Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Specialized Toupe Saddle

motta
Forum-lid

motta 11 mar 2007 22:11

Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 09 Maart 2007
dat ligt eraan welke je hebt het korte met Ti rail zal inderdaad ca. 160 gram zijn. Met vanox brug is zwaarder en de lange versie (= zit beter) zit boven de 180 gram.

Op de Specialized website heb ik niks teruggevonden over de verschillende lengtes, enkel verschillende breedtes, is dit iets nieuw ?
Motta

abel
Forum-lid

abel 12 mar 2007 22:52

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 11 Maart 2007

Gaan staan werkt nog beter (heb je helemaal geen zadel nodig )

Yip, maar dan hebben we het over een heel andere doelgroep

max8450
Forum-lid

max8450 14 mar 2007 01:04

Ikzelf heb een toupé gel 130mm, nog maar 2 dagen geleden gemonteerd.
Gisteren een rit van 160 km gemaakt, quasi pijnvrij. Na 6 uur voel ja altijd wel "iets" maar zeker niet afzien van pijn of zo.
Vandaag opnieuw 90 km in de Vlaamse Ardennen op het RvVl parcours gereden en, geen centje pijn.
Ik ben er dus tevreden over, na een zoektocht naar een gepast zadel. 't Is niet te zacht en niet te hard. Bij een te hard zadel heb ik na een uur of 4 last van de zitbotjes (Selle Italia SLR, Selle San Marco Aspide).
Voorheen had ik een Selle Italia Pro Link waar ik heel tevreden over was. Maar na 20.000 km was die echt versleten en wou ik wel eens een slanker zadel. De gel versie van de toupé is wel een slank zadel in vergelijking met vele concurrenten.
Ik heb ook de toupé 143 mm (geen gel)gedurende 6u getest (gekregen van een vriend) en die was voor mij ook niet comfortabel genoeg. Geen echt pijnlijke zitbotjes, wel rood "geschuurde" huid. Dus 2 dagen pijn nadien.
Natuurlijk is een zadel zeer persoonlijk, en wat voor de één goed is, is voor de andere ontoereikend.
Hopelijk kan je hieruit een conclusie voor jezelf maken.

galibier
Forum-lid

galibier 16 mar 2007 23:06

Ik heb nu een Fizik Arione maar na een 50tal km begint het in de liesstreek aardig pijnlijk te worden. Een lange duurrit gereden op souplesse wordt zo een pijnlijke onderneming. Nu ben ik eens een paar keer op een stuk golfkarton gaan zitten en heb zelf de indruk van de zitbotjes nagemeten en kwam op +- 11 à 11,3 cm. Ik heb ook al mn oog op de Toupé laten vallen nav goede recentie in Fiets. Heeft er iemand een idee voor welke breedte je dan moet gaan. Het smallere van 130 of het bredere van 143. Ik vermoed het bredere omdat het alom geprezen Arione zadel toch een smal is en ik daar dus last van krijg. In het begin had ik met dit zadel omzeggens geen last, maar sedert enkele maanden train ik met een veel hogere trapfrequentie. Misschien geeft dit meer irritatie? 

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 17 mar 2007 01:30

Gewoon even naar een winkel gaan waar ze de Toupe verkopen. Ze meten je daar op en kunnen je precies vertellen welke maat je nodig hebt. Niks engs aan, je moet op een soort gel-kussentje gaan zitten. Ze raken je reet heus niet aan...
Afbeelding

galibier
Forum-lid

galibier 18 mar 2007 00:38

En zelfs als ze mijn reet aanraken, so what?
Wil alleen weten of ik met 11 à 11,3cm zitbeentjes voor de 143 of de 130 mm zou moeten gaan. Maw: valt deze zitbeenafstand in het algemeen in de categorie van de bredere of de smallere zadels?

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 19 mar 2007 18:20

Ik meende dat 75 van de mensen voor de 143 variant dienen te gaan. alleen met heel smalle heupen kies je de smalle variant.

galibier
Forum-lid

galibier 19 mar 2007 22:41

Welnu, dat is een heel duidelijk antwoord. En ik had wel een vermoeden dat ik voor de bredere versie moet gaan. Zoals reeds eerder gezegd heb ik de laatste tijd last op mijn algemeen zo bejubelde Arione zadel. De eerste tientallen kilometers gaan nog wel omdat mijn achterwerk en al wat daar in de geburen zit nog fris is maar dan begint het ongemak. Al wat dan op de voorkant vh zadel rust begint dan ofwel gevoelloos te worden, ofwel te drukken en dan is het iedere 5 minuten staand op de trappers. Volgens mij komt dit doordat mijn zitbeentjes niet genoeg ondersteund worden wegens Arione = te smal. 

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 20 mar 2007 10:05

Quote: Origineel geplaatst door scottwilko op 19 Maart 2007
Ik meende dat 75 van de mensen voor de 143 variant dienen te gaan. alleen met heel smalle heupen kies je de smalle variant.

Kan best weleens kloppen. Ikzelf ben erg smal gebouwd maar had toch de brede versie nodig. Uiterlijk gezien dacht de verkoper dat ik de smalle moest hebben. Maar goed dat ik toch nog even heb laten meten...
Afbeelding

max8450
Forum-lid

max8450 21 mar 2007 01:35

Pff, 'k weet het niet.
Ik ben 1.86m en weeg 80kg, normale bouw dus, geen fijne, geen dikke.
Ik ga op zo'n Specialized kussen zitten en blijkt dat ik een 130mm nodig heb, terwijl ik dacht een 143mm nodig te hebben.
Op de achterkant van dat kussen staan de getallen relaterend tov de breedte van het zadel. Bleek dat ik in het midden van de waardes zat voor een 130mm zadel.
Dan moet je al een stevig achterwerk hebben om een 143mm te kopen (volgens Specialized)???
Ik heb dus de toupé gel gekocht 130mm. Nu zo'n 300 km mee gereden en geen pijn aan de zitbotjes. Wel wat last van "geschuurde" huid na lange duurrit van 160 km. Niet zo heel fel als op een toupé zonder gel, maar toch wel irriterend. Hopelijk verdwijnt dit in een latere fase.
Trouwens de gel uitvoering is niet superzacht hoor, eigenlijk is het een perfekte mix tussen een stevig en comfortabel zadel.

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 21 mar 2007 14:16

De verkoper vertelde me dat of iemand een dikke reet heeft of niet,op zich niets hoeft te zeggen. Het gaat om de afstand tussen de zitbeentjes. Die is bij mij bijvoorbeeld, ondanks een erg smalle bouw, toch dusdanig dat ik de brede versie nodig heb.
Afbeelding

superseven
Forum-lid

superseven 21 mar 2007 23:28

Daarvoor hebben ze bij Specialized een tabel.
De afstand van je zitbenen kun je eenvoudig meten door op een stuk strokarton te gaan zitten en de afstand op te meten tussen de afdrukken (hart-op-hart) die je zitbenen in het karton hebben achtergelaten.
Voor de tabel zie http://www.bikerstreff.de (bij de Toupe-zadels)

Plaats reactie