Quoten: Origineel geplaatst door Oyah op 26 Maart 2007
Je kunt dus best 20 jaar of 200.000 km met hetzelfde frame doen en nog wel langer ook, maar of dat nog leuk is???Na 20 jaar wordt het ineens weer WEL leuk.
levensduur alu frame
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 18 Maart 2007
Heb je er weleens bij stilgestaan dat vliegtuigen ook van aluminum zijn gemaakt? En die gaan echt heel veel langer mee dan een jaar of 5.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat vliegtuigen zo licht gemaakt worden dat ze vol scheuren zitten. Dit is volkomen veilig, mits je de boel regelmatig inspecteert en vervangt. Bij fietsen is dit niet van toepassing, de krachten zijn veel kleiner. Goed artikel van Herwerden!
Hier trouwens een soortgelijk onderwerp: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 997635ad27
Heb je er weleens bij stilgestaan dat vliegtuigen ook van aluminum zijn gemaakt? En die gaan echt heel veel langer mee dan een jaar of 5.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat vliegtuigen zo licht gemaakt worden dat ze vol scheuren zitten. Dit is volkomen veilig, mits je de boel regelmatig inspecteert en vervangt. Bij fietsen is dit niet van toepassing, de krachten zijn veel kleiner. Goed artikel van Herwerden!
Hier trouwens een soortgelijk onderwerp: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 997635ad27
Alu kan wel slapper worden, maar wat denk je aan de krachten die je erop zet een wedstrijdrenner oefend veel meer druk op zijn fiets uit dan een toerfietser daardoor gaan alu frames in koers minder lang mee dan met toerfietsers. En dat verdraaien die tests een beetje omdat die het alleen testen bij koersen, en niet bij toerrijders. Denk dat je frame dan alleen aan krachten +/-20 langer meegaat. Verder is natuurlijk het vallen en onderhoud van groot belang!
Vermoeiing
Van Wikipedia
Vermoeiing is een fenomeen waarbij een color=#0000ffmateriaal bezwijkt onder een wisselende, zeer lang aangehouden color=#0000ffbelasting. Door de wisselende belasting, kan er color=#0000ffbreuk optreden, zelfs indien de spanningen overal ver onder de maximale color=#0000ffvloei- of color=#0000ffbreukspanning blijven. Vermoeiing die optreedt na een kort aantal cycli, minder dan tienduizend, wordt "low cycle fatigue" genoemd.
Dit fenomeen werd het eerst ontdekt in color=#0000ffEngeland, bij de eerste color=#0000fftreinen. Het bleek namelijk dat treinassen veel sneller bezweken dan er (statisch) berekend was.
IMG class=thumbimage height=202 alt=Aluminium: hoe laag de spanning ook is y-as, er treedt vermoeiingsbreuk op na een bepaald aantal cycli x-as src= http://upload.wikimedia.org/wikipedia/n ... minium.jpg width=320 longDesc=/wiki/Afbeelding:S-N_kromme_aluminium.jpg">
Aluminium: hoe laag de spanning ook is (y-as), er treedt vermoeiingsbreuk op na een bepaald aantal cycli (x-as)
Vermoeiing treedt op in metalen. Sommige materialen hebben een maximaal spanningsniveau, waarbij nooit vermoeiing optreedt indien de wisselende spanning zich eronder bevindt (bijv. color=#0000ffstaal en color=#0000fftitanium), dit heet een vermoeiingsgrens en moet omzichtig behandeld worden, soms kunnen metalen hun vermoeiingsgrens verliezen door corrosie of een zuur milieu. Andere metalen ( color=#0000ffaluminium en color=#0000ffkoper) vermoeien bij elke spanning, hoewel de vermoeiing langer op zich laat wachten bij een lage maximumspanning.
De breuk verloopt volgende in stappen:
Initiatie, de scheur begint, altijd rond een spanningsconcentratie (insluitsels, kerf, ..).
Propagatie, de scheur gaat zich door de dynamische belasting steeds verder uitbreiden, die proces gaat echter in het begin zeer langzaam. Naarmate de scheur groter wordt, stijgt de belasting op de niet bezweken rest, en verloopt het proces sneller.
Terminatie, waarbij het materiaal veelal bros breekt. Het materiaal bezwijkt wel degelijk aan zijn breukspanning, maar door de lopende scheur werd de weerstandbiedende doorsnede te klein.
Kenmerkend voor dit type breuken is het oppervlak: het is glad en vertoont concentrische ringen, zgn "beach marks", die uitwaaieren vanaf het beginpunt.
ntwerpmaatregelen
Een goed ontwerp houdt rekening met de mogelijkheid tot optreden van color=#0000ffvermoeiingsbreuken en -scheuren, die de looptijd van de constructie sterk kunnen verkorten. nverwachte vermoeiing treedt vooral op door slecht ontwerp van de constructie, voornamelijk te hoge spanningsconcentraties of kerfwerking.
....Kortom, een aluminium frame maar ook andere alu-fietsonderdelen zijn op een heel bepaalde manier gevoelig voor slapper worden (vermoeiien en/of erger), anders dan andere metalen als staal, titanium etc. Het is een ongewenste eigenschap die, behalve door ontwerpmaatregelen, nog verminderd kan worden door legeringslementen als koper, magnesium en bepaalde hittebehandelingen.
Meer informatie over aluminium is te vinden via www.aluminiumcentrum.nl
Van Wikipedia
Vermoeiing is een fenomeen waarbij een color=#0000ffmateriaal bezwijkt onder een wisselende, zeer lang aangehouden color=#0000ffbelasting. Door de wisselende belasting, kan er color=#0000ffbreuk optreden, zelfs indien de spanningen overal ver onder de maximale color=#0000ffvloei- of color=#0000ffbreukspanning blijven. Vermoeiing die optreedt na een kort aantal cycli, minder dan tienduizend, wordt "low cycle fatigue" genoemd.
Dit fenomeen werd het eerst ontdekt in color=#0000ffEngeland, bij de eerste color=#0000fftreinen. Het bleek namelijk dat treinassen veel sneller bezweken dan er (statisch) berekend was.
IMG class=thumbimage height=202 alt=Aluminium: hoe laag de spanning ook is y-as, er treedt vermoeiingsbreuk op na een bepaald aantal cycli x-as src= http://upload.wikimedia.org/wikipedia/n ... minium.jpg width=320 longDesc=/wiki/Afbeelding:S-N_kromme_aluminium.jpg">
Aluminium: hoe laag de spanning ook is (y-as), er treedt vermoeiingsbreuk op na een bepaald aantal cycli (x-as)
Vermoeiing treedt op in metalen. Sommige materialen hebben een maximaal spanningsniveau, waarbij nooit vermoeiing optreedt indien de wisselende spanning zich eronder bevindt (bijv. color=#0000ffstaal en color=#0000fftitanium), dit heet een vermoeiingsgrens en moet omzichtig behandeld worden, soms kunnen metalen hun vermoeiingsgrens verliezen door corrosie of een zuur milieu. Andere metalen ( color=#0000ffaluminium en color=#0000ffkoper) vermoeien bij elke spanning, hoewel de vermoeiing langer op zich laat wachten bij een lage maximumspanning.
De breuk verloopt volgende in stappen:
Initiatie, de scheur begint, altijd rond een spanningsconcentratie (insluitsels, kerf, ..).
Propagatie, de scheur gaat zich door de dynamische belasting steeds verder uitbreiden, die proces gaat echter in het begin zeer langzaam. Naarmate de scheur groter wordt, stijgt de belasting op de niet bezweken rest, en verloopt het proces sneller.
Terminatie, waarbij het materiaal veelal bros breekt. Het materiaal bezwijkt wel degelijk aan zijn breukspanning, maar door de lopende scheur werd de weerstandbiedende doorsnede te klein.
Kenmerkend voor dit type breuken is het oppervlak: het is glad en vertoont concentrische ringen, zgn "beach marks", die uitwaaieren vanaf het beginpunt.
ntwerpmaatregelen
Een goed ontwerp houdt rekening met de mogelijkheid tot optreden van color=#0000ffvermoeiingsbreuken en -scheuren, die de looptijd van de constructie sterk kunnen verkorten. nverwachte vermoeiing treedt vooral op door slecht ontwerp van de constructie, voornamelijk te hoge spanningsconcentraties of kerfwerking.
....Kortom, een aluminium frame maar ook andere alu-fietsonderdelen zijn op een heel bepaalde manier gevoelig voor slapper worden (vermoeiien en/of erger), anders dan andere metalen als staal, titanium etc. Het is een ongewenste eigenschap die, behalve door ontwerpmaatregelen, nog verminderd kan worden door legeringslementen als koper, magnesium en bepaalde hittebehandelingen.
Meer informatie over aluminium is te vinden via www.aluminiumcentrum.nl
Fiets... ook eens 11 speed!