Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

verzet in hooggebergte

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jan 2007 19:52

Opkomen lukt hem echt wel met z'n 76 kg als hij een beetje heeft gefietst. Maar als iemand graag wat lichter wil fietsen, dan kan je toch volgens mij beter die kleine investering doen van een extra cassete.
M'n pa rijdt al weer heel wat jaartjes 30-50 en 12-25 rond, dat heeft geresulteerd in altijd goud in cyclo's. Andere rijden weer liever zwaarder, including me. Ik heb vorig jaar met 38-52, 14-23 gereden. Volgens mij heb ik de 23 alleen in Sombreffe (klimklassieker) en in het stijle stukje in de Criquelion (waarna m'n crank brak) gebruikt. Ik ben niet in het hooggebergte geweest, dan zou ik toch maar een 12-25 of 13-26 steken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 31 jan 2007 23:49

Quoten: Origineel geplaatst door Robbebopper op 31 Januari 2007

Tja, als je met een triple, en achter12-23 nog niet zeker weet of je de berg kunt "bedwingen", dan weet ik niet of het wel een slim plan is om bijvoorbeeld 25 kilometer bergop te gaan rijden. Die duren dan wel heel erg lang. Volgens mij is dit geen enkel probleem. In de Franse Alpen tref je zelden passages aan die steiler zijn dan 12 procent.


Het gaat mij niet om de vraag of ik een berg opkom of niet want dat hangt grotendeels af van je eigen gesteldheid/conditie. Mijn fietstochten zijn altijd combinaties van sporten, genieten van de natuur en relaxen. Als je ik dan met een, voor mijn gevoel, te zwaar verzet tegen een berg aan moet harken is het genieten, relaxen in ieder geval een stuk minder. Vandaar dus mijn vraag.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

bartho
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jul 2006 10:27

bartho 01 feb 2007 09:46

met een 30-23 moet je vrijwel overal zonder grote problemen boven kunnen komen, anders inderdaad een extra cassette (+ ketting!) kopen. Met het juiste gereedschap is het geen enkel probleem om het eventjes te wisselen. Hoef je niet elke keer naar de fietsenmaker als je weer op vakantie wilt.

hansp
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 dec 2005 09:36

hansp 01 feb 2007 16:41

Quote: Origineel geplaatst door bartho op 01 Februari 2007
met een 30-23 moet je vrijwel overal zonder grote problemen boven kunnen komen, anders inderdaad een extra cassette (+ ketting!) kopen. Met het juiste gereedschap is het geen enkel probleem om het eventjes te wisselen. Hoef je niet elke keer naar de fietsenmaker als je weer op vakantie wilt.

Met een 30 voor krijg je de volgende trapritmes bij respectievelijk 8, 10 en 12 km/u.
23     25     27
==============
49     53     57
61     66     72
73     80     86

Een fietser die niet gerekend kan worden tot de goede amateurklimmers of zeer getalenteerde recreanten zal deze snelheden op de teller zien bij lange tochten/steile passages. nder de 60 tpm zakken vind ik zelf zeer onplezierig. Liever zit ik op 70-80. Daarom haal ik bij een 9v 13-25 cassette de 14 eruit en stop er een marchisio 27 achter.

wannes
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 aug 2005 16:23

wannes 02 feb 2007 13:53

Ik ben afgelopen zomer voor het eerst in de bergen (Vogezen) gaan rijden en ik had als kleinste verzet 30-23. Als je niet gewend bent om in de bergen te rijden, dan zou ik zeker gaan voor een wat kleiner verzet, dus een 25 of 27. Op de langere tochten heb ik die wel gemist, maar ik ben dan ook absoluut geen geoefend fietser.
Jan Janssen Tour06 1 2 3

Plaats reactie