Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Stalen fiets (Van Herwerden)

hnsmr
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2005 12:27

hnsmr 07 mar 2007 19:30

Ik heb anderhalf jaar geleden een de Rosa Corum gekocht. Een stalen frame van deda-buis, licht oversized, met carbon voorvork. Goed stijf; levendig, en toch maar 8,3 kg in een grote uitvoering (60 cm cc). Het frame zal wel een paar ons zwaarder zijn dan een heel licht frame, maar daarvoor heb je dan ook een direct reagerend maar toch comfortabel frame. En duurzaam. Mijn vorige stalen fiets (reynolds 531) ging 30 jaar mee en is  nog steeds zeer presentabel: een klassieker. Met andere woorden: staal is zo gek nog niet, en zeker geen achterhaald materiaal.  

hnsmr
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 nov 2005 12:27

hnsmr 07 mar 2007 19:37

Dat stalen frames nog niet uitgerangeerd zijn bewijst ook deze discussie op weightweenies:
http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... php?t=8627

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2102
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 mar 2007 19:45

Quote: Origineel geplaatst door Pietr op 07 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Ultra_Ivo op 07 Maart 2007 Ik heb zowel staal als aluminium gereden. Inmiddels koop ik alleen nog maar staal. Veel comfortabeler en een veel langere levensduur. Mijn Bioracer heb ik nu 10 jaar, doet het nog altijd prima. Als ik 'm niet ergens onhandig parkeer kan ik 'm over 10 jaar nog steeds misbruiken. Dat lukt je niet met aluminium. Mijn Koga Miyata alloy randonneur was na 9 jaar echt volledig op. Inmiddels heb ik een nieuw stalen frame in de bestelling, bij Bob Jackson in Leeds.
Met de bioracer ga ik trouwens meer dan 90 van de andere rijders tijdens toertochten voorbij in de afdalingen. Snel afdalen ligt nog altijd vooral aan de berijder en de passendheid van de fiets. Ben jij een toerder of rijd je wedstrijden? Ik heb inmiddels begrepen dat een stalen frame wat indirecter aanvoelt en dus voor wedstrijden minder geschikt is. Als je, net als ik, naast de rondjes om de kerk ook enkele toerritten à la AGR rijdt, is het dan juist wel fijn om een stalen ros te hebben (of wellicht titanium)?



Ik rij voornamelijk randonneurstochten aangevuld met wat toerklassiekers. Comfort staat bij mij dan ook vooraan bij de keuze van materiaal.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 07 mar 2007 19:56

Je merkte dus wel verschil tussen de verschillende materialen?
Ik denk namelijk dat het ons ook voor een deel wordt aangepraat door de fabrikanten en journalisten.


het enige dat wordt aangepraat door fabrikanten en journalisten is dat je een alu of carbon moet hebben om mee te tellen. Maar hoeveel alu of carbon fietsen zie je nog binnen tien jaar even fris rondrijden? Het is allemaal pure marketing, maar aan de andere kant is het daarom ook dat stalen frames zo schandalig duur geworden zijn (waar aluminium de omgekeerde prijsbeweging heeft gemaakt). Het hangt ervan af wat je ermee wil. Een pure race is gewoon alu of carbon, omdat het licht en stijf is, en staal krijg je nooit zover. Wil je echter gewoon een goeie fiets, en het woord compromis wil ik niet gebruiken omdat dat aanleunt tegen het woord 'toegeving', dan is staal echt geen slechte keuze.
Ik rijd alleen nog met staal, tenzij ik de bergen inga. Een gios weegt 1800g voor de kader en 620 g voor de voorvork, het is dus geen 2kg meer, maar misschien een kilo maximum.
Je krijgt voor die kilo wel 2x meer levensduur en 10x meer uitstraling. Over het comfort wil ik ook nog wel meer weten, maar het voelt echt wel beter dan mijn alu... 
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 07 mar 2007 20:26

Ik heb zowel een stalen criterium fiets, Alu fiets met carbon voor- en achtervork en sinds kort een carbon fiets.

Ik fiest nog steeds wekelijks op alle drie en kan dus een redelijke vergelijking geven.

Qua comfort is staal wat mij betreft de absolute favoriet. Echter een goed stalen frame is duur. Wat ik zo zie is alu en carbon goedkoper.

Bij het bouwen van mijn stalen frame is er echter wel wat speciale aandacht aan gegeven om voldoende stijfheid te krijgen.

Het Alu/Carbon frame is hard, direct en absoluut niet comfortabel. Het Carbon frame is redelijk comfortabel (nog niet zo als staal) en qua rij-eigenschappen uitstekend (comfortabel en direct).

De eigenschappen van alle fietsen zijn natuurlijk ook nog te beinvloeden door andere wielen en banden.

Voor toerfietsen zou ik iedereen staal aanbevelen. Ik ben echter bang dat aluminium tegenwoordig een stuk goedkoper is. Voor sportief/wedstrijd gebruik gaat het toch eerder naar alu en Carbon.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 07 mar 2007 20:42

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 07 Maart 2007



Het hangt ervan af wat je ermee wil.


Een paar keer per week lekker toeren en af en toe een toertocht, zoals de AGR, Diekirch-Valkenswaard.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 07 mar 2007 20:44

Quoten: Origineel geplaatst door hnsmr op 07 Maart 2007

Het frame zal wel een paar ons zwaarder zijn dan een heel licht frame, maar daarvoor heb je dan ook een direct reagerend maar toch comfortabel frame.

Staal kan dus wel direct reagerend zijn. De fiets doet met andere woorden direct wat jij wilt?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 07 mar 2007 20:45

Quoten: Origineel geplaatst door Frankvanboven op 07 Maart 2007

Voor toerfietsen zou ik iedereen staal aanbevelen. Ik ben echter bang dat aluminium tegenwoordig een stuk goedkoper is. Voor sportief/wedstrijd gebruik gaat het toch eerder naar alu en Carbon.

thx
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5616
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 07 mar 2007 22:20

Het materiaal is natuurlijk niet alleen doorslaggevend, de geometrie van de fiets is minstens zo belangrijk. Zo kan een carbon of aluminium racefiets met de juiste geometrie beter voldoen, dan een nerveus stalen op wedstrijd gebouwd frame, voor het gebruik als toerfiets.
Dus om nou te zeggen dat staal de beste keus is voor een toerfiets gaat mij te ver. Dit hangt van veel meer factoren af.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 07 mar 2007 22:39

Wie kan me linken naar dat zwart stalen colnago frame waar een carbon voorvork ingezet werd? Het is hier ergens op het forum gepost, maar ik vind het niet meer terug

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 07 mar 2007 23:05

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 07 Maart 2007


Het materiaal is natuurlijk niet alleen doorslaggevend, de geometrie van de fiets is minstens zo belangrijk. Zo kan een carbon of aluminium racefiets met de juiste geometrie beter voldoen, dan een nerveus stalen op wedstrijd gebouwd frame, voor het gebruik als toerfiets.
Dus om nou te zeggen dat staal de beste keus is voor een toerfiets gaat mij te ver. Dit hangt van veel meer factoren af.

Ik bedoel voornamelijk qua comfort.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 08 mar 2007 08:35

Een fiets kopen is denk ik ook meestal emotie. Zie je een stalen fiets die je heel mooi vindt dan zul je alle nadelen wegfilteren. Koop je een bepaalde fiets dan wen je aan de eigenschappen van die fiets. Elk materiaal heeft voor en nadelen dus koop gewoon wat je mooi vindt. Zelf vind ik de Wilier Morzine een voorbeeld van een modern stalen frame.

Plaats reactie