal recht gemonteerd (vooral intaliaanse frames zijn hier sterk in). Ik de praktijk is een instelbare kettinglijn maar al te vaak noodzakelijk en dan is een instelbare kettinglijn maar al te handig. Een instelbare as kraakt niet eerder dan een niet instelbare en Campa zal het niet erg vinden als je een ring van max 2-3 mm monteerd aangezien je niets wezenlijks aan de belasting veranderd (heb dit al zeer vaak gedaan en nog nooit ook maar één probleem gehad.
Hoi ,
Nee Sharkman Campa heeft géén extreem goede passingen, maar wel extreem zachte cranks !!
En van dat beetje vet bij montage gaan de crancks ook niet pendellen !
Je moet die fabeltjes maar aan iemand anders vertellen.
In al die jaren dat wij crankarmen monteren van b.v. Shimano, TA of Stronglight hebben wij nooit problemen !
Als al eens een trapstel met het binnen blad het frame raakt is het 9/10 een Campa.
Natuurlijk is niet elk frame hetzelfde, maar een bracketpot die er niet recht onderstaat heb ik nog niet gezien.
Maar dat zal dan wel aan de Italiaanse 'emotie" liggen die er bij sommige Ital frames / onderdelen ingestoken wordt.
Een beetje onderdelen fabriekant voorziet daarom ook wat verschillende aslengtes in de te verkrijgen bracketsets, maar bij Campa schijnt dat dan niet nodig te zijn omdat de passingen zo goed zijn!?
Laat me niet laggen !
En dan mogen de FM's (als het al te laat is) maar wat aanklooien met een ring tussen de rechtercub, zodanig dat je linker traparm 3-4 tot 5 mm.
dichter tegen het frame staat dan de rechterkant ??
Dit is de fabeltjeskrant niet !
Zo en nu oogjes dicht en saveltjes toe.
P.S;Tip neem een Shimano bracketas dan hoef je niet te klooien met ringen !
Ciao.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Lekkere tip is dat, Shimano gebruikt JIS passingen en Campa ISO. De boel is dus niet uitwisselbaar.
Campa Chorus en Record cranks hebben de beste Q-factor die standaard verkrijgbaar is en daar moet je gewoon de prijs voor betalen dat er wel eens een kunstoplossing gedaan moet worden om het geheel goed te laten werken. De beste oplossing is misschien wel om er een 103 (of 104) mm Phil in te zetten om op die manier dat beetje extra ruimte te krijgen, maar dat kost handen vol met geld en je Q-factor wordt ook nog eens een tikje groter.
Campa Chorus en Record cranks hebben de beste Q-factor die standaard verkrijgbaar is en daar moet je gewoon de prijs voor betalen dat er wel eens een kunstoplossing gedaan moet worden om het geheel goed te laten werken. De beste oplossing is misschien wel om er een 103 (of 104) mm Phil in te zetten om op die manier dat beetje extra ruimte te krijgen, maar dat kost handen vol met geld en je Q-factor wordt ook nog eens een tikje groter.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 Maart 2007
Lekkere tip is dat, Shimano gebruikt JIS passingen en Campa ISO. De boel is dus niet uitwisselbaar.
Campa Chorus en Record cranks hebben de beste Q-factor die standaard verkrijgbaar is en daar moet je gewoon de prijs voor betalen dat er wel eens een kunstoplossing gedaan moet worden om het geheel goed te laten werken. De beste oplossing is misschien wel om er een 103 (of 104) mm Phil in te zetten om op die manier dat beetje extra ruimte te krijgen, maar dat kost handen vol met geld en je Q-factor wordt ook nog eens een tikje groter.
Hoi,
Alles goed en wel, AMC maar ik vind dat men niet moet beweren dat een beetje vet ter voorkomen van kraken de oorzaak is van een traparm die gaat pendelen en dit nog buiten beschouwing gelaten zal Campagnolo
zeker zulke kunstgrepen als een ring tussen de R- lagercup niet toelaten als ze een beetje vet (volgens een forumlid) al verbieden.
Voorts wil ik nog even opmerken dat de Q-factor na het monteren van een bredere Phil as in combinatie met het oude (uitgelubberde) trapstel niet toeneemt t.o.v. de bestaande Q-factor toen het trapstel nog nieuw was !
Dus concluderend is het aangewezen om in zulke gevallen met een bredere as te werken zoals jij ook beaamde .
Groeten !
Lekkere tip is dat, Shimano gebruikt JIS passingen en Campa ISO. De boel is dus niet uitwisselbaar.
Campa Chorus en Record cranks hebben de beste Q-factor die standaard verkrijgbaar is en daar moet je gewoon de prijs voor betalen dat er wel eens een kunstoplossing gedaan moet worden om het geheel goed te laten werken. De beste oplossing is misschien wel om er een 103 (of 104) mm Phil in te zetten om op die manier dat beetje extra ruimte te krijgen, maar dat kost handen vol met geld en je Q-factor wordt ook nog eens een tikje groter.
Hoi,
Alles goed en wel, AMC maar ik vind dat men niet moet beweren dat een beetje vet ter voorkomen van kraken de oorzaak is van een traparm die gaat pendelen en dit nog buiten beschouwing gelaten zal Campagnolo
zeker zulke kunstgrepen als een ring tussen de R- lagercup niet toelaten als ze een beetje vet (volgens een forumlid) al verbieden.
Voorts wil ik nog even opmerken dat de Q-factor na het monteren van een bredere Phil as in combinatie met het oude (uitgelubberde) trapstel niet toeneemt t.o.v. de bestaande Q-factor toen het trapstel nog nieuw was !
Dus concluderend is het aangewezen om in zulke gevallen met een bredere as te werken zoals jij ook beaamde .
Groeten !
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 Maart 2007
Lekkere tip is dat, Shimano gebruikt JIS passingen en Campa ISO. De boel is dus niet uitwisselbaar.
Campa Chorus en Record cranks hebben de beste Q-factor die standaard verkrijgbaar is en daar moet je gewoon de prijs voor betalen dat er wel eens een kunstoplossing gedaan moet worden om het geheel goed te laten werken. De beste oplossing is misschien wel om er een 103 (of 104) mm Phil in te zetten om op die manier dat beetje extra ruimte te krijgen, maar dat kost handen vol met geld en je Q-factor wordt ook nog eens een tikje groter.
Hoi,
Je loopt wel 12 jaar achter en ten tweede kan ik je wel een karrevracht fabrikanten opnoemen naast de dure Phil Woods die ook ISO en JIS assen maken met breedtes van hier tot in Tokyo waar je rustig mee mag goochelen.
Nu zeg ik niet dat alle ISO en JIS assen onderling uitwisselbaar zijn maar als je een lastig geval hebt kom je met het bestaande aanbod echt een heel eind.
Wat die Q-factor betreft, denk je nu echt dat er iemand het verschil voelt tussen een 102 en een 103? En terwijl ik toch op dreef ben, de echte, reele lengte van een 102mm Campa is 102,5 mm dus daar gaat die fantastische Q-factor.
Trouwens het argument van die kunstgreep met dat ringetje en dan komen aandraven met Q-factor? Beter een mm of twee bredere Q-factor dan een asymetrische Q-factor zou ik zo denken.....Nog een goede reden om met een compact te rijden ipv een triple....
Oh, en vet wordt net gebruikt omwille van zijn opvullende eigenschappen waardoor de druk gelijkmatig zal worden verdeelt en niet omgekeerd.
De enige echte reden waarom Campa niet graag heeft dat er vet wordt gebruikt is omdat ze maar al te goed weten waar de klant en de FM toe in staat zijn. Daarnaast is het ook zo dat de legering van de metalen crankarmen (dus niet de carbonnen) zo zacht is t.a.v. het staal van de as dat je inderdaad bij onvoorzichtige (lees oncorrecte) montage (met of zonder vet maar met vet loop je nog meer risiko) de montage opening in de crank openperst.
Het is voor Campa dus gewoon een kwestie van zich in te dekken tegen de onkunde van de monteur, wie dat ook mag zijn. In geen enkele industrie, maar dan ook geen enkele zal men je afraden om twee metalen delen mechanisch te monteren zonder montagevet. Geen enkele.
Wellicht is het wel zo dat je geen garantie moeten claimen bij Campa als duidelijk blijkt dat er vet is gebruikt en/of het maximale aanhaalmoment is overschreden en ik kan ze geen ongelijk geven....
Ciao,
Lekkere tip is dat, Shimano gebruikt JIS passingen en Campa ISO. De boel is dus niet uitwisselbaar.
Campa Chorus en Record cranks hebben de beste Q-factor die standaard verkrijgbaar is en daar moet je gewoon de prijs voor betalen dat er wel eens een kunstoplossing gedaan moet worden om het geheel goed te laten werken. De beste oplossing is misschien wel om er een 103 (of 104) mm Phil in te zetten om op die manier dat beetje extra ruimte te krijgen, maar dat kost handen vol met geld en je Q-factor wordt ook nog eens een tikje groter.
Hoi,
Je loopt wel 12 jaar achter en ten tweede kan ik je wel een karrevracht fabrikanten opnoemen naast de dure Phil Woods die ook ISO en JIS assen maken met breedtes van hier tot in Tokyo waar je rustig mee mag goochelen.
Nu zeg ik niet dat alle ISO en JIS assen onderling uitwisselbaar zijn maar als je een lastig geval hebt kom je met het bestaande aanbod echt een heel eind.
Wat die Q-factor betreft, denk je nu echt dat er iemand het verschil voelt tussen een 102 en een 103? En terwijl ik toch op dreef ben, de echte, reele lengte van een 102mm Campa is 102,5 mm dus daar gaat die fantastische Q-factor.
Trouwens het argument van die kunstgreep met dat ringetje en dan komen aandraven met Q-factor? Beter een mm of twee bredere Q-factor dan een asymetrische Q-factor zou ik zo denken.....Nog een goede reden om met een compact te rijden ipv een triple....
Oh, en vet wordt net gebruikt omwille van zijn opvullende eigenschappen waardoor de druk gelijkmatig zal worden verdeelt en niet omgekeerd.
De enige echte reden waarom Campa niet graag heeft dat er vet wordt gebruikt is omdat ze maar al te goed weten waar de klant en de FM toe in staat zijn. Daarnaast is het ook zo dat de legering van de metalen crankarmen (dus niet de carbonnen) zo zacht is t.a.v. het staal van de as dat je inderdaad bij onvoorzichtige (lees oncorrecte) montage (met of zonder vet maar met vet loop je nog meer risiko) de montage opening in de crank openperst.
Het is voor Campa dus gewoon een kwestie van zich in te dekken tegen de onkunde van de monteur, wie dat ook mag zijn. In geen enkele industrie, maar dan ook geen enkele zal men je afraden om twee metalen delen mechanisch te monteren zonder montagevet. Geen enkele.
Wellicht is het wel zo dat je geen garantie moeten claimen bij Campa als duidelijk blijkt dat er vet is gebruikt en/of het maximale aanhaalmoment is overschreden en ik kan ze geen ongelijk geven....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik ben benieuwd waar jij allemaal ISO assen vandaan wilt halen voor een fatsoenlijke prijs. Ik kan Action-tec nog bedenken, maar die zijn ook net zo duur als Phil Wood. Alle vierkante assen die Shimano nog levert zijn JIS.
Als 2 mm meer Q-factor niet uitmaakt, wat maar een ringetje van 1 mm dan uit? Voel je het verschil tussen titanium boutjes en stalen boutjes in je stuurpen? Ik denk het niet, en toch vervangen een heleboel de stalen boutjes door titanium. In theorie ben je sneller, datzelfde geldt ook voor een kleinere Q-factor voor velen. Een tikje minder frontaal oppervlak en een net iets beter rendement in je benen.
Ik heb nooit een probleem gehad met een aluminium Campa crankstel, maar ik zal ze ook nooit te strak aangetrokken hebben. Het probleem van de achtervork raken bij Campa crankstellen treedt niet op doordat het aluminium uitgelubberd is, maar doordat Campa gewoon zo smal is. Bij nieuwe carbon crankstellen gebeurt dat namelijk ook gewoon icm sommige frames.
Als 2 mm meer Q-factor niet uitmaakt, wat maar een ringetje van 1 mm dan uit? Voel je het verschil tussen titanium boutjes en stalen boutjes in je stuurpen? Ik denk het niet, en toch vervangen een heleboel de stalen boutjes door titanium. In theorie ben je sneller, datzelfde geldt ook voor een kleinere Q-factor voor velen. Een tikje minder frontaal oppervlak en een net iets beter rendement in je benen.
Ik heb nooit een probleem gehad met een aluminium Campa crankstel, maar ik zal ze ook nooit te strak aangetrokken hebben. Het probleem van de achtervork raken bij Campa crankstellen treedt niet op doordat het aluminium uitgelubberd is, maar doordat Campa gewoon zo smal is. Bij nieuwe carbon crankstellen gebeurt dat namelijk ook gewoon icm sommige frames.
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 27 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 Maart 2007
Lekkere tip is dat, Shimano gebruikt JIS passingen en Campa ISO. De boel is dus niet uitwisselbaar.
Hoi,
Niemand zal beamen dat de ISO en de JIS passingen te combineren zijn bij nieuwe materialen, maar bij een uitgelubberd trapstel lijkt mij deze oplossing vooralsnog een betere "kunstgreep" dan een ring.
Om de garagemonteurs die in bezit zijn van een momentsleutel te informeren over de aandraaimomenten van de Campa Bracket-assen en Crank-stellen geef ik hierbij de juiste aandraaimomenten;
Bracket-assen ; R en L 70 Nm. of 51.63 Lb.ft
indien bij bovenste draaimoment van de linkse cub de as niet vrij ronddraait de cub terug losdraaien om hem vervolgens terug aante draaien met een moment van 30 Nm. of 22.13 Lb.ft
Crankstel; R en L 35 Nm. of 25 Lb.ft
Ciao.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 Maart 2007
Lekkere tip is dat, Shimano gebruikt JIS passingen en Campa ISO. De boel is dus niet uitwisselbaar.
Hoi,
Niemand zal beamen dat de ISO en de JIS passingen te combineren zijn bij nieuwe materialen, maar bij een uitgelubberd trapstel lijkt mij deze oplossing vooralsnog een betere "kunstgreep" dan een ring.
Om de garagemonteurs die in bezit zijn van een momentsleutel te informeren over de aandraaimomenten van de Campa Bracket-assen en Crank-stellen geef ik hierbij de juiste aandraaimomenten;
Bracket-assen ; R en L 70 Nm. of 51.63 Lb.ft
indien bij bovenste draaimoment van de linkse cub de as niet vrij ronddraait de cub terug losdraaien om hem vervolgens terug aante draaien met een moment van 30 Nm. of 22.13 Lb.ft
Crankstel; R en L 35 Nm. of 25 Lb.ft
Ciao.
"Bracket-assen ; R en L 70 Nm. of 51.63 Lb.ft"
Ben benieuw wat jij de laatste tijd zoal afmonteerd? Dit waren waarden uit het staal tijdperk (toen Italiaanse assen nog standaard losliepen).
De meeste moderne carbonframes mogen met niet meer dan 40 nm aangetrokken worden (anders komt de ingelijmde/gelamineerde draadbus los). Campa zet het inderdaad als advies op zijn assen maar dekt zich hiermee in tegen loslopen.
Phil wood doet dit handiger: 25 Nm of borgmiddel en de nieuwe campa bussen hebben aan 20 Nm genoeg (of aandraaien i.c.m. loctite).
Overigens voor de gevorderden: 103 mm Din = Jis en dit geld ook voor de 111 mm. Voor de rest wijken de hoeken af.
Din assen komen nog van FSA (slecht), Phil Wood (zeer goed), en token (aardig) waardoor de keuze wel heel beperkt is.
Ben benieuw wat jij de laatste tijd zoal afmonteerd? Dit waren waarden uit het staal tijdperk (toen Italiaanse assen nog standaard losliepen).
De meeste moderne carbonframes mogen met niet meer dan 40 nm aangetrokken worden (anders komt de ingelijmde/gelamineerde draadbus los). Campa zet het inderdaad als advies op zijn assen maar dekt zich hiermee in tegen loslopen.
Phil wood doet dit handiger: 25 Nm of borgmiddel en de nieuwe campa bussen hebben aan 20 Nm genoeg (of aandraaien i.c.m. loctite).
Overigens voor de gevorderden: 103 mm Din = Jis en dit geld ook voor de 111 mm. Voor de rest wijken de hoeken af.
Din assen komen nog van FSA (slecht), Phil Wood (zeer goed), en token (aardig) waardoor de keuze wel heel beperkt is.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 27 Maart 2007
"Bracket-assen ; R en L 70 Nm. of 51.63 Lb.ft"
Ben benieuw wat jij de laatste tijd zoal afmonteerd? Dit waren waarden uit het staal tijdperk (toen Italiaanse assen nog standaard losliepen).
De meeste moderne carbonframes mogen met niet meer dan 40 nm aangetrokken worden (anders komt de ingelijmde/gelamineerde draadbus los). Campa zet het inderdaad als advies op zijn assen maar dekt zich hiermee in tegen loslopen.
Phil wood doet dit handiger: 25 Nm of borgmiddel en de nieuwe campa bussen hebben aan 20 Nm genoeg (of aandraaien i.c.m. loctite).
Overigens voor de gevorderden: 103 mm Din = Jis en dit geld ook voor de 111 mm. Voor de rest wijken de hoeken af.
Din assen komen nog van FSA (slecht), Phil Wood (zeer goed), en token (aardig) waardoor de keuze wel heel beperkt is.
Hoi,
Deze gegevens worden door de fabrikant ter indicatie verstrekt en om deze waarden zeker niet te overschrijden, hoever je daar onder blijft is
inderdaad afhankelijk van wat voor frame er voorhanden is, en wat deze fabrikant voorschrijft.
Verder spreekt de praktijk ervaring ook een beetje mee met welk soort frame/material je werkt en met welke bracketassen/crankstellen.
We kunnen natuurlijk niet al de aandraaimomenten in een forum presenteren voor elk framesoort appart.
Deze stof is toch best wel eens interessant om doorgesproken te worden blijkt nu, vooral omdat er veel mensen denken van OK dat doe ik wel even zelf (asje kopen even erin zetten, trapstelletje monteren en hoppeta rijen maar !
Dus de zelfopbouwers zijn bij deze gewaarschuwd !
Ciao.
"Bracket-assen ; R en L 70 Nm. of 51.63 Lb.ft"
Ben benieuw wat jij de laatste tijd zoal afmonteerd? Dit waren waarden uit het staal tijdperk (toen Italiaanse assen nog standaard losliepen).
De meeste moderne carbonframes mogen met niet meer dan 40 nm aangetrokken worden (anders komt de ingelijmde/gelamineerde draadbus los). Campa zet het inderdaad als advies op zijn assen maar dekt zich hiermee in tegen loslopen.
Phil wood doet dit handiger: 25 Nm of borgmiddel en de nieuwe campa bussen hebben aan 20 Nm genoeg (of aandraaien i.c.m. loctite).
Overigens voor de gevorderden: 103 mm Din = Jis en dit geld ook voor de 111 mm. Voor de rest wijken de hoeken af.
Din assen komen nog van FSA (slecht), Phil Wood (zeer goed), en token (aardig) waardoor de keuze wel heel beperkt is.
Hoi,
Deze gegevens worden door de fabrikant ter indicatie verstrekt en om deze waarden zeker niet te overschrijden, hoever je daar onder blijft is
inderdaad afhankelijk van wat voor frame er voorhanden is, en wat deze fabrikant voorschrijft.
Verder spreekt de praktijk ervaring ook een beetje mee met welk soort frame/material je werkt en met welke bracketassen/crankstellen.
We kunnen natuurlijk niet al de aandraaimomenten in een forum presenteren voor elk framesoort appart.
Deze stof is toch best wel eens interessant om doorgesproken te worden blijkt nu, vooral omdat er veel mensen denken van OK dat doe ik wel even zelf (asje kopen even erin zetten, trapstelletje monteren en hoppeta rijen maar !
Dus de zelfopbouwers zijn bij deze gewaarschuwd !
Ciao.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ook al mag het frame wel 70 NM hebben, dan ben zou ik het nog niet zo vast zetten. Met 25-30 NM blijft de as ook prima op z'n plek zitten en dan is het ook geen drama als hij er later een keertje eruit moet als je geen lange sleutel bij de hand hebt. 25 NM is vast, en vast=vast.
Bij Roseversand zetten ze de brackets in de aluminium frames met meer dan 50NM vast, resultaat is dat loskrijgen met een baco en een dop al knap lastig wordt. Gelukkig willen ze bij Rose het altijd zo voor je loshalen, en daar gaat het wel makkelijk (met een sleutel van ong 1 meter).
Bij Roseversand zetten ze de brackets in de aluminium frames met meer dan 50NM vast, resultaat is dat loskrijgen met een baco en een dop al knap lastig wordt. Gelukkig willen ze bij Rose het altijd zo voor je loshalen, en daar gaat het wel makkelijk (met een sleutel van ong 1 meter).
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 Maart 2007
Ik ben benieuwd waar jij allemaal ISO assen vandaan wilt halen voor een fatsoenlijke prijs. Ik kan Action-tec nog bedenken, maar die zijn ook net zo duur als Phil Wood. Alle vierkante assen die Shimano nog levert zijn JIS.
Als 2 mm meer Q-factor niet uitmaakt, wat maar een ringetje van 1 mm dan uit? Voel je het verschil tussen titanium boutjes en stalen boutjes in je stuurpen? Ik denk het niet, en toch vervangen een heleboel de stalen boutjes door titanium. In theorie ben je sneller, datzelfde geldt ook voor een kleinere Q-factor voor velen. Een tikje minder frontaal oppervlak en een net iets beter rendement in je benen.
Ik heb nooit een probleem gehad met een aluminium Campa crankstel, maar ik zal ze ook nooit te strak aangetrokken hebben. Het probleem van de achtervork raken bij Campa crankstellen treedt niet op doordat het aluminium uitgelubberd is, maar doordat Campa gewoon zo smal is. Bij nieuwe carbon crankstellen gebeurt dat namelijk ook gewoon icm sommige frames.
Hoi,
Er zijn nog steeds vlot ISO (geen DIN, da's wat anders) assen te verkrijgen bij Miche, Stronglight, TA om er maar enkele te noemen in enkele niet-standaard Campa lengtes. Voeg daar nog alle 104mm JIS assen aan toe die dan kunnen dienst doen als 102mm ISO en dan heb je al een hele boel aan mogelijkheden. Mits wat uitproberen kan je nog wat lengtes bijmaken met JIS assen maar er zijn uiteraard grenzen aan je kettinglijn afwijking.Over de prijs wil ik me niet uitspreken, heeft hier ook niet echt belang.
Het is me ook niet om de Q-factor te doen. Enerzijds zeg je, ja maar die Q-factor en anderzijds breng je hem net zo goed om zeep met je tussenringetje(s). Wat Ti bouten daar bij komen zoeken weet ik ook niet....
Waar het om gaat is dat je een tapse as en haar passing niet met tussenringen mag monteren want dan is er gewoon geen passing meer. Je montage steunt gewoon op je bout en op de rand van je crank. Maak maar eens voor jezelf een tekening en dan wordt het wel duidelijk.
Dat het probleem voor jou ligt bij slecht gebouwde frames is me duidelijk. Alleen is de oplossing die je aanbrengt verre van orthodox en is het gewoon om problemen vragen.
Ik weerhou je er niet van te doen en laten wat je goed dunkt maar leg het eens voor aan een ingenieur en ik weet met 100 zekerheid dat die het zal afkeuren. Gelukkig is de hoek van de tap maar 2 graden anders was het vanzelf overduidelijk geweest.
Ciao,
Ik ben benieuwd waar jij allemaal ISO assen vandaan wilt halen voor een fatsoenlijke prijs. Ik kan Action-tec nog bedenken, maar die zijn ook net zo duur als Phil Wood. Alle vierkante assen die Shimano nog levert zijn JIS.
Als 2 mm meer Q-factor niet uitmaakt, wat maar een ringetje van 1 mm dan uit? Voel je het verschil tussen titanium boutjes en stalen boutjes in je stuurpen? Ik denk het niet, en toch vervangen een heleboel de stalen boutjes door titanium. In theorie ben je sneller, datzelfde geldt ook voor een kleinere Q-factor voor velen. Een tikje minder frontaal oppervlak en een net iets beter rendement in je benen.
Ik heb nooit een probleem gehad met een aluminium Campa crankstel, maar ik zal ze ook nooit te strak aangetrokken hebben. Het probleem van de achtervork raken bij Campa crankstellen treedt niet op doordat het aluminium uitgelubberd is, maar doordat Campa gewoon zo smal is. Bij nieuwe carbon crankstellen gebeurt dat namelijk ook gewoon icm sommige frames.
Hoi,
Er zijn nog steeds vlot ISO (geen DIN, da's wat anders) assen te verkrijgen bij Miche, Stronglight, TA om er maar enkele te noemen in enkele niet-standaard Campa lengtes. Voeg daar nog alle 104mm JIS assen aan toe die dan kunnen dienst doen als 102mm ISO en dan heb je al een hele boel aan mogelijkheden. Mits wat uitproberen kan je nog wat lengtes bijmaken met JIS assen maar er zijn uiteraard grenzen aan je kettinglijn afwijking.Over de prijs wil ik me niet uitspreken, heeft hier ook niet echt belang.
Het is me ook niet om de Q-factor te doen. Enerzijds zeg je, ja maar die Q-factor en anderzijds breng je hem net zo goed om zeep met je tussenringetje(s). Wat Ti bouten daar bij komen zoeken weet ik ook niet....
Waar het om gaat is dat je een tapse as en haar passing niet met tussenringen mag monteren want dan is er gewoon geen passing meer. Je montage steunt gewoon op je bout en op de rand van je crank. Maak maar eens voor jezelf een tekening en dan wordt het wel duidelijk.
Dat het probleem voor jou ligt bij slecht gebouwde frames is me duidelijk. Alleen is de oplossing die je aanbrengt verre van orthodox en is het gewoon om problemen vragen.
Ik weerhou je er niet van te doen en laten wat je goed dunkt maar leg het eens voor aan een ingenieur en ik weet met 100 zekerheid dat die het zal afkeuren. Gelukkig is de hoek van de tap maar 2 graden anders was het vanzelf overduidelijk geweest.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...