Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

corrosie al 7005 frame

diogenes
Forum-lid

diogenes 18 jan 2011 13:55

Ben je meteen van dat wit af!
Velgenfluisteraar

Florezido

cuun
Forum-lid

cuun 18 jan 2011 17:45

Inmiddels heeft de FM contact gehad met Veltec:
Blijkt dat ik maar één jaar lakgarantie heb. Dikke pech dus.......
Wel heb ik van de FM het aanbod gekregen om met een flinke korting een nieuw frame te kopen (geen Concorde want dat bestaat niet meer).

Versneld sparen dus maar en hopen dat het corrosieproces niet te snel doorzet!

Mijn technische mening over dit probleem: materiaal, warmtebehandelingen, lasproces waarschijnlijk in orde. Bij het lakken (poedercoaten?) is waarschijnlijk iets mis gegaan. Zuurstof en vocht kan bij het aluminium komen waardoor de oxidehuid kan groeien. Uiteindelijk passiveert het aluminium zichzelf wel en zal het proces stoppen, maar dan ben ik denk ik wel een groot deel van de lak kwijt!

fromberg
Forum-lid

fromberg 18 jan 2011 17:59

Zelfde probleem (wel veeeeel kleiner oppervlak) gehad met een Cannondale Caad 5 uit 2007. Ontdekte dit vorig jaar. Bleek dat ik 2 jaar lak en decalgarantie heb..Zoiets gebeurt altijd net na de garantieperiode zodat importeur/fabrikant dan makkelijk van het probleem afkomen. Ik heb geen enkel aanbod gekregen in een tegemoetkoming. Niet van de dealer noch van de importeur. Gebeurt dit met een auto is dit slechte reclame voor het desbetreffende merk. Bij een fiets lijkt dit niet op te gaan??
Sensa cyclecross

canyon81
Forum-lid

Gebruikersavatar canyon81 18 jan 2011 18:01

Dat je maar 1 jaar lakgarantie hebt wil niet zeggen dat ze er niks meer aan hoeven te doen. Je mag er namelijk van uit gaan dat de lak er toch wel langer dan een jaar er netjes op blijft zitten. Dus het zou normaal zijn dat jij een stukje betaalt van de reparatiekosten (20% o.i.d.) de rest gewoon door Veltec. Her en der is over dit soort garantiegevallen op het forum nog wel wat terug te vinden.
Succes ermee iig!
Eenvoud kenmerkt het ware.

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 18 jan 2011 19:25

Canyon81 schreef:Dat je maar 1 jaar lakgarantie hebt wil niet zeggen dat ze er niks meer aan hoeven te doen. Je mag er namelijk van uit gaan dat de lak er toch wel langer dan een jaar er netjes op blijft zitten. Dus het zou normaal zijn dat jij een stukje betaalt van de reparatiekosten (20% o.i.d.) de rest gewoon door Veltec. Her en der is over dit soort garantiegevallen op het forum nog wel wat terug te vinden.
Succes ermee iig!

Dat is inderdaad een redelijke oplossing. Het staat zelfs in de wet. Volgens mij ergens in WB7 privaatrecht als ik 't me goed kan herinneren. Je mag er vind ik redelijkerwijs van uit gaan dat de lak wel een paar jaar goed blijft, dus een garantietermijn van 1 jaar zegt niet zoveel.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 18 jan 2011 20:22

Dan moet Veltec de wet eens goed gaan lezen. Als de lak intact is kun jij aantonen dat jij goed voor het frame hebt gezorgd en zullen zij zeker de eerste twee jaar 100% van de kosten moeten vergoeden (Europees consumentenrecht). Daarna zullen ze een evenredig bedrag van de kosten moeten vergoeden want een consument kan en mag uitgaan van een redelijke levensduur van de lak (bijv. 5 jaar is niets bijzonders).
Imho. hele slechte beurt van Veltec en als ze met de rest van hun merken ook zo met klachten omgaan.....
Overigens heb jij een deal met je Fm en zal hij het bovenstaande voor je moeten regelen. In dit geval zuur voor hem maar het met korting aanbieden van een ander frame is dat niet.....

race-niek
Forum-lid

race-niek 18 jan 2011 20:35

jammer van zoon frame!
ik zelf rij op een carbon r-blade frame uit 2009, veder geen problemen mee gelukkig maar hij heeft ook de hele winter warm in huis gestaan :)
ik heb begin 2010 deze fiets gekocht bij me FM, hij heeft ze toen goedkoop bij veltec ingekocht.
ik heb toen nog gevraagd naar garantie, en mijn FM zei dat veltec nog 2 jaar garantie op het frame zou geven.
ik zou gewoon proberen via veltec nog wat te regelen ( ander frame etc ) want dit is gewoon puur verkeerd gespoten.
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 19 jan 2011 11:53

Bij mijn garantie geval met een Razorblade deed Veltec eerst ook moeilijk. Maar de FM is toen op z'n strepen gaan staan(hij stond op het punt een partij fietsen in te kopen) en heeft toen een nieuw frame geregeld.

Verhaal over consumenten recht is gewoon waterdicht. Je zult wel dus bij je FM moet aankloppen hoe aardig die kerel ook is.

Succes en laat je niet afschrikken door of afschepen met een korting of iets dergelijks. Het probleem moet voor jou gewoon opgelost worden(herspuiten, nieuw frame etc.)

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 19 jan 2011 14:46

En zo is het. Altijd lastig als je en relatief kleine dealer bent t.o.v. Veltec. Maar in dit geval zou ik daar als eigenaar niet zo mee zitten (en Veltec zou zich diep moeten schamen, echt een voorbeeld van hoe het niet moet!)

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 19 jan 2011 15:06

En zo is de imagoschade voor Veltec via dit forum misschien alweer groter dan de kosten voor het oplossen van het probleem zouden zijn geweest.

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 19 jan 2011 15:14

Ken ook voorbeelden waar Veltec wel goed heeft gehandeld. En ze kunnen zich nog herstellen door dit netjes op te lossen.

Ik hoop en kijk dan ook uit naar bericht van TS met daarin bericht van een mooie oplossing en foto's van een mooi nieuw kader!

diogenes
Forum-lid

diogenes 19 jan 2011 15:44

Heb je geen rechtsbijstandverzekering?
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie