Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe mountainbike aanschaffen?

raassie
Forum-lid

raassie 20 jan 2011 10:47

Ik gebruik ook de Magura HS-33. Voornamelijk in Nederland en soms Belgie of Duitsland. Werken prima, als het erg nat en vies is neem ik reserve remblokken mee voor het geval ze erg snel afslijten. Wisselen is zo gebeurd. Alleen in extreme kou kan het soms gebeuren dat de remmen minder functioneren.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

leonvanderwijk
Forum-lid

leonvanderwijk 20 jan 2011 11:35

Oke, ik had dat al vernomen. Echter ga ik toch voor de schijfremmen.

Hebben de specialized en de focus in de prijscategorie van 850 euro nu echt een beter
frame dan bijv. bulls en cube etc.?

dank
leon

raassie
Forum-lid

raassie 20 jan 2011 11:48

Als ik zou moeten kiezen denk ik dat in deze prijscatagorie schijfremmen niet de beste optie zijn. Je zult toch beduidend inleveren op kwaliteit. Mij lijken de magura's beter passen in deze prijsklasse.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

2meter
Forum-lid

2meter 20 jan 2011 12:22

De frames in deze prijsklasse zullen elkaar niet heel erg veel ontlopen, en dan bedoel ik gewicht en kwaliteit. Qua geometrie (en dus rijeigenschappen) zijn er natuurlijk wel verschillen, maar daarin heeft iedereen zijn eigen voorkeur, dat heeft niet zo veel te maken met goed of slecht.

Waar je in deze prijsklasse de grootste verschillen ziet is toch de afmontage. Zelf heb ik liever een fiets met een evenwichtige afmontage in een gemiddelde klasse (bv alles Deore en/of SLX) ipv bv een XT aandrijflijn (want daar kijken de potentiële kopers naar) en naven en schijfremmen op het niveau Alivio/Acera (want daar let toch niemand op). Een hoop fabrikanten hanteren bij "budget-fietsen" helaas het laatste principe, dat is ook een beetje wat Raassie zal bedoelen met de kwaliteit van de schijfremmen.

Een goed voorbeeld is de door jou genoemde Focus '11 Fat Boy Deore XT. Je zou misschien in eerste instantie denken dat je een fiets op XT-niveau krijgt, maar dat klopt dus totaal niet (kan ook niet voor 749,= euro).

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 20 jan 2011 12:36

waarom geen goede 2e hands? Hierdoor kun je een fiets kiezen die luchtgeveerd is en misschien ook nog volledig xt. Dit heb ik zelf ook gedaan, enigste nadeel is dat je geen garantie hebt. Of is dat juist jou probleem?

leonvanderwijk
Forum-lid

leonvanderwijk 20 jan 2011 12:39

2e hands vind ik een beetje eng. Ik zie niet of er een scheurtje in het frame of in de voorvork zit en stel dat, dat nou net het geval is. Dan heb je geen garantie!!!

Ik kan ook een wat goedkopere nieuwe kopen en over een jaar of eerder upgraden..?!
leon

2meter
Forum-lid

2meter 20 jan 2011 12:55

Upgraden kan altijd en dan is het juist wel handig wanneer je een fiets hebt met een onevenwichtige afmontage, hoef je ook niet na te denken over wat je gaat upgraden ;).

leonvanderwijk
Forum-lid

leonvanderwijk 20 jan 2011 12:55

Mijn probleem is eigenlijk dat ik niet weet welke fiets ik moet kopen voor 850 euro.
Die beste prijs kwaliteit verhoudingen heeft. Ik dacht specialized of focus aangezien mij verteld is dat deze de beste frames hebben. Maar ook dit weet ik niet zeker.

@ 2meter, daar heb je inderdaad gelijk in. De koper kijkt vaak eerst naar de achterderailleur en dan de rest. Dus ik zou een fiets moeten kopen waar het meer in evenwicht is. Kun je een voorbeeld noemen?
En juist al deze kleine dingen vind ik er moeilijk. Ik moet letten op frame, voorvork, versnellingen, afmontage......etc. Ik weet niet wat het belangrijkste is en wat ik nu het beste moet hebben voor mijn fiets en wat minder mag zijn..... Vandaar dat ik 'door de bomen het bos niet meer zie'.
leon

2meter
Forum-lid

2meter 20 jan 2011 13:07

Leonvanderwijk schreef:@ 2meter, daar heb je inderdaad gelijk in. De koper kijkt vaak eerst naar de achterderailleur en dan de rest. Dus ik zou een fiets moeten kopen waar het meer in evenwicht is. Kun je een voorbeeld noemen?

Voorbeeld had ik al gegeven, die Haibike :D, maar ik ga nog even op zoek naar een ander voorbeeld, met schijfremmen. Heb nu echter andere afspraken, dus het wordt vanavond.

leonvanderwijk
Forum-lid

leonvanderwijk 20 jan 2011 13:13

Prima, ik merk het wel als je weer iets gepost hebt. In iedergeval bedankt.
Tot horens.
leon

2meter
Forum-lid

2meter 20 jan 2011 19:33

Ok, op het gevaar af dat je hier ook nog nooit van hebt gehoord.......
http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... ud-6-0/762

Een X-trail XT Mud 6.0 voor 799,= euro. Goede RockShox Recon voorvork, schakelsysteem volledig XT, aandrijflijn volledig Deore en ook de rest is van een goede kwaliteit (natuurlijk wel allemaal in relatie tot die 799,=).

X-trail is net als Haibike zo'n Duits merk in opkomst (wie had 10 jaar geleden van Cube gehoord?). X-trail zou dezelfde frames als Focus gebruiken (bron=internet), maar ik weet niet of dat echt zo is. Op het forum van de website "mountainbike.nl" staan behoorlijk wat meningen over X-trail, allemaal positief. Op deze site kan je de zoekfunctie gebruiken zonder dat je een account nodig hebt.

Voordeel van een "onbekend" merk is dat je niet voor de naam (en voor al die dure prof.wielrenploegen) hoeft te betalen ;).

Of deze:
http://www.12gotrading.nl/mountainbikes ... orest_2010
Een Focus, model 2010, van 999,= euro voor 839,= euro. Shimano-onderdelen met een 500-nummer (cranck en wielen) is niveau Deore. De rest is SLX of XT. Ook weer een goede Recon voorvork. De remmen ken ik niet goed genoeg om een mening over te geven.

leonvanderwijk
Forum-lid

leonvanderwijk 21 jan 2011 13:29

Ziet er nice uit inderdaad! Echter een fiets online kopen?? Geen ervaring mee en als er iets aan kapot gaat kan ik niet zo naar de winkel.
Jij ervaring met het kopen van een fiets bij deze webwinkel?
leon

Plaats reactie