Latex binnenbanden
moet toegeven dat comfort verschillen me nooit zo opgevallen zijn. Ik doe het omdat het minder snel een lek oplevert (alhoewel je dat nooit echt kunt controleren) en het is een stuk lichter (in ieder geval zit de gewichtswinst op een plek die veel oplevert)
Buitenband doet veul meer.
Buitenband doet veul meer.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 03 Februari 2007
Een ander voordeel van de hogere elasticiteit van latex tegenover butyl is dat je buitenband mooier bol komt te staan waardoor ie meer het rijgedrag van een tube benadert.
Die heb ik nog nooit gehoord. Klinkt mij als Broodje Aap.
Een ander voordeel van de hogere elasticiteit van latex tegenover butyl is dat je buitenband mooier bol komt te staan waardoor ie meer het rijgedrag van een tube benadert.
Die heb ik nog nooit gehoord. Klinkt mij als Broodje Aap.
Less is bore
Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 03 Februari 2007
@ Daf als nieuweling/ junior zijnde zou ik het niet doen, gezienhet wedstrijdprogramma voor hun, en dan met name in Limburg en in gelderland. Latex kan die warmte niet goed kwijt he Borsele rijden ze wel lekker, maar als jij in Maasvallei in de afdaling voorin zat voordat we de kasseien op gingen ( daar bij dat tunneltje waar iedereen vol in de remmen moest voor de voorrij wagens) dan lag jij er ook had bij!
ja, zou ze dan voor wedstrijden en vakanties in heuvelachtig/bergachtig gebied wel wisselen... kleine moeite...In gewone wedstrijden (vlak) rem je toch niet zoveel dat je velgen heel heet worden?
@ Daf als nieuweling/ junior zijnde zou ik het niet doen, gezienhet wedstrijdprogramma voor hun, en dan met name in Limburg en in gelderland. Latex kan die warmte niet goed kwijt he Borsele rijden ze wel lekker, maar als jij in Maasvallei in de afdaling voorin zat voordat we de kasseien op gingen ( daar bij dat tunneltje waar iedereen vol in de remmen moest voor de voorrij wagens) dan lag jij er ook had bij!
ja, zou ze dan voor wedstrijden en vakanties in heuvelachtig/bergachtig gebied wel wisselen... kleine moeite...In gewone wedstrijden (vlak) rem je toch niet zoveel dat je velgen heel heet worden?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 03 Februari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 03 Februari 2007
@ Daf als nieuweling/ junior zijnde zou ik het niet doen, gezienhet wedstrijdprogramma voor hun, en dan met name in Limburg en in gelderland. Latex kan die warmte niet goed kwijt he Borsele rijden ze wel lekker, maar als jij in Maasvallei in de afdaling voorin zat voordat we de kasseien op gingen ( daar bij dat tunneltje waar iedereen vol in de remmen moest voor de voorrij wagens) dan lag jij er ook had bij!
ja, zou ze dan voor wedstrijden en vakanties in heuvelachtig/bergachtig gebied wel wisselen... kleine moeite...In gewone wedstrijden (vlak) rem je toch niet zoveel dat je velgen heel heet worden?
ik ken genoeg criteriums waar je behoorlijk wat remt.... met name in Nederland,,,
Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 03 Februari 2007
@ Daf als nieuweling/ junior zijnde zou ik het niet doen, gezienhet wedstrijdprogramma voor hun, en dan met name in Limburg en in gelderland. Latex kan die warmte niet goed kwijt he Borsele rijden ze wel lekker, maar als jij in Maasvallei in de afdaling voorin zat voordat we de kasseien op gingen ( daar bij dat tunneltje waar iedereen vol in de remmen moest voor de voorrij wagens) dan lag jij er ook had bij!
ja, zou ze dan voor wedstrijden en vakanties in heuvelachtig/bergachtig gebied wel wisselen... kleine moeite...In gewone wedstrijden (vlak) rem je toch niet zoveel dat je velgen heel heet worden?
ik ken genoeg criteriums waar je behoorlijk wat remt.... met name in Nederland,,,
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dan doe je iets niet helemaal goed, je moet echt wel eens in je remmen knijpen voor een bocht, maar daar worden mijn velgen niet warm van. In de Ardennen heb ik nog nooit een velg gehad waaraan ik ook maar kon voelen dat ie warm was geworden.
De warmte ontwikkeling is volgens mij vooral een probleem bij (zwaardere) mensen die niet kunnen dalen en daarom de hele afdaling in de remmen hangen. In zo'n situatie heb ik wel eens een toerfietser (80 kg) een knalband zien oplopen in een afdaling die niets bijzonders was.
De warmte ontwikkeling is volgens mij vooral een probleem bij (zwaardere) mensen die niet kunnen dalen en daarom de hele afdaling in de remmen hangen. In zo'n situatie heb ik wel eens een toerfietser (80 kg) een knalband zien oplopen in een afdaling die niets bijzonders was.
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 24 jan 2007 18:12
Amclassic-fan, ik ben 90kg, kan zeer goed dalen en al helemaal goed remmen (met gelijk materiaal (blokjes/velgen/banden) rem ik veel lichtere mensen eruit in afdalingen)... onderaan de Wanne (vanaf Vielsalm omhoog, boven rechtsaf naar benee) stond het water van een plas te dampen toen ik er stopte.
Ik ben dan wel zwaar, maar met een beetje gevoel in je remmen heb je ze zo een paar graadjes hoger! Echter, zolang je dat niet in de bergen flikt is er met latex niets aan de hand.
Ik ben dan wel zwaar, maar met een beetje gevoel in je remmen heb je ze zo een paar graadjes hoger! Echter, zolang je dat niet in de bergen flikt is er met latex niets aan de hand.
Ik denk dat ik dan toch voor een paar Vittoria latex-jes ga voor in mn nieuwe wielen. Ik weeg rond de 50 kg, ben niet echt een nerveus(lees veel remmend) iemand op de fiets (alleen wanneer het echt nodig is), dus ik denk dat ik wel goed zou moeten zitten...
Nog een vraagje trwns (beetje offtopic, maar heeft toch te maken met velg/binnenband):
klopt het dat je ipv velglint ook gewoon isolatietape kan gebruiken? Ik hoorde van iemand dat dit net zo goed werkt als katoenen velglint oid, maar een stuk lichter (en goedkoper) is.
Toch was ik hier een beetje skeptisch over... iemand die hier iets over weet?
bvd,
David
Nog een vraagje trwns (beetje offtopic, maar heeft toch te maken met velg/binnenband):
klopt het dat je ipv velglint ook gewoon isolatietape kan gebruiken? Ik hoorde van iemand dat dit net zo goed werkt als katoenen velglint oid, maar een stuk lichter (en goedkoper) is.
Toch was ik hier een beetje skeptisch over... iemand die hier iets over weet?
bvd,
David
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik het het wel eens bij een wiel van iemand anders gedaan in een vakantie. Op zaterdagavond velglint zoeken lukt toch niet en 2 lagen goede tape geven ook een prima resultaat. Maar ik zou het maar gewoon bij het goede oude katoen houden, wel zo veilig en je komt niet voor verrassingen te staan.
Hoi,
Is het niet zo dat er ook andere factoren meespelen in het lekrijden. Zoals keuze van de buitenband en velglint.
Als ik de verhalen moet geloven van het elastische van latex , en dat elke goede tube een latex binnenband heeft kan ik het niet rijmen met het lekrijden icm met een draadband. Met tubes wordt er veel minder lek gereden als ik de verhalen moet geloven.
Ik wil de latex banden deze zomer eens proberen icm velox tape en vittoria corsa KS buitenbanden. Ik zal de bevindingen posten.
Greetz Rene
Is het niet zo dat er ook andere factoren meespelen in het lekrijden. Zoals keuze van de buitenband en velglint.
Als ik de verhalen moet geloven van het elastische van latex , en dat elke goede tube een latex binnenband heeft kan ik het niet rijmen met het lekrijden icm met een draadband. Met tubes wordt er veel minder lek gereden als ik de verhalen moet geloven.
Ik wil de latex banden deze zomer eens proberen icm velox tape en vittoria corsa KS buitenbanden. Ik zal de bevindingen posten.
Greetz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 04 Februari 2007
Ik heb een tijdje met latex binnenbandjes gereden en vond het in combinatie met de GP4000 bandjes wel een verschil dan met de gewone butyl binnenbandjes, merkbaar soepeler oftewel minder stoterig rijgedrag. Heb ze van Vredestein gehad en bij Hopmans gekocht voor 8.95 per stuk en tja binnen een week twee keer lek rijden gaat aardig in de papieren lopen. Heb nog een reserve liggen maar ik ga weer over op de gewone butyl bandjes want het verschil is wel merkbaar maar vind de kosten , ruim 7 euro per bandje duurder niet waard voor wat het voordeel in soeplese oplevert. Het is jammer als je lek rijdt want dan kan je het latex bandje gelijk in de asbak flikkeren en dat doet wel pijn als je net een nieuw bandje erin heb gelegd en binnen een week weer lek rijdt.
Hoi,
Ik heb hier waarschijnlijk een dertigtal latex binnenbanden liggen voor mijn eigen gebruik. Enkele daarvan zijn al een of tweemaal hersteld geweest.
Sommige dienen om tubes te herstellen, anderen dan weer voor de gewone vouwbanden. Het gaat hier om 2 fietsen en 4 sets wielen en met die 30 bandjes doe ik zeker nog ettelijke jaren.
Waar het op neerkomt is dat ik merk dat velen niet meer weten hoe ze een biba moeten herstellen en nog minder hoe ze een latexbinnenbandje moeten herstellen. Het is nochtans echt niet veel moeite en het spaart je heel wat geld uit. Als je een butyltje van anderhalve euro de vuilbak in wil kieperen tot daar aan toe maar een latex kost je toch al snel minstens 7 euro het stuk. Zonde van het geld, toch?
Haal je gewoon een tube Simson vulkaniseerlijm in huis en knip uit een niet meer te herstellen latexbinnenband wat je nodig hebt om je herstelling te doen en je kan weer verder. Zorg alleen dat er geen scherpe hoeken aan je plakker zitten.
Wat velglint betreft, ik ben dezelfde meing toegedaan als Americanclassicfan. Niet dom doen met isolatieband, het werkt wel maar als die tape een paar keer goed warm of nat is geworden gaat die toch schuiven en heb je nog een klapband.
Gewoon textiellint a la Velox (is eigenlijk katoen/polyester weefsel) is nog steeds het beste en als je het licht wil houden en met een G3 spaking rijdt a la Campa kan je met strips Velox werken over de spakenbundels heen gekleefd. Voorts zijn er nog pluggetjes voor spaakgaten maar die zijn niet voor elk spaakgat geschikt en ook niet zo makkelijk te vinden.
Ciao,
Ik heb een tijdje met latex binnenbandjes gereden en vond het in combinatie met de GP4000 bandjes wel een verschil dan met de gewone butyl binnenbandjes, merkbaar soepeler oftewel minder stoterig rijgedrag. Heb ze van Vredestein gehad en bij Hopmans gekocht voor 8.95 per stuk en tja binnen een week twee keer lek rijden gaat aardig in de papieren lopen. Heb nog een reserve liggen maar ik ga weer over op de gewone butyl bandjes want het verschil is wel merkbaar maar vind de kosten , ruim 7 euro per bandje duurder niet waard voor wat het voordeel in soeplese oplevert. Het is jammer als je lek rijdt want dan kan je het latex bandje gelijk in de asbak flikkeren en dat doet wel pijn als je net een nieuw bandje erin heb gelegd en binnen een week weer lek rijdt.
Hoi,
Ik heb hier waarschijnlijk een dertigtal latex binnenbanden liggen voor mijn eigen gebruik. Enkele daarvan zijn al een of tweemaal hersteld geweest.
Sommige dienen om tubes te herstellen, anderen dan weer voor de gewone vouwbanden. Het gaat hier om 2 fietsen en 4 sets wielen en met die 30 bandjes doe ik zeker nog ettelijke jaren.
Waar het op neerkomt is dat ik merk dat velen niet meer weten hoe ze een biba moeten herstellen en nog minder hoe ze een latexbinnenbandje moeten herstellen. Het is nochtans echt niet veel moeite en het spaart je heel wat geld uit. Als je een butyltje van anderhalve euro de vuilbak in wil kieperen tot daar aan toe maar een latex kost je toch al snel minstens 7 euro het stuk. Zonde van het geld, toch?
Haal je gewoon een tube Simson vulkaniseerlijm in huis en knip uit een niet meer te herstellen latexbinnenband wat je nodig hebt om je herstelling te doen en je kan weer verder. Zorg alleen dat er geen scherpe hoeken aan je plakker zitten.
Wat velglint betreft, ik ben dezelfde meing toegedaan als Americanclassicfan. Niet dom doen met isolatieband, het werkt wel maar als die tape een paar keer goed warm of nat is geworden gaat die toch schuiven en heb je nog een klapband.
Gewoon textiellint a la Velox (is eigenlijk katoen/polyester weefsel) is nog steeds het beste en als je het licht wil houden en met een G3 spaking rijdt a la Campa kan je met strips Velox werken over de spakenbundels heen gekleefd. Voorts zijn er nog pluggetjes voor spaakgaten maar die zijn niet voor elk spaakgat geschikt en ook niet zo makkelijk te vinden.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...