9/10 speed
Is je shifter geindexeerd? Volgens mij gaan de meeste mensen voorbij aan het feit dat als je een tien speed ketting steekt het wel moet lukken. Als ik me niet vergis, is een 10 speed cassette smaller dan een 9 speed. De TT-shifter kan het qua bereik dus prima aan. Als de shifter geindexeerd is wordt het lastig. Ik weet niet wat een 10 speed TT-shifter kost?
shimano tijdrit-shifters (zowel 9 als 10v) hebben 2 modi: index (sis) en friction. het omzetten van de ene naar de ander modus gebeurt gewoon of de (rechter) shifter zelf.
[index] enkel te gebruiken met overeenkomende cassette: 9 met 9v, 10 met 10v, tenzij met een shiftmate natuurlijk.
[friction] is met alles te gebruiken. 8, 9, 10, campa of shimano - maakt niet uit. de shifters werken dan zoals de oude-op-de-schuine-buis-gemonteerde shifters.
en wat de ketting betreft: ja, die komt best overeen met de cassette. voor de crank maakt dat niet zoveel uit.
[index] enkel te gebruiken met overeenkomende cassette: 9 met 9v, 10 met 10v, tenzij met een shiftmate natuurlijk.
[friction] is met alles te gebruiken. 8, 9, 10, campa of shimano - maakt niet uit. de shifters werken dan zoals de oude-op-de-schuine-buis-gemonteerde shifters.
en wat de ketting betreft: ja, die komt best overeen met de cassette. voor de crank maakt dat niet zoveel uit.
En dan om even voor de duidelijkheid de vraag om te draaien. Kan je 10 speed derailleur(s), casette en ketting combineren met 9 speed voorbladen. Ik heb nl net nieuwe 10 speed shifters en derailleurs gekocht (105), maar zonder crankstel en cassette omdat ik mijn crankstel wil houden, maar de bladen zijn 9 speed. Het gaat er dus om of ik nu een 9- of 10 speed casette en ketting ga kopen en wat het beste schakelt.
VanNicholasEuros105
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende