Koersen, gevaarlijk?
Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 14 Januari 2007
Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 14 Januari 2007
Aan competities neem ik (nog) geen deel. De verhoogde kans in groepsverband op "het vallen" zal mij er niet van weerhouden.... Wat alleen kan gebeuren, kan ook in de groep gebeuren. Volgens mij moet je daarover niet te moeilijk doen.
Jan, doe jezelf en anderen een plezier en begin voorzichtig met een trainingswedstijdje voor beginners bij een club bij jou in de buurt. Het sturen in een groep met 40km/uur vraagt even wat gewenning, met name het feit dat je je eigen bochtenlijn niet meer kan bepalen. Ik ben deze zomer ook bijna op mijn plaat gegaan door een beginner die midden in het peloton een bocht buiten-binnen-buitenlijn ging rijden in plaats van een vaste plek in het peloton hield. Kon trouwens nog geen sorry vanaf bij hem
Was mijn reactie zo vreemd dan? Ik heb het toch over een "verhoogde kans". Je noemt zelf al de hoge snelheid, geslinger. Paashaas noemt ook het nodige. En, de ene renner is de andere niet.
Je hebt sociale renners... kennelijk heb jij dus een wat minder sociale renner ontmoet. Zijn beginners allemaal zo? Ben ik straks de uitzondering...?
Overigens zal ik de komende tijd van competities rijden af moeten zien van wege studie en andere hobby's. Te druk...
Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 14 Januari 2007
Aan competities neem ik (nog) geen deel. De verhoogde kans in groepsverband op "het vallen" zal mij er niet van weerhouden.... Wat alleen kan gebeuren, kan ook in de groep gebeuren. Volgens mij moet je daarover niet te moeilijk doen.
Jan, doe jezelf en anderen een plezier en begin voorzichtig met een trainingswedstijdje voor beginners bij een club bij jou in de buurt. Het sturen in een groep met 40km/uur vraagt even wat gewenning, met name het feit dat je je eigen bochtenlijn niet meer kan bepalen. Ik ben deze zomer ook bijna op mijn plaat gegaan door een beginner die midden in het peloton een bocht buiten-binnen-buitenlijn ging rijden in plaats van een vaste plek in het peloton hield. Kon trouwens nog geen sorry vanaf bij hem
Was mijn reactie zo vreemd dan? Ik heb het toch over een "verhoogde kans". Je noemt zelf al de hoge snelheid, geslinger. Paashaas noemt ook het nodige. En, de ene renner is de andere niet.
Je hebt sociale renners... kennelijk heb jij dus een wat minder sociale renner ontmoet. Zijn beginners allemaal zo? Ben ik straks de uitzondering...?
Overigens zal ik de komende tijd van competities rijden af moeten zien van wege studie en andere hobby's. Te druk...
Ervaring met vallen heb ik wel , dat is het risico van het vak. Heb hier al 4 jaar lang schouderblesure door val van mtb, en vorige maand nog met mn hoofd over de straat geschuurd doordat mn voet losschoot uit het pedaal en in mn voorwiel terrecht kwam (droeg wel helm).
Maargoed..ik was dus benieuwd hoe het zit met vallen als je in peloton rijdt. Gelukkig dat meesten hier wel met schaafwonden vanaf komen. Valt me nog meer hoe goed veel renners hiermee wegkomen. Tijdens wedstrijden zie je ze ook wel eens met een rotgang tegen de grond smakken en dan hun fiets pakken en weer a.s.a.p. doorrijden.
Maargoed..ik was dus benieuwd hoe het zit met vallen als je in peloton rijdt. Gelukkig dat meesten hier wel met schaafwonden vanaf komen. Valt me nog meer hoe goed veel renners hiermee wegkomen. Tijdens wedstrijden zie je ze ook wel eens met een rotgang tegen de grond smakken en dan hun fiets pakken en weer a.s.a.p. doorrijden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Meestal kom je gewoon met schaafwonden weg, maar die zijn al wel vervelend genoeg als ze maar groot zijn. Ik heb wel eens problemen gehad dat m'n heup niet dicht wilde, iedere nacht ging de boel weer helemaal open 2 weken lang.
Sharkman heeft nog wel wat verhalen voor je dat je niet meer zo snel wedstrijden wilt fietsen
Sharkman heeft nog wel wat verhalen voor je dat je niet meer zo snel wedstrijden wilt fietsen
- daniel1975
- Forum-lid HC
Quote: Origineel geplaatst door paashaas op 14 Januari 2007
De situatie die Daniel omschrijft, komt vaak voor bij beginnende renners denk ik. Heeft absoluut niks met associaal gedrag te maken, maar blijft natuurlijk wel gevaarlijk.
Klopt! Ik vond het alleen associaal dat de persoon in kwestie nooit sorry oid heeft gezegd terwijl het mij honderden euros heeft gekost.
De situatie die Daniel omschrijft, komt vaak voor bij beginnende renners denk ik. Heeft absoluut niks met associaal gedrag te maken, maar blijft natuurlijk wel gevaarlijk.
Klopt! Ik vond het alleen associaal dat de persoon in kwestie nooit sorry oid heeft gezegd terwijl het mij honderden euros heeft gekost.
Less is bore
zelf ook dit jaar aantal keer gevallen ok in peleton en vaak kan je er zelf idd niks aan doen,maar als je valt, proberen zo snel weer te gaan fietsen, mijn laatste valpartij reed ik al met een gebroken been wat door de val gelukkig niet erger geworden was, maar toen waren allebij mijn carbon shifters afgebroken, dus kon niet verder,was in een klassieker, er waren er zoveel gevallen en die niet verder konden, dat ze allemaal in het busje achteraan wilden terugrijden, ik paste er niet meer bij dus k kon lkkr zonder remmen 10km in de regen terugrijden,(uiteindelijk maargoed,want mijn pa had staan kijken hoe ze die fietsen daarna uit het busje haalde en de wielen bleven overal achter hangen en hun maartrekken, daar gaan je cosmics )maargoed dat hoort eenmaal bij het koersen, en dan heb je dat ook eens meegemaakt zeg k altijd maar
Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 14 Januari 2007
In het peloton komt je met sociaal zijn niet zo ver heb ik dit jaar ondervonden. Iedereen wil natuurlijk de laatste ronden in een goeie uitgangspositie zitten voorin. Met je sociale gedrag rij je dan meestal achteraan.
In het peloton komt je met sociaal zijn niet zo ver heb ik dit jaar ondervonden. Iedereen wil natuurlijk de laatste ronden in een goeie uitgangspositie zitten voorin. Met je sociale gedrag rij je dan meestal achteraan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Je moet gewoon met mate sociaal zijn, vrienden maken kan nooit kwaad. Als er iemand komt vragen of ik nog drinken heb op 20 km van de finish en ik heb aan 1 bidon nog meer dan genoeg dan geef ik die andere bidon gewoon weg, behalve als het iemand is die me later eraf kan gaan rijden. Kittel (2 voudig wereldkampioen tijdrijden bij de junioren) kreeg in Kontich dus echt geen bidon van me.
Soms moet je gewoon schelden om je zin te krijgen. Iemand die gaat sprinten voor premies en vervolgens z'n kopwerk niet fatsoenlijk doet in de kopgroep krijgt het er wel van langs.
Je moet gewoon de goede middenweg bewandelen, je kan niet iedereen altijd te vriend houden, maar je moet ook voorkomen dat je niet de eikel van het peleton wordt.
Soms moet je gewoon schelden om je zin te krijgen. Iemand die gaat sprinten voor premies en vervolgens z'n kopwerk niet fatsoenlijk doet in de kopgroep krijgt het er wel van langs.
Je moet gewoon de goede middenweg bewandelen, je kan niet iedereen altijd te vriend houden, maar je moet ook voorkomen dat je niet de eikel van het peleton wordt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Tijdens koers is het inderdaad wel hard, maar als je iemand ten val brengt door een stommiteit kun je wel even je excuus aanbieden. Dat is ook een vorm van sociaal gedrag.
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ja dat ben ik met je eens. Toen ik nadat m'n duim weer heel was weer ging koersen kwam ik de jongen weer tegen die toen met m'n onderuit was gegaan. Toen bleek dat hij me had aangetikt waardoor we allebij waren gegaan, wel zo netjes om het nog te komen vertellen en z'n excuses aan te bieden.
-
- Forum-lid
Hoe zit dat met je fiets dan? Wat voor fietsen (prijsklasse) gebruiken de meeste wedstrijdrenners? Carbon of Alu, relatief goedkoop of dure fietsen. Is zo'n fiets over het algemeen nog bruibaar na een valpartij?
Ga zelf ook koersen dit jaar en heb geld om een nieuwe fiets aan te schaffen maar twijfel wat het moet worden, onder andere door deze berichten. Moet betaalbaar blijven voor me.
Ga zelf ook koersen dit jaar en heb geld om een nieuwe fiets aan te schaffen maar twijfel wat het moet worden, onder andere door deze berichten. Moet betaalbaar blijven voor me.
Tja, er zijn ploegen die gesponsord worden.
Indien je je fiets zelf betaalt kan je kiezen. Ik heb al velen met een Trek Madone, Dura Ace en Mavic Cosmic carbon wielen gezien. Maar met een aluminium kader van 600€ met Campa Centaur of Shimano 105 heb je toch geen excuses indien je eraf wordt gereden.
Indien je je fiets zelf betaalt kan je kiezen. Ik heb al velen met een Trek Madone, Dura Ace en Mavic Cosmic carbon wielen gezien. Maar met een aluminium kader van 600€ met Campa Centaur of Shimano 105 heb je toch geen excuses indien je eraf wordt gereden.