Pagina 2 van 2

9/10 speed

Geplaatst: 18 mar 2007 13:12
door w0uter
Is je shifter geindexeerd? Volgens mij gaan de meeste mensen voorbij aan het feit dat als je een tien speed ketting steekt het wel moet lukken. Als ik me niet vergis, is een 10 speed cassette smaller dan een 9 speed. De TT-shifter kan het qua bereik dus prima aan. Als de shifter geindexeerd is wordt het lastig. Ik weet niet wat een 10 speed TT-shifter kost?

9/10 speed

Geplaatst: 18 mar 2007 14:27
door daveke
80 euro bij salden

9/10 speed

Geplaatst: 19 mar 2007 10:26
door metalfan
shimano tijdrit-shifters (zowel 9 als 10v) hebben 2 modi: index (sis) en friction. het omzetten van de ene naar de ander modus gebeurt gewoon of de (rechter) shifter zelf.
[index] enkel te gebruiken met overeenkomende cassette: 9 met 9v, 10 met 10v, tenzij met een shiftmate natuurlijk.
[friction] is met alles te gebruiken. 8, 9, 10, campa of shimano - maakt niet uit. de shifters werken dan zoals de oude-op-de-schuine-buis-gemonteerde shifters.
en wat de ketting betreft: ja, die komt best overeen met de cassette. voor de crank maakt dat niet zoveel uit.

9/10 speed

Geplaatst: 15 mei 2007 18:53
door martelino
En dan om even voor de duidelijkheid de vraag om te draaien. Kan je 10 speed derailleur(s), casette en ketting combineren met 9 speed voorbladen. Ik heb nl net nieuwe 10 speed shifters en derailleurs gekocht (105), maar zonder crankstel en cassette omdat ik mijn crankstel wil houden, maar de bladen zijn 9 speed. Het gaat er dus om of ik nu een 9- of 10 speed casette en ketting ga kopen en wat het beste schakelt.

9/10 speed

Geplaatst: 15 mei 2007 18:55
door amclassic-fan
Je moet gewoon een 10 speed cassete + ketting kopen, anders werkt het gewoon slecht. Crankstel en voor-derailleur mogen best 9 speed speed zijn, dat maakt niet uit.

9/10 speed

Geplaatst: 15 mei 2007 18:59
door martelino
Dankjewel voor de tip. Scheelt weer een verzetje.