Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

53 x 14

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2009 20:01

Brede banden zijn ook hoger ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

columbus
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 05 mei 2007 14:11

columbus 01 jan 2009 23:28

Moest je met banjes gaan tijdrijden is misschien een veloflex pavé of master iets voor u.
Ze zien er veel platter uit dan bijvoorbeeld een conti gp 4000s

pp_mm
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 mar 2007 23:35

pp_mm 05 jan 2009 13:50

Scepticus schreef:Met 23mm banden kan je max 52-14 rijden.

Misschien dat met een 19mm bandje een 53 ook nog door de controle komt.

Cranklengte wordt niet naar gekeken (eigenlijk vreemd, want cranklengte heeft ook invloed op t verzet: hoe korter de cranks hoe zwaarder een bepaald verzet is)


Nee natuurlijk niet. Als je er zelf even over nadenkt kun je het ook wel bedenken: Je moet een bepaalde afstand afleggen en daar is een bepaalde kracht voor nodig. Ongeacht hoe lang de crank is blijft de kracht die nodig is hetzelfde.
Maar, er is natuurlijk wel een verschil met lengte. Kleine mensen moeten met langere cranks dieper naar de grond en het been hoger omhoog heffen. Daarom nemen zij een kleinere crank. Voor tijdrijden wordt ook vaak gebruik gemaakt van een langere crank omdat dit een verbeterd hefboom effect zou hebben. Dat is echter net zo wetenschappelijk als hoestdrank want voor de een helpt het wel en voor de ander niet...hangt helemaal van de persoon af.
Kortom: een kortere crank betekent niet dat een verzet zwaarder wordt!
C'est le moustache qui fait la musique

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jan 2009 14:01

Jawel dat betekent het wel automatisch. Een korte crank betekent een kleinere arm. En zolang er nog geldt dat het moment = kracht * arm, moet je een kortere arm dus altijd met meer kracht compenseren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pp_mm
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 mar 2007 23:35

pp_mm 05 jan 2009 17:51

@Amclassic:
Bekijk deze eens: http://www.bikefitting.com/Dutch/Theory/Crank.aspx
En dan vooral de tabel aan de rechterkant.

Wat dit eigenlijk zegt is dat de ideale mechanische combinatie van trapfrequentie en cranklengte niet gelijk is aan de biomechanische optimale waarde. Vooral ook omdat deze van mens tot mens verschillen.
C'est le moustache qui fait la musique

jeraffiti
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 okt 2006 13:21

jeraffiti 06 jan 2009 13:20

ik ken iemand dat zo heeft gereden bij de juniors, geen kat dat het gezien heeft, ook niet bij controle ;)
koersen is als ne penis, altijd kei hard, maar veel te kort

columbus
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 05 mei 2007 14:11

columbus 07 jan 2009 21:30

Vorig jaar zag ik aan de start ook enkele renners van de Duitse selectie (geen WK ofzo hoor) naast mij met een 53 16 rijden, dus ik neem aan dat dit niet veel problemen zal geven
Maar ik zit ook met hetzelfde probleem, en zou dus ook wel graag zeker zijn.
Ik heb een fsa-slk-mega-exo,... cranck, met bijgeleverd 53 blad, maar die bladen zijn nogal speciaal qua looks, heel mooi, dus ik zou er graag dit seizoen mee rijden.
In 52t zijn ze niet te krijgen waar ik weet, bvb hopmans en bike-components hebben ze zelfs niet.
Weet er misschien iemand de straf als je toch gepakt zou worden?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jan 2009 22:44

Je mag niet starten als ze je pakken, wordt je na de wedstrijd gepakt dan wordt je uit de uitslag geschrapt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie