veilig licht
Geplaatst: 19 jan 2007 09:57
Helaas laat de meeste fietsverlichting nog veel te wensen over. Op een paar peperdure merken na (bijv. Lupine) of eigenbouw (in de praktijk net zo duur).
In de praktijk is het in de winkel verkrijgbare lampmateriaal op zijn best "zicht licht" en zeker geen rij licht. Fietsverlichting is in Europa zonder meer raar geregeld. Alle goede lampen kunnen geen Eu keur krijgen en kom je in de buurt van de lichtopbrengst van een autolamp dan ben je sowieso illegaal. Voorbeeld: in Nederland liggen veel fietspaden aan de verkeerde kant van de weg waardoor je continu in het dimlicht van auto's kijkt en wel in het niet afgeschermde deel dat op dat punt dus groot licht is.
Tot voor enkele jaren reed ik met beperkt zichtlicht waardoor geen enkele automobilist ook maar geneigd was zijn lampen te dimmen. Tegenwoordig rijd ik achter met een 5 led bullfrog van Knog waarmee het onmogelijk is dat je nog over het hoofd gezien wordt.
Voor rijdt ik met een Lupine XL en die geeft bij gedimt licht al meer dan voldoende zicht in de stad. Op buitenwegen (30 Watt) geeft de lamp evenveel licht als de gemiddelde autolamp waarbij ik inmiddels aangeleerd heb om net zolang niet te dimmen tot de tegemoetkomende automobilist dit ook doet. Bovendien merk ik dat automobilsten bij de tegemoetkomende fietspaden (waarbij de fietser dus linkst rijdt) net zoveel last hebben van mijn dimlicht als ik van hen.
In de praktijk is het in de winkel verkrijgbare lampmateriaal op zijn best "zicht licht" en zeker geen rij licht. Fietsverlichting is in Europa zonder meer raar geregeld. Alle goede lampen kunnen geen Eu keur krijgen en kom je in de buurt van de lichtopbrengst van een autolamp dan ben je sowieso illegaal. Voorbeeld: in Nederland liggen veel fietspaden aan de verkeerde kant van de weg waardoor je continu in het dimlicht van auto's kijkt en wel in het niet afgeschermde deel dat op dat punt dus groot licht is.
Tot voor enkele jaren reed ik met beperkt zichtlicht waardoor geen enkele automobilist ook maar geneigd was zijn lampen te dimmen. Tegenwoordig rijd ik achter met een 5 led bullfrog van Knog waarmee het onmogelijk is dat je nog over het hoofd gezien wordt.
Voor rijdt ik met een Lupine XL en die geeft bij gedimt licht al meer dan voldoende zicht in de stad. Op buitenwegen (30 Watt) geeft de lamp evenveel licht als de gemiddelde autolamp waarbij ik inmiddels aangeleerd heb om net zolang niet te dimmen tot de tegemoetkomende automobilist dit ook doet. Bovendien merk ik dat automobilsten bij de tegemoetkomende fietspaden (waarbij de fietser dus linkst rijdt) net zoveel last hebben van mijn dimlicht als ik van hen.