Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Aankoop racefiets

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 25 feb 2007 22:38

Goed idee
Dit komt in de diverse forums steeds terug.
Deze versnippering maakt het niet overzichtelijker.
Moet er wel een herkenbare titel boven staan.
Zoiets als: frame grondstof
Er zijn nogal wat soorten materiaal met diverse verwerkingsmogelijkheden.

wie heeft een betere titel .

En wie wil de diverse voordelen van de afzonderlijke materialen belichten.
Zoals daar de hoofdgroepen zijn: staal ,roestvast staal,aluminium,magnesium titanium ,berilium en carbon in al zijn soorten.
En vast nog een vergeten exoot.
Zij is ook tegen

ekuijer
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 okt 2006 16:06

ekuijer 26 feb 2007 14:43

Quoten: Origineel geplaatst door simen op 24 Februari 2007

Wat het testje wel aantoont is breekbaarheid van carbon.Het verkruimelt gewoon.Dit materiaal moet dus zeker zo vakkundig verwerkt worden als titanium.En carbon heeft als nadeel dat het zijn gebreken een tijdlang kan verbergen onder een mooi afgewerkt oppervlak.Een gepolijst alu of ti frame met onafgewerkte (niet achteraf gladgeslepen)lasnaden daarentegen toont direct het vakmanschap van de lasser.Met een rontgenfoto zou zelfs de hele las geinspecteerd kunnen worden.In de chemie is dat allang gebruikelijk.

Het enige wat je zou kunnen zien met een rontgen opname zijn volume fouten. Bindingsfouten zijn nagenoeg niet te zien.
http://www.pimfoundation.com" onclick="window.open(this.href);return false;

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 26 feb 2007 21:51

Daar is dan weer penetrant onderzoek voor,aan de oppervlakte.
Met de witte verf en rode lak .
U vast niet onbekend,denk ik.
En natuurlijk zal een geoefend oog veel kunnen zien aan het uitwendige,als dat niet is opgeleukt met slijpen en laklagen.
Het in een keer de goede las moeten neerleggen blijft dus voorbehouden aan de beste lassers.
Die zal het proces het beste beheersen en dus de beste verbinding opleveren.
Zij is ook tegen

ekuijer
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 okt 2006 16:06

ekuijer 26 feb 2007 22:11

Quoten: Origineel geplaatst door simen op 26 Februari 2007

Daar is dan weer penetrant onderzoek voor,aan de oppervlakte.Met de witte verf en rode lak .U vast niet onbekend,denk ik.En natuurlijk zal een geoefend oog veel kunnen zien aan het uitwendige,als dat niet is opgeleukt met slijpen en laklagen.Het in een keer de goede las moeten neerleggen blijft dus voorbehouden aan de beste lassers.Die zal het proces het beste beheersen en dus de beste verbinding opleveren.


is idd. een mogelijkheid ja.
De visuele inspectie van een las kan al veel informatie geven. Het blijft vakmanschap.
 
http://www.pimfoundation.com" onclick="window.open(this.href);return false;

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 26 feb 2007 22:16

Wat is nu sterker: carbon of aluminium? Of is dat niet zo simpel te zeggen?
In het profpeleton rijdt bijna iedereen op carbon. Is dat puur marketingtechnisch of niet? Voor het geld hoeven ze het niet te laten: een kapotte fiets kost de profs niets, er staat zo een nieuwe klaar.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 27 feb 2007 20:33

Dat hangt helemaal af van de frameconstructeur en de uiteindelijke maker.
Je kunt wel constateren dat het de laatste jaren niet eenvoudiger is geworden om het kaf van het koren te scheiden.
Zeker nu de gewichtsreductierace met name in Duitsland de boventoon voert.
Heel goedkoop is dan slechte kwaliteit.
Heel duur is erg licht en dus meestal op de grens van wat nog net heel blijft, mits goed behandeld en onderhouden.
De middenmoot is denk ik het beste.
Niet te duur , niet te licht en toch goed omdat het vaak ook nog bewezen techniek is die uit de top naar beneden gebracht wordt.
Zij is ook tegen

rintintin
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2007 22:33

rintintin 28 feb 2007 15:51

Het grootste verschil tussen carbon (vezel versterkte kunststoffen) en aluminium is dat de eerste anisotrope materiaal eigenschappen heeft. Dat betekent dus dat het niet in alle richtingen even sterk is.

Carbon heeft een hele hoge treksterkste bij een laag gewicht. Dat betekent dat het sterker is zolang je gewoon blijft fietsen. Een ander verhaal wordt het als je valt. Dan loop je gemakkelijk de kans het frame niet op trek te belasten, maar loodrecht op het vlak waarin de vezels liggen. En in die richting is carbon helemaal niet sterk.

Aluminium heeft een lagere treksterkste, maar is wel in alle richtingen even sterk en kan dus meer hebben.

Profs rijden dus op een carbon fiets, want fiets kapot = geen probleem, maar ze hebben wel een lichtere fiets die ook nog eens stijver is.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 01 mar 2007 22:48

Quote: Origineel geplaatst door rintintin op 28 Februari 2007



Profs rijden dus op een carbon fiets, want fiets kapot = geen probleem, maar ze hebben wel een lichtere fiets die ook nog eens stijver is.

Of toch wel een probleem ,zoals de laatste Parijs-Roubaix nog maar eens liet zien.
Zit je ineens naar een los stuur te kijken!!!
Goed geconstrueerd betekend ook dat als het kapot gaat het een langzaam scheurende breuk is i.p.v.een afknapper.
Zij is ook tegen

sjoerdvm
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 jun 2005 16:07

sjoerdvm 19 mar 2007 23:24

Misschien dat je Heerlen in Limburg wilt rijden, heb je Canyon zitten. Voor 3000 euro koop je daar een dijk van een fiets en naar mening nog mooie ook. http://www.canyon.com/_nl/
Of kijk anders even op www.roseversand.nl . Voor 3000 euro koop je daar ook zeker een mooie fiets en goede afmontage. Met deze winkel tot nu toe alleen maar goede ervaringen.
Succes ermee.
p.s.: www.pedaleur.nl is ook zeker een mooie winkel met alleen maar topmerken. Ook de moeite waard.

Plaats reactie