Compressiekousen nuttig voor de fietser?
-
- Forum-lid
Ik gebruik ze alleen na het fietsen, dit als ik een lange rit heb gemaakt. Bij kortere ritten heb ik er geen baat bij. Ik verneem toch wel dat het helpt en ik sneller herstel, de volgende dag heb ik minder last van de kuiten.
Afgelopen zondag na een rit van bijna 5 uurtjes de rest van de dag met de kousen gelopen en de volgende dag zonder pijn in de benen nog 2,5 uur uitgefietst.
Of het tussen de oren zit......
Afgelopen zondag na een rit van bijna 5 uurtjes de rest van de dag met de kousen gelopen en de volgende dag zonder pijn in de benen nog 2,5 uur uitgefietst.
Of het tussen de oren zit......
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
-
- Forum-lid
Ik heb Herzog kousen, maar specifiek aangeschaft omdat ik in mijn rechterkuit spataderen heb. Gebruik het in mijn werk als ik recepties heb waar ik moet staan.
Na zware trainingen vindt ik het prettig om ze aan te hebben. Heb niet het idee dat het het herstel bevorderd.
Na zware trainingen vindt ik het prettig om ze aan te hebben. Heb niet het idee dat het het herstel bevorderd.
De compressie kous is niet veel anders dan een steunkous.
Gevolg een betere doorbloeding, van daar uit is het bewijs geleverd dat je benen sneller herstellen. Veel wielrenners uit de pro tour teams rijden er hun trainingen mee.
Het herstelt dus hoodzakelijk sneller, maar of die marges erg groot zijn bij mensen met een goede doorbloeding.
Gevolg een betere doorbloeding, van daar uit is het bewijs geleverd dat je benen sneller herstellen. Veel wielrenners uit de pro tour teams rijden er hun trainingen mee.
Het herstelt dus hoodzakelijk sneller, maar of die marges erg groot zijn bij mensen met een goede doorbloeding.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dit zijn van die typische grijs gebied discussies.
Hoeveel mensen waren er niet van ovetuigd dat hun hangertje of armbandje een wereld van verschil maakte?
Die hadden het zelfs aan den lijve ondervonden en waren er heilig van overtuigd dat het werkte.
Als je overtuiging zegt dat het werkt, dan zal het wellicht nut hebben.
Kan je een onderzoek op loslaten, maar een overtuiging is niet te doorgronden middels een onderzoek.
Wil je het vanaf de andere kant benaderen en een onderzoek je overtuiging laten bepalen, dan zal het snel als onzin afgedaan worden.
Iedereen moet er maar het zijne van denken, net als met geloof.
Volgens mij weet niemand precies wat de hersenen met de mens kunnen doen.
Noem het placebo effect, if you must.
Hoeveel mensen waren er niet van ovetuigd dat hun hangertje of armbandje een wereld van verschil maakte?
Die hadden het zelfs aan den lijve ondervonden en waren er heilig van overtuigd dat het werkte.
Als je overtuiging zegt dat het werkt, dan zal het wellicht nut hebben.
Kan je een onderzoek op loslaten, maar een overtuiging is niet te doorgronden middels een onderzoek.
Wil je het vanaf de andere kant benaderen en een onderzoek je overtuiging laten bepalen, dan zal het snel als onzin afgedaan worden.
Iedereen moet er maar het zijne van denken, net als met geloof.
Volgens mij weet niemand precies wat de hersenen met de mens kunnen doen.
Noem het placebo effect, if you must.
Amclassic-fan schreef:En dat is dus onzin. Als de doorbloeding beter zou zijn, dan zou uit ieder onderzoek een prestatie verhogend effect moeten komen ongeacht de sport. Dat is echter totaal niet het geval.
En dat is dan weer onzin..
Steunkousen worden al jaren aan mensen gegeven voor.. ow jah de doorbloeding te verbeteren.
Daar zijn genoeg onderzoeken die dat ondersteunen, dat het bij sporters niet direct effect heeft kan wezen, maar daarmee is de werking van de steunkous nog niet weerlegt.. Ik kan mij voorstellen dat wanneer je doorbloeding goed is, het weinig tot geen effect heeft.
Heb misschien weinig verstand van fietsen, maar heel toevallig wel van steun kousen.
Aan de andere kant zijn er legio pro renners die er bij zweren, dit zijn mensen die zo met hun lichaam bezig zijn dat ze dat veel beter aanvoelen dan de gewone mens. Als zij er van overtuigd zijn dat het werkt dan werkt dit ook. Of dat is omdat het gaat om de minimale verschillen in de topsport, of dat het tussen de oren zit tjah dat kan dus niet onderzocht worden.
Maar als je denkt dat je benen sneller herstellen van een paarse onderbroek dan zal dat ook zo voelen.
Niet voor niks al die rare gewoontes van topsporters.
Ik ga dus wel met je mee dat de kousen bij een renner niet zo gek veel zal doen, misschien een fractie, of het zit tussen de oren. Maar steunkousen, en dat er zit in essentie weinig verschil tussen steunkousen en deze sport sokken, helpen wel degelijk om de doorbloeding te versnellen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ja 't verbetert de doorbloeding als je spataderen hebt, maar dat komt toch echt nauwlijks voor onder topsporters. Bij oudere mensen die vocht vast houden in de voeten en onderbenen helpt 't ook, de druk verminderd de hoeveelheid vocht. Maar wederom, ik ken geen sporters die daar last van hebben. Dus ik ben wel benieuwd naar jouw bewijs dat die dingen de doorbloeding verbeteren.
In een onderzoek naar compressiekousen bij hardlopers, was 1 van de conclusies dat je net zo goed grootmoeders steunkousen aan kon trekken.
Prof sporters maar gewoon achterna gaan is wel erg dom, van de zomer hebben we 't nog gezien met die balansbandjes. Veel topsporters zijn ontzettend bijgelovig.
En dat wat tussen de oren zit is ook best te onderzoeken, ze doen namelijk nog wel wat bij gedragswetenschappen.
In een onderzoek naar compressiekousen bij hardlopers, was 1 van de conclusies dat je net zo goed grootmoeders steunkousen aan kon trekken.
Prof sporters maar gewoon achterna gaan is wel erg dom, van de zomer hebben we 't nog gezien met die balansbandjes. Veel topsporters zijn ontzettend bijgelovig.
En dat wat tussen de oren zit is ook best te onderzoeken, ze doen namelijk nog wel wat bij gedragswetenschappen.

Heb zelf compressiekousen gekregen voor kerst. Ik dacht eerst: "WHAT"?! Was ook niet meteen overtuigd. Heb dan eens na een dagje trainen (fietsen en hardlopen) de kousen aangedaan omdat mijn benen aan het afzien waren. Leuk (en warm) gevoel, spant een beetje hier en daar, dus heb ik er een ganse avond mee rondgelopen omdat ik ze prettig vond zitten. Toen ik 's avonds slapen ging de sokken uitgeschoten en ik moet zeggen dat mijn benen wel "lichter" aanvoelden, had niet meer zoveel "stress in de benen". Als je het mij vraagt, compressiekousen ja, maar enkel een (beperkt) effect als je zwaar hebt getraind. Voor op het vliegtuig echter vind ik deze kousen écht een zegen, heb na iedere vlucht altijd last van zware benen, maar niet met die kousen heb ik daar geen last van. Leuk kerstcadeau dus oma, bedankt!
http://twitter.com/Filihaan" onclick="window.open(this.href);return false;
In een vliegtuig (bij lange vluchten) bewijzen die compressiekousen (of beter gezegd steunkousen) hetzelfde nut als bij bejaarden (die de hele dag veel stil zitten). Je mist dan de 'pompende werking' van met name je kuitspieren, die dus een belangrijke rol spelen bij de bloedsomloop, en dan zorgen de steunkousen voor voldoende druk en een beperking van het volume.
Het is dan ook raar om ze bij inspanning wel te gebruiken waar je je kuit-/beenspieren immers wel al gebruikt. En het is nog vreemder, wat je ook nog wel leest, om er mee te gaan slapen. In horizontale ligging heeft de bloedsomloop sowieso minder problemen met de zwaartekracht... En bij de bejaarden gaan ze ook iedere avond weer uit...
Het is dan ook raar om ze bij inspanning wel te gebruiken waar je je kuit-/beenspieren immers wel al gebruikt. En het is nog vreemder, wat je ook nog wel leest, om er mee te gaan slapen. In horizontale ligging heeft de bloedsomloop sowieso minder problemen met de zwaartekracht... En bij de bejaarden gaan ze ook iedere avond weer uit...

Haha @litespeed! Het zijn inderdaad 'kousen voor bejaarden' bij ons in het RVT (rust en verzorgingstehuis, waar ik weekendwerk doe hebben ze ook zo'n kousen [zelfs in het roze!]). Ik zeg het, heerlijk in het vliegtuig en na zware trainingen. Normaal, zo staat op mijn verpakking: "niet gebruiken tijdens de inspanning" en "niet dragen gedurende de nacht".
http://twitter.com/Filihaan" onclick="window.open(this.href);return false;