Pagina 2 van 3

Sprinten op de weg

Geplaatst: 10 jan 2007 20:22
door maus_1990
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Januari 2007
54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden. Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken.Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16 , dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.


klopt!!! ik ree in september op mijn trainingswielen waar al een 14 oplag om te wennen aan die tanden, zodat ik nu niet loop te stoempen op me fiets om die 14 rond te krijgen, toen spurtte ik al in een training met 67km/h als no geen eerste jaars. het was windstil en spurt werd voor mij aangetrokken en ik trok hem weer aan voor een ander. (daarvoor reden we ook al zeker 5km dik 50 in het uur!) dus lijkt me toch een 52*14 wel genoeg of iets in die richting, souplesse, dat is het magische woord waar alles tegenwoordig omdraaid. muv Axel Zülle paar jaar terug

Sprinten op de weg

Geplaatst: 10 jan 2007 20:46
door davey
Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 10 Januari 2007


Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Januari 2007


54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken.Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16 , dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.

klopt!!! ik ree in september op mijn trainingswielen waar al een 14 oplag om te wennen aan die tanden, zodat ik nu niet loop te stoempen op me fiets om die 14 rond te krijgen, toen spurtte ik al in een training met 67km/h als no geen eerste jaars. het was windstil en spurt werd voor mij aangetrokken en ik trok hem weer aan voor een ander. (daarvoor reden we ook al zeker 5km dik 50 in het uur!) dus lijkt me toch een 52*14 wel genoeg of iets in die richting, souplesse, dat is het magische woord waar alles tegenwoordig omdraaid. muv Axel Zülle paar jaar terug

met een 52x16 rijd je ook 65 aant uur en zkr zonder wind en ook als er eentje de sprint voor je aantrekt,  zolang je maar goeie souplesse heb,en dat deed k ook als 1e jaars!! haha, alleen dan nieuweling, maar harder dan ga je ong op je bek doordat je t nie rond krijg.

Sprinten op de weg

Geplaatst: 10 jan 2007 20:50
door michiel17
Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 10 Januari 2007


Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Januari 2007


54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken.Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16 , dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.

klopt!!! ik ree in september op mijn trainingswielen waar al een 14 oplag om te wennen aan die tanden, zodat ik nu niet loop te stoempen op me fiets om die 14 rond te krijgen, toen spurtte ik al in een training met 67km/h als no geen eerste jaars. het was windstil en spurt werd voor mij aangetrokken en ik trok hem weer aan voor een ander. (daarvoor reden we ook al zeker 5km dik 50 in het uur!) dus lijkt me toch een 52*14 wel genoeg of iets in die richting, souplesse, dat is het magische woord waar alles tegenwoordig omdraaid. muv Axel Zülle paar jaar terug


En toen werd je wakker , en ging je je tellertje maar afstellen

Sprinten op de weg

Geplaatst: 10 jan 2007 20:53
door davey
qau snelheid gaat dat wel hoor michiel,

Sprinten op de weg

Geplaatst: 10 jan 2007 21:53
door maus_1990
Quote: Origineel geplaatst door Michiel17 op 10 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 10 Januari 2007 Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Januari 2007 54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden. Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken.Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16 , dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.




klopt!!! ik ree in september op mijn trainingswielen waar al een 14 oplag om te wennen aan die tanden, zodat ik nu niet loop te stoempen op me fiets om die 14 rond te krijgen, toen spurtte ik al in een training met 67km/h als no geen eerste jaars. het was windstil en spurt werd voor mij aangetrokken en ik trok hem weer aan voor een ander. (daarvoor reden we ook al zeker 5km dik 50 in het uur!) dus lijkt me toch een 52*14 wel genoeg of iets in die richting, souplesse, dat is het magische woord waar alles tegenwoordig omdraaid. muv Axel Zülle paar jaar terug

En toen werd je wakker , en ging je je tellertje maar afstellen



staat perfect afgesteld!!!maar als jij in topconditie ben en aardig kan spurten bereik je dat al snel hoor ;) zeg niet dat ik een tweede Zabel ben, maar k kan wel aardig mee,,,

Sprinten op de weg

Geplaatst: 11 jan 2007 10:20
door wezep
Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 10 Januari 2007


Quote: Origineel geplaatst door Michiel17 op 10 Januari 2007staat perfect afgesteld!!!maar als jij in topconditie ben en aardig kan spurten bereik je dat al snel hoor ;) zeg niet dat ik een tweede Zabel ben, maar k kan wel aardig mee,,,

Als jij dan geen 2de Zabel (of Boonen) bent, wat halen die gasten dan op het vlakke? 75km/u of zo?

Sprinten op de weg

Geplaatst: 11 jan 2007 11:19
door pietalala
Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 10 Januari 2007


Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Januari 2007


54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken.Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16 , dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.

klopt!!! ik ree in september op mijn trainingswielen waar al een 14 oplag om te wennen aan die tanden, zodat ik nu niet loop te stoempen op me fiets om die 14 rond te krijgen, toen spurtte ik al in een training met 67km/h als no geen eerste jaars. het was windstil en spurt werd voor mij aangetrokken en ik trok hem weer aan voor een ander. (daarvoor reden we ook al zeker 5km dik 50 in het uur!) dus lijkt me toch een 52*14 wel genoeg of iets in die richting, souplesse, dat is het magische woord waar alles tegenwoordig omdraaid. muv Axel Zülle paar jaar terug

Jij gaat potten breken

Sprinten op de weg

Geplaatst: 11 jan 2007 11:45
door amclassic-fan
Boven de 60 komen op een gewone weg is al moeilijk genoeg als je niet bij 55 wordt afgezet. 68 voor een nieuweling acht ik onmogelijk. Maar voor topsnelheden hadden we al een ander topic waar de meest onmogelijke claims zijn gedaan, laten we het hier maar bij de sprinttechniek houden.

Sprinten op de weg

Geplaatst: 11 jan 2007 12:06
door maus_1990
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Januari 2007
Boven de 60 komen op een gewone weg is al moeilijk genoeg als je niet bij 55 wordt afgezet. 68 voor een nieuweling acht ik onmogelijk. Maar voor topsnelheden hadden we al een ander topic waar de meest onmogelijke claims zijn gedaan, laten we het hier maar bij de sprinttechniek houden.


maar als jij al als nieuweling zijnde met een 14 train iom die later rond te kunnen krijgen en met een cadans rij van 110, en daarnaast nog is grotendeels voor je wordt aangestokken is het gewoon mogelijk. Boonen rijdt ook niet alleen om ff te spurten in een trainingsritje 70km/h. dat doe ik ook alleen niet, dan kom ik rond de 58km/h ( lig er wel aan wanneer ik die spurt van maak en na wat voor training.

Sprinten op de weg

Geplaatst: 11 jan 2007 12:16
door paashaas
En afhankelijk van de hoeveelheid wind in de rug. Maar in koersen is het zoveel meer dan pure spurt.
Die "koelbloedigheid" heb ik toch niet . Als ik ruimte krijg op 300m van de streep begin ik soms al spurten. Veel te vroeg, maar op 200m van de streep zit je misschien al terug helemaal ingesloten.

Sprinten op de weg

Geplaatst: 11 jan 2007 16:29
door pietalala
Kwakken hé, je plaats opeisen.
Als je iets durft zit je bijna niet ingesloten.
In de sprint geldt de wet van de sterkste en slimste =)

Sprinten op de weg

Geplaatst: 11 jan 2007 16:44
door amclassic-fan
Sprinten is vooral een kwestie van gevoel dat meestal vanzelf komt als je meer ervaring krijgt. Km's voor de sprint moet je zorgen dat je goed voorin zit, maar dat je als het ff kan niet in de wind terecht komt. Dan moet je gewoon rustig blijven, je kan niet met iedereen die demareerd mee springen en vervolgens ook nog een sterke sprint in de benen hebben.
Dan moet je gaan kiezen in wie z'n wiel je gaat zitten, kies je de favoriet uit dan weet je zeker dat er nog 10 mensen je uit dat wiel weg willen rijden. In dat geval moet je dus tegen een stootje kunnen, anders kun je beter het wiel kiezen van iemand waarvan je weet dat hij ook snel is. Als je uit het wiel gedrukt wordt is er niets aan de hand, de volgende bocht kan je je plaatsje weer proberen terug te pakken.
Dan komt er eens het moment dat de streep inzicht gaat komen, als je in het goede wiel zit is het vooral een kwestie van heel lang rustig blijven zitten. Als je te ver naar achteren zit, moet je vroeg aan gaan om er nog wat van te proberen te maken. Dit kan je als een kip zonder kop doen door als eerste te gaan sprinten, maar je kan veel beter iemand anders voor die "kip zonder kop" laten spelen en in z'n wiel springen. Op het moment dat die verzwakt knal je er vol overheen en dan moet je het maar zien vol te houden tot de finish. Als je wel in het goede wiel zit moet je jezelf lang koest houden en bedenken wanneer je moet gaan. Ik zelf moet het echt van de macht hebben, daarom ga ik vrij vroeg, maar er zijn ook jongens die in de laatste meters nog zo hard kunnen versnellen. Als je zo iemand voor je hebt zal je op tijd moeten gaan anders kom je niet verder dan het misschien het achterwiel houden.
*en toen bleek je nog een omloop te moeten *