Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

spaken binden

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 01 feb 2007 15:27

Wat ik met vrienden vroeger deed was meer spelen langs het kanaal, dan effectief vis vangen. Ik heb wel diverse goede knopen leren leggen! 

jonytj
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:18

jonytj 01 feb 2007 19:43

weet er nu echt niemand met welk materiaal je het best doet en of het geen kawwd kan voor de wielen
pseen knoop kan ik leggen want heb jaar gevist en  jaar gezeild
grtz 
flanders, campa the best !!!!!!!!

leonardofp
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 mar 2006 21:59

leonardofp 02 feb 2007 10:09

Dit wordt inderdaad veel gedaan bij baanwielen om zo een grotere stijfheid te krijgen. Ik zou in ieder geval niet met zo een setje wielen op kasseien willen rijden. Het comfort is namelijk volledig weg. Zoals eerder al gezegd zijn de Neutrons op zich al een erg kwaliteitsvol setje (licht en stijf!). Afblijven dus zou ik zeggen
Fatta in Italia

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 06 feb 2007 02:11

Quoten: Origineel geplaatst door jonytj op 01 Februari 2007


weet er nu echt niemand met welk materiaal je het best doet en of het geen kawwd kan voor de wielen
pseen knoop kan ik leggen want heb jaar gevist en  jaar gezeild
grtz 


Hoi,
DT Swiss heeft daar verkoperde staaldraad voor maar met wat koperdraad van een telefoonkabel of UTP kabel lukt het ook prima.
Op je Neutrons zou ik het niet doen, niet dat het kwaad kan maar als je al een spaak breekt kan je per twee stuks gaan vervangen en da's niet echt wat je wil.
Om effectief de stijfheid te vergroten moeten de gebonden spaken stevig geknoopt en gesoldeerd worden en da's niet zonder risico voor je spaken. Je moet om het soldeer goed te laten vloeien je spaak sterk verwarmen en daardoor kan die wel eens broos gaan worden. Tevens bevat sommig soldeer wel al eens wat zuren in het vloeimiddel en die kunnen onderhuids het metaal aan gaan tasten.
De vebeterde stijfheid haal je door virtueel je flanshoogte te verhogen. Of je daarmee ook de vertikale stijfheid verandert is voor zover ik weet niet bewezen maar het flexiepunt van je spakenpaar verschuift wel enigermate dus het kan best. (Zie Jobst Brand, Wheelsmith test)
Het is ook niet zo dat het verschil hemelsbreed groot is, dat zal wellicht varieren van wiel tot wiel.
Oorspronkelijk was het een truukje om te vermijden dat een gebroken spaak nog verdere schade aan het wiel of de berijder van de fiets zou kunnen aanrichten. Het was dus eerder een veiligheidsmaatregel.
Nu wordt het wel eens toegepast op handgevlochten wielen met lage, vrij slappe velgen.
Wat je ook beslist te doen, zorg in alle geval voor voldoende reservespaken en bedenk ook dat loslopende spaak niet meer simpelweg terug op spanning te brengen zijn. 
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie