Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fitness bikes <=> Racefietsen

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 26 feb 2007 20:17

@KukeleKupers: duidelijk verhaal. Merk je nog verschil tussen je Cube en die fitnessbike van de foto, bijvoorbeeld qua geometrie?
Hoe zit het met "wind vangen" op je Cube?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 26 feb 2007 20:29

Haha, is een wereld van verschil.

Sowieso de geometrie. Ik ben geen profi op het gebied van geometrie (ik wen gewoon aan een fiets), maar de Cube heeft een echt race-frame met een recht stuur, terwijl de Redband fiets meer tour gericht is, zit wat relaxter, maar is voor m'n gevoel langzamer.

Voor de rest zit het grootste verschil (na nog maar een tiental kilometers) in de groep. Cube is compleet Ultegra afgemonteerd, terwijl de andere een mix is van onderdelen die je liever niet op je fiets ziet. En dat merk je. Vooral de remmen, het is echt onverstelbaar hoeveel beter de Ultegra happertjes ha.ppen.

Wind vangen is inderdaad een beetje irritant, zeker als je de handen op je barends hebt, dan maak jezelf echt breed (m'n stuur is geloof ik ook iets te breed voor mij) en dan vang je idd wel wat wind. Maar dit valt me op de Cube nog wel mee, daar zit ik verder naar voren gebogen, en dan lijkt het minder te zijn.
Maar nogmaals ik ben een tourrijder die graag snel fietst, geen wattage-uitrekende beroepsrenner. De wind neem ik wel voor lief, ik vind het rechte stuurtje gewoon fijn.
(je kan ook altijd achter auto's aanfietsen, dan voel je wind totaal niet)

jolemahieu
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007 14:06

jolemahieu 26 feb 2007 21:25

Ik rijd al een jaar of vijf, maar de laatste twee jaar een beetje serieuzer. Januari 2006 ben ik beginnen trainen voor de beklimming van de Mont Ventoux. In juni 2006 (via de organisatie Ventourist ventousiat www.sporta.be) ben ik in mijn opzet gelukt. Ik heb dat toen gedaan met mijn Merida Matts speed MTB met bar-ends. Ik had deze gekocht nadat ik in april 2006 een serieuze val gedaan had met mijn race-fiets. Sindsdien heb ik het niet meer zo voor race-fietsen. Maar op 7 april 140 km van de ronde van Vlaanderen rijden, zou ik liever met een fitness fiets doen.
 
Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 26 Februari 2007



@KukeleKupers: fiets jij al lang? En wat voor tochten rijd je met deze fiets (lange tochten)? Heb je ook bar-ends geplaatst?

jolemahieu
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007 14:06

jolemahieu 26 feb 2007 21:33

Hoe heb je je "fiets-technische" ervaring opgedaan? Gewoon beginnen sleutelen met de nodige risico's of toch ergens iets beginnen lezen in boeken of op internet?
Na mijn val staat mijn race-fiets aan de kant. Ik heb er al eens aan gedacht om deze om te bouwen tot fitness-bike. Alles afsmijten, een andere groep opzetten, ander zadel, stuur, ... kiezen.  Alleen, ik ben sowieso al geen handige harry! 'k durf er niet goed aan te beginnen....
 
Quoten: Origineel geplaatst door KukeleKupers op 26 Februari 2007



Ik heb het altijd leuk gevonden om zomaar een stukje te (cross)fietsen, maar ben pas anderhaldf jaar 'fanatiek' bezig met de sport. Ik heb toen een Crosshybride bestelt via internet (niet slim voor je eerste fiets!), daarna een fitnessfiets omdat ik de crosshybride te langzaam vond. Op deze fitnessfiets heb ik toch wel wat kilometers gereden, maar ik heb er nog meer uren aan gesleuteld. Ik heb daarmee wel de nodige fiets-technische ervaring opgedaan Hij ziet er nu wel leuk uit (op de foto komt het rood er nie goed uit, en is de fiets nog niet klaar) en ik gebruik 'm voor woon-werk gebeuren.maar deze twee fietsen waren low-budget. Ik heb toen doorgespaard voor een MTB, werd een Cube LTD Comp. Erg fijne MTB.Ik had toen dus een crosshybride (waar ik ooit nog een single speed project van wil maken), een fitness-fiets voor woonwerk verkeer, en een MTB.Tijd voor een echte tour-fiets dacht ik...Lang gezocht, veel op dit forum gelezen, en toen Bike2build de Cube Streamer in de aanbieding deed heb ik de knoop doorgehakt. Ik vroeg ze om de fiets om te laten bouwen naar een fitness-fiets. Dat kon, tegen een mooie prijs naar mijn mening, dus heb ik m besteld.Er zitten nu idd van die (zware!) BBB ergonomische barends op, maar die wil nog eens vervangen voor wat carbon, blijft mooi spul En ik wil er nog de Easton Vista's onder leggen, zien er mooi uit, mooi prijsje + alleen maar goede verhalen. Dit in tegenstelling tot wat er nu onder ligt...Dan is de fiets idd klaar voor de wat langere tour tochtjes. Ik wil er ritjes van 50-100km op fietsen. 50km vond ik op mijn ouwe "redband-alsjevoorpretbent" fiets nog net te doen, maar langer doorfietsen zorgde voor pijn dankzij zadel en foute afstelling. Ik vond het niet meer waard om deze fiets nog verder naar mijn wensen aan te passen (low-budget onderdelen), dus besloot ik maar te gaan zoeken voor een fatsoenlijke bike.ff edit: als je de link uit m'n signatuur checkt kun je m'n Cube in z'n huidige status zien

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 26 feb 2007 21:43

@KukeleKupers: ik heb je Cube gezien: ziet er snel uit.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

harrysaki
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 feb 2006 00:12

harrysaki 26 feb 2007 21:45

ik ben in bezit van een Cube SL Road. Qua geometrie wat relaxter dan een racefiets, maar verder veel race onderdelen 105 en Ultegra afgemonteerd. Carbon vork voor wat comfort, verder een lekkere strakke fiets. Ik gebruik hem vooral voor woon/werk 19 kilometer enkele reis, en verder hoop ik wat tochtjes te doen maar dat valt in de praktijk tegen. Maar wilde er ook lekker een berg mee op kunnen fietsen. Heb hem nu een jaar en heb zeer getwijfeld tussen een race fiets zoals de Specialized Allez of een Trek, en dan het stuur wat rechterop en andere remhendels erop. De Bianchi Camaleonte vond ik erg mooi, maar was me net iets teveel racefiets qua houding. Stevens prima fiets, maar vond hem qua looks wat saai. Vond de Cube uiteindelijk helemaal waar voor zijn geld, heb barends erop gezet om nog eens van houding te wisselen. Verder standaard gehouden. Afgelopen jaar de Alpe d´Huez als eerste echte berg, en ben tot nu toe echt super tevreden. Heb er wel voor woon/werk een tubus dragertje op gemonteerd nu.
woonwerk: Stevens Courier Lite
bergop: Cube SL Road

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 26 feb 2007 21:53

Quote: Origineel geplaatst door Jo Lemahieu op 26 Februari 2007
Hoe heb je je "fiets-technische" ervaring opgedaan? Gewoon beginnen sleutelen met de nodige risico's of toch ergens iets beginnen lezen in boeken of op internet?Na mijn val staat mijn race-fiets aan de kant. Ik heb er al eens aan gedacht om deze om te bouwen tot fitness-bike. Alles afsmijten, een andere groep opzetten, ander zadel, stuur, ... kiezen. Alleen, ik ben sowieso al geen handige harry! 'k durf er niet goed aan te beginnen....


Gewoon beginnen te sleutelen. Met een goed boek of DVD en de hulp op dit forum kom je er makkelijk uit.

DVD: www.beeldtaal.be : Bikerepair
Boek: Big blue book of bicycle repair : website http://www.m-gineering.nl/index.htm
What makes the boat go faster?

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 26 feb 2007 21:56

@harrysaki: mooie fiets. Ik heb deze ook overwogen. Feit is dat ik flatbars gewoon erg mooi vind om te zien. Enkele vragen aan je:
- Scheelt de geometrie van jouw fiets veel met die van een racefiets? Ik dacht dat het frame hetzelfde was.
- Hoe ging dat de Alpe d'Huez op met een recht stuur? Mis je dan niet de mogelijkheid om onder in de beugel te zitten?
- Heb je nooit een racefiets gehad?
- Heb je lange tochten gereden met deze fiets? En heb je voldoende aan een recht stuur en bar-ends om van positie te wisselen?
- Kun je een hoge snelheid ontwikkelen of ligt die lager dan bij een racefiets?
Veel vragen, hopelijk heb je de antwoorden.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 feb 2007 22:04

Met een flat bar lever je gewoon alleen posities in ten op zichte van een race stuur. Rechterop zitten kan ook prima met een racefiets, koop je gewoon een stuurpen die omhoog wijst.
Ik zou nooit iemand een recht stuur aanraden. Als je graag remmen boven op het stuur wilt hebben kan dat ook nog met wat creativiteit door er cross remgrepen op te zetten. Als je tegen de wind in rijdt of je wil een keer harder rijden kan je op een racefiets dieper gaan zitten, met een recht stuur kan je geen kant op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

harrysaki
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 feb 2006 00:12

harrysaki 26 feb 2007 22:07

het is voornamelijk ook de flatbar natuurlijk waardoor je zit anders is dan een racefiets. Heb altijd lange afstanden gefietst op maatframe randonneurs met racestuur. Maar ik mis het eigenlijk helemaal niet. Of nou ja, misschien alleen met afdalen. Klimmen zeker niet, en lange stukken ook niet. Rij ook niet zover, meest tot 100 km. Met racestuur fietste ik ook met handen bovenop in midden of tegen remhendel aan, nooit onderin de beugels.
 
woonwerk: Stevens Courier Lite
bergop: Cube SL Road

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 26 feb 2007 22:09

Quoten: Origineel geplaatst door harrysaki op 26 Februari 2007


het is voornamelijk ook de flatbar natuurlijk waardoor je zit anders is dan een racefiets. Heb altijd lange afstanden gefietst op maatframe randonneurs met racestuur. Maar ik mis het eigenlijk helemaal niet. Of nou ja, misschien alleen met afdalen. Klimmen zeker niet, en lange stukken ook niet. Rij ook niet zover, meest tot 100 km. Met racestuur fietste ik ook met handen bovenop in midden of tegen remhendel aan, nooit onderin de beugels.
 

thx
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Plaats reactie