Quoten: Origineel geplaatst door pantani op 13 Februari 2007
Ben daarstraks bij fietswinkel langs geweest.Van het 1gesprek kwam het ander en hij bezag mijn fiets.Had al enkele malen gezegd dat ik met Ridley Scandium rij.....
Nu zei hij dat dit GEEN Scandium is!Hij betwijfelt dit ten zeerste!(Wel BV.Gladius ofzo...)Mijn maat die dezelfde heeft had dit ook al eens laten vallen en nu zag ik dat zijn "achterkant" anders is dan die van mij!Lopen schever...
Heb de fiets nu een jaar.Maar ergens heb ik betaalt voor Scandium.Ok,het was goedkoper via mijn club,maar toch...
Hoe kom ik nu teweten of het een Scandium is?En...kun je hier niets tegen doen?
Ik krijg sterk het idee dat Ridley Sandium sowieso zwaarder is dan andere scandium frames. Mijn 58 c/c ridley scandium frame dat ik binnenkort opgebouwd krijg weegt al rond de 1500 gram.
In welke maat Ridley dan aan 1,2 kg komt? Ik vind het wel een groot verschil. Het stomme was dat laatst de vertegenwoordiger van Ridley bij mijn fietsenzaak was en beweerde dat de 1,2 kg incl. voorvoork is!! Ja zo meten ze dat altijd, waarop mijn fietsenmaker en ik natuurlijk meteen zeiden dat dit echt niet mogelijk is.
In ieder geval houden ze er naar mijn mening dubieuze meetmethode op na. Of de Ridely weegschaal is niet goed geijkt, of er heerst een constant superlagedrukgebied boven Belgie. Dus 1 nederlandsekilo is 0.5 belgische?
RIDLEY SCANDIUM
Er bestaat niet zoiets als standaard scandium. Als men spreekt over scandium bedoelt men eigenlijk aluminium waar een 'bepaald percentage' scandium is bijgevoegd.
Met dat percentage kan de constructeur dan spelen (daarvoor bestaan geen regels). Doet men er meer (resp. minder) scandium bij, dan wordt het frame lichter (resp. zwaarder) maar slapper (resp. stijver).
Wanneer men dus een scandium frame koopt zou de constructeur eigenlijk op papier moeten zetten welke percentages in de legering zijn gebruikt. Doet de constructeur dat niet spontaan (gebeurt omzeggens nooit) dan kun je volgens mij enkel via je FM bij de constructeur hierop aandringen. En zelfs als je het nodige gedaan krijgt, sta je nog nergens. Want als die constructeur in zijn legering 1 scandium heeft voorzien, is het per definitie een scandium frame en kun je hem m.i. weinig maken.
Moraal van het verhaal: "Bezint eer ge begint". In casu:"Koop nooit een scandium frame zonder de legeringssamenstelling op papier te hebben, alsook het verschil in gewicht en in torsiestijfheid (desnoods in bracketstijfheid) t.o.v. gewoon alu".
Met dat percentage kan de constructeur dan spelen (daarvoor bestaan geen regels). Doet men er meer (resp. minder) scandium bij, dan wordt het frame lichter (resp. zwaarder) maar slapper (resp. stijver).
Wanneer men dus een scandium frame koopt zou de constructeur eigenlijk op papier moeten zetten welke percentages in de legering zijn gebruikt. Doet de constructeur dat niet spontaan (gebeurt omzeggens nooit) dan kun je volgens mij enkel via je FM bij de constructeur hierop aandringen. En zelfs als je het nodige gedaan krijgt, sta je nog nergens. Want als die constructeur in zijn legering 1 scandium heeft voorzien, is het per definitie een scandium frame en kun je hem m.i. weinig maken.
Moraal van het verhaal: "Bezint eer ge begint". In casu:"Koop nooit een scandium frame zonder de legeringssamenstelling op papier te hebben, alsook het verschil in gewicht en in torsiestijfheid (desnoods in bracketstijfheid) t.o.v. gewoon alu".