Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Ergomo

stijnemans
Forum-lid

stijnemans 27 dec 2006 10:52

Waarom een 2003 record crankstel voor je fiets c a s r a n ? Questie van de looks of nostalgie? ( of toch zo maar een clavicula als je een isis kan vinden?)

carbonfreaks
Forum-lid

carbonfreaks 27 dec 2006 11:14

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 26 December 2006

Mooie spulletjes Casran. Ik ben weer benieuwd naar je bevindingen en verslagen. De crankset doet me erg denken aan die van Spike racing die ik heb, naar volle tevredenheid overigens, alhoewel "men" de q-factor wat aan de ruime kant vindt.

Is inderdaad hetzelfde crankstel. Made by Gigantex en verkocht onder vele merk (of no name) namen. "Gass Bran" is bijvoorbeeld hetzelfde crankstel, het merk Edge heeft er ook een en uiteraard de Karbona EXS Elite.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 dec 2006 20:29

Die cranks lijken heel erg op mijn carbon FSA trapstel dat ik ooit bezat; maar het is inderdaad toch net wat anders.
Ik vind de Ergomo als totaaloplossing overigens de meest fraaie oplossing als het om vermogensmeter gaat. Het oog wil tenslotte ook wat!!

casran
Forum-lid HC

casran 27 dec 2006 21:15

Quoten: Origineel geplaatst door stijnemans op 27 December 2006

Waarom een 2003 record crankstel voor je fiets c a s r a n ? Questie van de looks of nostalgie? ( of toch zo maar een clavicula als je een isis kan vinden?)

Een stukje nostalgie, maar vooral ook omdat die 2003 Record cranks oneindig mooi (ook duur) waren en zeldzaam... haast een collector's item. Ik zou er graag op de kop tikken.

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 27 December 2006

Ik vind de Ergomo als totaaloplossing overigens de meest fraaie oplossing als het om vermogensmeter gaat. Het oog wil tenslotte ook wat!!

Oh, een SRM crankstel kan ook best mooi zijn, vind ik. Hier een voorbeeld van hoe je perfect een Ergomo tussen een Record (alu in dit geval) crankstel kan draaien:
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC

casran 31 dec 2006 00:47

Owkay, na m'n training van gisteren was ik wat ziekjes... vandaag dus niet getraind, en dan toch maar die Ergomo op de Kuota Khan geïnstalleerd.

De INSTALLATIE
Ergomo drukte me bij de installatie een basisregeltje van 3 op het hart:1. zorg dat je bracketbus 100% vlak is; frees je frame dus goed2. hertrek je bracketdraad3. plaats je Ergomo bracket met de kabels op 9u, aan 90° dus
Regel 1 moet je sowieso voor elk frame goed doen, en had ik voor m'n keramische BB extra goed bekeken.
Hier uitvoering van regel 2:

En dan het Ergomo bracket erin, en de cranks erop:

Wat me tegenviel is de leemte die tussen het frame en de cranks gaapt... hmmm, ik zoek naar een oplossing, want erg fraai vind ik dit niet, en ik vraag me af of mijn Q-factor hierdoor niet vergroot wordt.

Daarna heb ik de kabels geïnstalleerd.
Eerst de speed sensor. Deze is met het Ergomo bracket verbonden, en de kabels is zo'n 15cm lang. Enige oplossing is hem dus met het achterwiel verbinden, wat meteen de beperking oplevert dat je niet zomaar de Ergomo met een vol wiel -of in dit geval een Xentis (die ingebouwde spaakmagneet heeft vooraan)- kan gebruiken... of je moet al een magneet erop gaan kleven (niet onoverkomelijk uiteraard).

Vanuit het Ergomo BB loopt een kabel naar de Ergomo Pro bike computer op het stuur. Deze heb ik rond de voor-derailleurkabel gewikkeld (zoals ik ook met de PowerTap SL-kabel deed). Het vervelende hierbij is dat de kabel nogal lang was, en ik vooraan verschillende kabels gebruikte om de overtollige centimeters kabel rond te wikkelen.

En zo is de installatie compleet. De bike mount, die mijn Ergomo computer bovenop mijn stuurtje plaatst, is maar tijdelijk; de nieuwe Ergomo bike mount moet ik vrij snel ter beschikking hebben.

Hopelijk ben ik morgen terug wat fitter en kan ik deze op de weg aan de tand voelen!  
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

luukleeftink
Forum-lid

luukleeftink 31 dec 2006 11:45

Erg fraai!

Erg interessant dat systeem. Je bent wel een echte mazzelaar dat je alledrie de systemen kunt gebruiken/testen, terwijl bijna niemand er zelfs maar een heeft. Verder vind ik die foto-reportages van jou, echt schitterd. Ga zo door en schroom niet om een plaatje van je fiets te tonen

luuk

sjezer
Forum-lid

sjezer 31 dec 2006 12:52

Mooi gedaan hoor! Wat me opvalt is dat je een comfortabel stuur hebt. Met name de bocht lijkt me handig...

casran
Forum-lid HC

casran 31 dec 2006 14:12

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 31 December 2006

Mooi gedaan hoor! Wat me opvalt is dat je een comfortabel stuur hebt. Met name de bocht lijkt me handig...

Dat is de nieuwe Kuota Katch stuurbocht. Dit stuur is speciaal ontworpen om een perfecte ergonomie te creëren; bij dit stuur kan je vanuit de stuurbocht perfect aan de remhendels en stoten je polsen niet tegen het stuur als je gaat sprinten. Een van de beste stuurtjes die ik ooit had!
Speciaal voor jou wat foto's ervan gemaakt, sjezer. Ik moet wel nog de rubbers van m'n Ergopowers vervangen (na meer dan 15.000km ermee), m'n kabels beter leggen en nieuw stuurlint plaatsen.

Ik heb trouwens de bevestiging gekregen dat de nieuwe bike mount om de Ergomo Pro computer vóór m'n stuur te plaatsen onderweg is... een opluchting!
Mijn Kuota Khan trainingsfiets met LW Ventoux wielen en de volledige Ergomo unit zonet gewogen op 7,290 kg. Deftig.

sjezer
Forum-lid

sjezer 31 dec 2006 15:12

Ja, mooi stuur. De reach is relatief kort, of niet? Vind het ook mooi dat het een afgeplat stuur is. Weet je de verkoopprijs en gewicht zo? Is het trouwens voor 31,6 mm stuurpen?

casran
Forum-lid HC

casran 31 dec 2006 15:21

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 31 December 2006

Ja, mooi stuur. De reach is relatief kort, of niet? Vind het ook mooi dat het een afgeplat stuur is. Weet je de verkoopprijs en gewicht zo? Is het trouwens voor 31,6 mm stuurpen?

Verkoopprijs is 215 euro. Alle info staat hier in het Kuota topic: http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... readPage=4 

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 31 dec 2006 15:36

ik vind het wel wat weg hebben, enkel de bocht, van het zipp sl stuur

scighera
Forum-lid

scighera 04 jan 2007 14:15

weet jij trowuens of Ergomo ook nog een meetsysteem gepland heeft staan die compitable is met HollowTech 2 Cranks? Vind zelf nl de Ergomo zeer interessant, maar wil eigenlijk geen afscheid nemen van mijn 7800 cranks :)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Plaats reactie