Pagina 2 van 2

Geplaatst: 16 aug 2007 10:21
door patmaessen
keesje schreef:
Sharkman schreef:Er rijden twee forumleden rond met een tarmac. Van één weet ik zeker dat hij redelijk ontevreden is over de balhoofdstijfheid van zijn frame (en iets anders overweegd) de ander miste de scherpe van zijn vorige fiets en had moeite met wennen. Van een aantal profs weet ik dat ze een probleem hebben met het insturen van hun S-works (niet heel veel anders als een Tarmac). Ik denk dat een ieder die een dergelijke fiets wil gaan kopen gewoon een testritje moet gaan maken (i.p.v. blind kopen). Iemand die van een Giant komt wordtg helemaal gelukkig met deze fiets, iemand die voorheen een storck of bijvoorbeeld een hoogwaardig alu frame reed absoluut niet.
Het is maar waar je je prioriteiten legt. Een slecht frame is het zeker niet maar ook niet het beste op de markt.


Ik begrijp best dat dit niet het beste frame op de markt is .
De nieuwe Pinarello prince , de Scott Adict , en de duurdere Cervelo's zullen echt wel een betere gewicht/stijfheids verhouding hebben als een Tarmac maar dan praat je over frames van € 3000 - € 4000 terwijl zo'n Tarmac € 1499,- kost.


Denk dat Sharkman naar mij refereert als een van de twee forum leden met een tarmac. Ben inderdaad niet tevreden over de stijfheid van de voorvork, heb hiervoor een cannondale six13 gereden en deze was veel 'strakker'. Overweeg inderdaad om alles om te bouwen op een ander frame en het specialized frame te verkopen.

Geplaatst: 16 aug 2007 11:16
door sharkman
En dan is een Six13 nog relatief soepel..... (jij was iederdaad de tweede, de andere rijder reed er wedstrijd mee en heeft per acuut zijn frame aan een tourder verkocht, bij elke vluchtheuvel en scherpe bocht waren er problemen, hij rijdt nu op een pré Trek, klein quantum pro uit mijn verzameling en is super tevreden).

Overigens doelde ik meer op frames uit het 1000-1500 segment. Refereren aan topframes heeft niet zoveel zin en is niet helemaal eerlijk.

Geplaatst: 16 aug 2007 11:31
door havana
Het gaat nu ineens over de voorvork ipv. het balhoofd.

Ik weet dat men bij QSI om die reden met de Time voorvorken van vorig jaar rijdt (met Specialized decals). De standaard vorken zou niet stijf genoeg zijn.

Afbeelding

Geplaatst: 16 aug 2007 11:53
door keesje
Ik begrijp als Tom Boonen bij een sprint met 65 in het uur vol aan het stuur trekt dat dan de vorkstijheid van groot belang is ,maar die krachten die dan vrij komen dat is voor de meeste van ons toch niet weggelegd,

Overigens lees ik nog wel eens reviews op www.roadbikereview.com en daar zijn de meeste gebruikers van een tarmac Pro juist te spreken over de stijfheid van deze fiets.
Veel van hen hebben vergeleken met Cannondales Trek madone Scott CR1 enz en toch voor de Tarmac gekozen.

Blijkt wel dat de keuze van een fiets erg persoonlijk is.

Geplaatst: 16 aug 2007 12:04
door heiko
Je moet je denk ik inderdaad afvragen waar je de fiets voor gaat gebruiken en of je er zelf echt veel van gaat merken.

Ik heb zelf laatst een tarmac 2006 frame gekocht en op laten bouwen, heb nu ongeveer 600 km gereden en ben er alsnog supertevreden mee en heb echt niet het gevoel met een dweil onderweg te zijn, helemaal niet zelfs. Mijn frame is maat 56, ik weeg zelf 70 kilo.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet echt een breed referentiekader heb met racefietsen, heb vooralsnog meer op de mtb gezeten.

Volgens mij is het frame voor de enthousiaste toerfietser meer dan voldoende, als je wedstrijden gaat rijden ga je andere eisen stellen en wordt je kritischer. Ofwel ga er is een dag op rijden en trek voor jezelf een conclusie of je het lekker vindt rijden of niet...

Geplaatst: 16 aug 2007 12:13
door amclassic-fan
Bij Roadbikereview wordt wel meer de hemel in geprezen. Met een te slappe voorvork stuurt een fiets gewoon slecht, of je nu Tom Boonen heeft of niet. Zelfs bij de b-amateurs in een criterium pakken ze gewoon zo nu en dan bochtjes met 50, als de boel niet stijf genoeg is word je dan niet echt blij.

Geplaatst: 16 aug 2007 14:46
door patmaessen
heiko schreef:Je moet je denk ik inderdaad afvragen waar je de fiets voor gaat gebruiken en of je er zelf echt veel van gaat merken.

Ik heb zelf laatst een tarmac 2006 frame gekocht en op laten bouwen, heb nu ongeveer 600 km gereden en ben er alsnog supertevreden mee en heb echt niet het gevoel met een dweil onderweg te zijn, helemaal niet zelfs. Mijn frame is maat 56, ik weeg zelf 70 kilo.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet echt een breed referentiekader heb met racefietsen, heb vooralsnog meer op de mtb gezeten.

Volgens mij is het frame voor de enthousiaste toerfietser meer dan voldoende, als je wedstrijden gaat rijden ga je andere eisen stellen en wordt je kritischer. Ofwel ga er is een dag op rijden en trek voor jezelf een conclusie of je het lekker vindt rijden of niet...



Weeg dus zelf 87kg, ben 192 en trap redelijk wat watt en merk toch wel redelijk snel dat de voorkant aan de slappe kant is.

Geplaatst: 16 aug 2007 17:10
door heiko
Weeg dus zelf 87kg, ben 192 en trap redelijk wat watt en merk toch wel redelijk snel dat de voorkant aan de slappe kant is.
Ik zeg ook zeker niet dat je er geen last van hebt, laat dat duidelijk zijn. Wat ik vooral bedoel is dat ik denk dat het voor het gros van de mensen echt voldoende is.

Het lijkt me het beste als keesje het gewoon zelf een keer gaat uitproberen en daar zijn eigen conclusies uit trekt. Het is dan natuurlijk ook zeker slim om een vergelijk te maken met andere fietsen.