Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Aanschaf racefiets (2e hands) 600 euro

tyrw
Forum-lid

tyrw 12 mar 2007 22:29

Quote: Origineel geplaatst door Marlie81 op 12 Maart 2007
Ik heb inmiddels ook wat speurwerk naar een nieuwe fiets gedaan. Hoe is de Sora-groep van Shimano?
Ik wil het liefst idd een triple. Ik kom uit het zuiden des lands en Zuid-Limburg is just around te corner. Het is dus wel zeker de bedoeling om daar ook eens terecht te komen. Evenals Berg en Dal in de buurt van Nijmegen.

Sora is de beginnersgroep van Shimano. Prima voor een eerste fiets.

Als je uit Limburg komt, kun je eens bij Math Salden gaan kijken: www.salden.nl

Bianchi Via Nirone bijvoorbeeld? Of Massini?

marlie81
Forum-lid

marlie81 13 mar 2007 09:26

Quoten: Origineel geplaatst door girlinred op 12 Maart 2007

Hai marlie,
Ivm aanschaf van een gloednieuw fietsje (zie ander topic), ga ik nu mijn Bianchi verkopen (Hydroalu1885 met veloce maat 53, ruim een jaar gebruikt). Mocht je interesse hebben, laat maar weten...

Hey hallo!
Klinkt niet verkeerd. Zou jij mij wat meer informatie willen mailen (indien mogelijk ook graag een fotootje) op mvhelden@hotmail.com? Wat je ervoor wilt hebben en waar je ergens woont zou ook wel praktische informatie zijn :).
Ik zit er nu over te denken, als ik geen tweedehands fiets kan vinden om dan een goedkope nieuwe fiets te kopen en vervolgens te kijken of ik e.e.a. kan upgraden indien gewenst. Eerst maar eens lekker beginnen met fietsen (mountainbiken doe ik wel al een tijdje).
Gr. Marlie

jorisve
Forum-lid

jorisve 13 mar 2007 12:13

Quoten: Origineel geplaatst door Marlie81 op 13 Maart 2007

Quoten: Origineel geplaatst door girlinred op 12 Maart 2007

Hai marlie,
Ivm aanschaf van een gloednieuw fietsje (zie ander topic), ga ik nu mijn Bianchi verkopen (Hydroalu1885 met veloce maat 53, ruim een jaar gebruikt). Mocht je interesse hebben, laat maar weten...

Hey hallo!
Klinkt niet verkeerd. Zou jij mij wat meer informatie willen mailen (indien mogelijk ook graag een fotootje) op mvhelden@hotmail.com? Wat je ervoor wilt hebben en waar je ergens woont zou ook wel praktische informatie zijn :).
Ik zit er nu over te denken, als ik geen tweedehands fiets kan vinden om dan een goedkope nieuwe fiets te kopen en vervolgens te kijken of ik e.e.a. kan upgraden indien gewenst. Eerst maar eens lekker beginnen met fietsen (mountainbiken doe ik wel al een tijdje).
Gr. Marlie

Toch deze randbemerking ivm upgraden achteraf : als je bij nieuwkoop goed zoekt, heb je voor 100 € extra soms heel wat beters (vooral de groep dan). Achteraf onderdelen upgraden zou je echt een veelvoud hiervan kosten (prijs wisselstukken + montage).
Flandrien zonder aanleg

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 13 mar 2007 12:24

nog eens wat in het luchtledige roepen: een 53cm is meer dan waarschijnlijk te groot. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een fiets heel mooi vindt, te groot koopt en na een tijd lage rugpijn ontwikkelt... En dat kan je niet allemaal oplossen met een rechte zadelpen en een korte stuurpen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 13 mar 2007 12:34

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 13 Maart 2007

nog eens wat in het luchtledige roepen: een 53cm is meer dan waarschijnlijk te groot. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een fiets heel mooi vindt, te groot koopt en na een tijd lage rugpijn ontwikkelt... En dat kan je niet allemaal oplossen met een rechte zadelpen en een korte stuurpen...

Om maar eens wat terug te roepen. Ik ben 1m68 en heb in principe een 54cm nodig. de Bianchi is 53 omdat ze enkel 53 en 55 leverden en ik liever te klein koop. Marlie is 1m65, dus volgens mij zou dat wel moeten passen, maar is uiteraard afhankelijk van je lichaamsverhoudingen.
O ja, ik zal een fiets niet verkopen aan iemand die eigenlijk te klein ervoor is. vraag dat maar aan de persoon die interesse had in mijn crossfiets
~live fast, die young ~

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 13 mar 2007 12:56

@ girlinred: het was echt niet persoonlijk bedoeld hoor , ik zou het ook wat vervelend vinden als hier iemand een beetje 'in de wielen komt rijden'...
Het is gewoon uit eigen ervaring dat ik spreek, en het kan heel goed zijn dat marlie mooi op die fiets past (en daarom dus eerst proberen!). Maar toen ik mijn fiets ging testrijden, dacht ik dat het wel goed zat. Helaas voel je pas na de eerste echte rit (en niet na een ritje van 2km) of hij net iets te groot is of niet...Volgens mijn metingen moet ik op een 55cm passen: niet dus, ik voel me uitgerokken op een 55...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

marlie81
Forum-lid

marlie81 13 mar 2007 12:59

Om eens iets te roepen over de maatvoering. Ik heb mijn binnenbeenmaat (of zoiets) opgemeten en kwam op 80 cm uit. Doe ik dat vermenigvuldigen met 0.66 (conform een tabel op internet) kom ik op 52,8 uit. Dus lijkt mij dat een 52 of 53 de juiste maat moet zijn.
Hartstikke bedankt voor alle informatie tot nu toe. Ik ga me vooral rustig oriënteren en eens kijken wat er zoal te koop is. Mochten jullie nog meer tips hebben, heel graag!
Gr.
Marlie

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 13 mar 2007 13:02

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 13 Maart 2007

@ girlinred: het was echt niet persoonlijk bedoeld hoor , ik zou het ook wat vervelend vinden als hier iemand een beetje 'in de wielen komt rijden'...

Gelukkig maar. Anders had ik je trouwens gewoon op de kant gezet
En het is inderdaad heel verschillend. Zo reed mijn vader met zijn 1m80 op een 57, ken ik iemand van 1m84 die daar ook op rijdt en iemand van 1m70 die op een 56 rijdt. En allemaal zitten ze goed op hun fiets, dus sja?
~live fast, die young ~

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 13 mar 2007 13:57

toch nog wat olie op het vuur: ik ben 1.78m, binnenbeenlengte 83 cm. Dus heb ik een bovenlijf van 95cm. Marlie is 1.65m, 80 cm binnenbeenlengte, en dus 85cm bovenlijf (normaal bij een vrouw dat de verhouding beenlengte/lichaamslengte groter is). Dus moet Marlie op mijn fiets van 53 cm zich 10 cm verder uitstrekken om het stuur vast te pakken. Ik zit heus niet verschrikkelijk opgevouwen op mijn fiets, heb geen setback en een stuurpen van 11cm.
Dus geef je marlie een 53 cm, dan moet ze om mijn houding aan te nemen 10 cm compenseren met een zadelpen (de mijne heeft al geen setback, dus misschien win je daar nog 2 cm) en een kortere stuurpen (minder dan 8cm is niet aan te raden, dus maximaal 3cm korter), dus kan marlie maar 5 van die 10 cm nodige compensatie opvangen met een 53 cm frame, tenzij ze echt diep wil zitten...
Afbeelding©®

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mar 2007 14:01

tja en daar kan je net zo hard tegen over zetten dat Girlinred prima op de Bianchi zit met een 10 cm stuurpen, iemand die maar 3 cm korter is moet dan ook prima op die fiets passen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 13 mar 2007 14:09

ik wil niets tegenover iemand zetten. Eerst even proberen is mijn devies, en vergeet niet (en daarom ook enkel mijn mening, geen hogere waarheid) dat girlinred misschien een heel andere verhouding beenlengte/lichaamslengte heeft (en misschien ook weer niet)...Neem het gewoon mee voor wat het waard is, ik leid ook maar wat af uit wat ik hier meekrijg, en wat ik zeg is dan ook maar 'in het geval dat'...
niets is waar tot het tegendeel is bewezen...
Afbeelding©®

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 13 mar 2007 17:46

Heren, laten we elkaar heel? Maar:
Jij: 1m78, 53-54cm frame, 11cm stuurpen: ideale zit
Ik: 1m68, zelfde frame en stuurpen lengte: ideale zit. Zithoogte incl cranks: 91cm
Kortom: Je lengte zegt bij lange na niet alles over je fietsmaat. Houding! en verhoudingen spelen een net zo grote rol. En volgens mij je gewrichtsstanden ook
Oftewel, zo kun je niets zeggen over fietsmaat, of je moet 1m80 zijn en een 63cm willen kopen... gewoon proberen
~live fast, die young ~

Plaats reactie