Pagina 2 van 3

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 06:42
door fdegrove
Hoi,
De algemene richtlijn voor je veiligheid is vorkpijp diameter maal 2 als maximum voor een racefiets met carbon vorkpijp.
Let er ook op om de expander indien mogelijk tussen de onderste en bovenste schroef van je stuurpen te plaatsen zodoende kan je de pijp niet stuk maken door je stuurpen aan te trekken.
Ciao,
 

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 10:04
door daniel1975
IN het boekje van mijn nieuwe REBA atb vork staat duidelijk dat er maximaal 3cm spacers gebruikt mag worden.

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 10:07
door pietr
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 27 Februari 2007


Let er ook op om de expander indien mogelijk tussen de onderste en bovenste schroef van je stuurpen te plaatsen zodoende kan je de pijp niet stuk maken door je stuurpen aan te trekken.
Ciao,
 

Dit snap ik niet precies. Expander = spacer? Hoe kun je die tussen de bovenste en onderste schroef van de stuurnok plaatsen?

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 11:13
door daniel1975
Expander is dat dingetje IN je vorkbuis waar je het schroefje in je topcap in vastdraait.

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 13:18
door colnagofreak
Wat voor een fiets rijd jij colnagofreak (het merk lijkt me duidelijk)? Heb jij wel een racestuur?
@Pietr, ik rij op een C50 en heb een Cinelli Ram.(zie Colnago-forum)Ik heb dus geen enkele stel mogelijkheid, hoogte verschil zadel stuur is 10 cm en ik heb een 120 pen in combinatie met 2 cm spacers.

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 15:06
door ultra_ivo
Quote: Origineel geplaatst door Pietr op 26 Februari 2007
Zou het dan toch zo zijn dat de grote meute (= toerrijders, net als ik) eigenlijk niet op een wedstrijdfiets hoort, maar op een comfortracer (= met hogere balhoofdbuis, kortere bovenbuis en omhoogwijzende stuurpen)?


Helemaal mee eens. (pseudo)wedstrijdfietsen heb ik al lang niet meer, ik rij al jaren op snelle toerfietsen. Een nieuwe heb ik net in bestelling.
Probleem is wel dat er in Nederland zowat geen serieuze wielertoeristenfietsen meer te koop zijn.

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 16:18
door sharkman
Cannondale heeft de Synapse en dat is er toch echt eentje.

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 16:35
door pietr
Quoten: Origineel geplaatst door Ultra_Ivo op 27 Februari 2007


Quote: Origineel geplaatst door Pietr op 26 Februari 2007

Zou het dan toch zo zijn dat de grote meute (= toerrijders, net als ik) eigenlijk niet op een wedstrijdfiets hoort, maar op een comfortracer (= met hogere balhoofdbuis, kortere bovenbuis en omhoogwijzende stuurpen)?

Helemaal mee eens. (pseudo)wedstrijdfietsen heb ik al lang niet meer, ik rij al jaren op snelle toerfietsen. Een nieuwe heb ik net in bestelling.Probleem is wel dat er in Nederland zowat geen serieuze wielertoeristenfietsen meer te koop zijn.


Kun je mij enkele merken/modellen van toerfietsen noemen? Bedoel je wel fietsen met racestuur?

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 16:36
door pietr
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 27 Februari 2007


Cannondale heeft de Synapse en dat is er toch echt eentje.


In Fiets (volgens mij van oktober 2006) stond een test van de Cannondale. De conclusie was dat het wel een beetje meer een toerfiets was, maar een Colnago met kortere bovenbuis was zeker zo goed. Ergo: geen significante verschillen (dit is dan weer mijn vertaling van de conclusie).
Correct me if I'm wrong.

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 17:49
door amclassic-fan
De Synaps heeft wel een wat andere geometrie (langere wielbasis bijv), maar de balhoofdbuis is maar 0,5 cm langer dan bij andere frames.
Frame's met een extreem lange balhoofdbuis hebben ze bij Cinelli als maatje XL, de bovenbuis is 578,4 mm en de balhoofdbuis 205 mm. Zowel de XLR8R5, Estrada, Man Machine als Aliante hebben deze opvallende geometrie.

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 17:49
door ultra_ivo
Quote:
Kun je mij enkele merken/modellen van toerfietsen noemen? Bedoel je wel fietsen met racestuur?



Ik bedoel zeker fietsen met een racestuur. Ik bedoel fietsen die in Frankrijk bekend staan als randonneuse, in Groot Britannië las Audax-Bike. Fietsen die gemaakt zijn om lange afstanden snel en comfortabel af te leggen. Ik kom deze fietsen met name tegen tijdens randonneursbrevetten.

Mijn eigen model tijdens LEL:


Helaas is Bioracer gestopt met het maken van frames op maat. Dit frame kocht ik bij hen op maat in '97 voor destijds 1300 gulden.

Soortgelijke fiets gespot tijdens Parijs-Brest:



Uiteraard is de montage van verlichting en lichte bagage naar keuze ;)

Met name aan de overkant van de Noordzee is er een behoorlijke keuze aan modellen. Enkele fabrikanten zijn Bob Jackson, Dave Yates, Thorn en Chad Roberts.
In Duitsland voert Rose een aluminium variant, die iets meer afgestemd is op snel vakantiefietsen. Fahrradmanufaktur heeft met de T900R een goede stalen variant in compact design.

Spacers en veiligheid

Geplaatst: 27 feb 2007 20:41
door pietr
Amclassic-fan en Ultra Ivo: bedankt.
Mijn Ridley heeft een bb van 575 en een balhoofdbuis van 199, ook niet echt racy, maar het frame is qua zithoogte net te klein. Conclusie: toch nog een redelijk diepe zit.
Randonneurs: dat is weer iets heel anders dat mijn interesse heeft. Laat ik eerst maar een Diekirch-Valkenswaard tot een goed einde brengen dit jaar (plm. 260 km, laatste zaterdag in augustus dacht ik).