Mijn Trek 8500 gisteren de vuurdoop gegeven in de Gulpen Specialized MTB tocht. Wat een tocht! Wat een fiets! Fiets bij start spiksplinternieuw. Bij aankomst onherkenbaar. Kilos modder. Maar wat een bike. Zelfs bij de meest extreme omstandigheden liet hij me nooit in de steek. Of misschien 1 keer, steil bergop en met een hoop modder op voorderaill., toen ik van middenblad naar klein blad schakelde en hij naast het kleine blad terecht kwam. Wss door de hoop modder eromheen. Maar even opschakelen en de ketting lag er zo weer op.
Wat de Fox 32 F100 rl vork betreft. Subliem! Je laat je fiets lopen in de afdaling en de vork knapt al het werk voor je op. Je voelt haast niets van de putten en stenen. Een echt wonder der techniek.
Schakelen met de rapidfireplus gaat schitterend, zonder gekraak. Alhoewel ik die dubbele schakelfunctie om af te schakelen nooit gebruikte. Het bleef bij duwen met duim en trekken met wijsvinger.
De Xt schijfremmen deden hun werk uitstekend. Geen centimer slepen gehoord en altijd voldoende remkracht. En dat onder zulke omstandigheden. Soms reed je haast tot je wielnaven door de modder. Dit was er bij momenten echt wel over en soms vroeg je je af waar je mee bezig was.
Ben wel ca 4 a 5 keer uit bijna stilstand omgevallen wegens geen grip meer op achterwiel en perse toch niet willen afstappen, maar daar kan die fiets niets aan doen, wel zijn koppig baasje.
Al bij al een unieke belevenis. Het chaotisch gepijlde(soms pijltjes (door wandelaars???) verhangen) parkoers en de soms dubbel afgelegde kilometers is een ander verhaal.
Blij dat ik direct voor de 8500 ben gegaan en niet het instapmodel de 6500, want daar had ik gisteren mee over de limiet gegaan.
Trek 8500 of 8000
Deze week 2 keer met de 8500 gereden. Woensdag een vlakke wegrit van 60km en na 40km eerste lekke band. Gelukkig bij kennis in de buurt bb kunnen wisselen want het was 0 graad celcius. Een steentje in buitenb dat er waarschijnlijk nog inzat van de Gulpen tocht.
Ik vond de zeer gestrekte zithouding (ijk rij met een 19,5 inch voor 85cmbb en 1,795m lengte) nu toch wel iets 'te': door de zeer lange bovenbuis en de zadel die door mijn FM erg ver naar achter was gezet. Heb het zadel +- 0,8cm naar voor verplaatst en dit werd vandaag getest in de toertocht in Stekene van 43km. Zeer vlak en mooi afgepeild parcours en hier en daar stroken van dikke modder. Overal rechtgebleven. De schijfremmen piepten wel eens, maar voor de rest deden ze hun werk prima. Houding blijft wel erg gestrekt, zal ik aan moeten wennen. Je kan wel erg diep gaan liggen met de wind op kop, dat telt ook mee. Ik denk dat ik me toch eens van die stuurbars ga aanschaffen zodat ik mijn handen wat kan verplaatsen, nu beginnen ze soms te tintelen. Het nadeel van een modderparcours is dat je toch gedoemd bent om bij het thuiskomen de fiets extra onder handen te nemen, want roest ontwikkelt zich terwijl je erbij staat. Maar ja, alles heb zijn voor en zijn nadeel zeker. Toch weer eens genoten v mijn fietsie.
Ik vond de zeer gestrekte zithouding (ijk rij met een 19,5 inch voor 85cmbb en 1,795m lengte) nu toch wel iets 'te': door de zeer lange bovenbuis en de zadel die door mijn FM erg ver naar achter was gezet. Heb het zadel +- 0,8cm naar voor verplaatst en dit werd vandaag getest in de toertocht in Stekene van 43km. Zeer vlak en mooi afgepeild parcours en hier en daar stroken van dikke modder. Overal rechtgebleven. De schijfremmen piepten wel eens, maar voor de rest deden ze hun werk prima. Houding blijft wel erg gestrekt, zal ik aan moeten wennen. Je kan wel erg diep gaan liggen met de wind op kop, dat telt ook mee. Ik denk dat ik me toch eens van die stuurbars ga aanschaffen zodat ik mijn handen wat kan verplaatsen, nu beginnen ze soms te tintelen. Het nadeel van een modderparcours is dat je toch gedoemd bent om bij het thuiskomen de fiets extra onder handen te nemen, want roest ontwikkelt zich terwijl je erbij staat. Maar ja, alles heb zijn voor en zijn nadeel zeker. Toch weer eens genoten v mijn fietsie.
Een mooie keuze wat model betreft, maar keuze framemaat is naar mijn inziens niet gelukkig.
Een 17.5 inch was een betere optie geweest, deze heeft een bovenbuislengte van 58.5 cm in tegenstelling tot de 19.5 inch met een bovenbuislengte van 62.5 cm.
De Trek MTB 's hebben naar verhouding een extreem lange bovenbuis. Wil je lekker zitten dan kun je het beste een stuurpen van ca 70 mm monteren.
Heb je de keuze van je framemaat gemaakt op advies van je FM ?
Een 17.5 inch was een betere optie geweest, deze heeft een bovenbuislengte van 58.5 cm in tegenstelling tot de 19.5 inch met een bovenbuislengte van 62.5 cm.
De Trek MTB 's hebben naar verhouding een extreem lange bovenbuis. Wil je lekker zitten dan kun je het beste een stuurpen van ca 70 mm monteren.
Heb je de keuze van je framemaat gemaakt op advies van je FM ?
@ spietpiet
19,5 is echt mijn maat, zeker qua beenlengte. Heb 17,5 geprobeerd en was te klein. Ik zit nu wel 2 cm langer dan op mijn racer, dus door kortere pen van 9 (zit nu met 11) zou dit op te lossen zijn. Fm was heel zeker van zijn advies. Werd door een andere bevestigd. Let wel dat ik gestrektere zit gewoon ben van competitie. Ga het nog wat aanzien, mss word ik het wel gewoon. En ook barends kunnen beetje helpen.
Iets anders: bij reinigen merkte ik dat op 8500 een LX ketting(shim HG73) zit, terwijl voor de rest fiets volledig XT is afgemonteerd, op cassette(Sram) na. Op de Trek site vind je over de kettingen niets. Dus ze hebben waarschijnlijk bespaard op de ketting. (Een XT ketting is HG93)
Waarom ik dit nakeek is omdat er na het poetsen en oliën op alle schakels bruine oxidatieplekjes zitten. Ik heb de fiets nochtans enkele uren na de bikewash zelf onder handen genomen met de wasstraat met daarin petroleum) , nadien met water afgespoten, laten drogen en geolied, wat ik altijd doe bij mijn racers en tot hiertoe altijd prima is gelukt. Maar op racers zitten resp. dura-ace en ultegra kettingen. Zou dat het verschil maken? Die LX ketting zit ook op 9-speed 105. Kan toch niet zijn dat die beginnen roesten na reiniging en inoliën? Iemand avies? Tussen haakjes, de LX ketting draait wel soepel hoor, het zijn alleen die bruine vlekjes die me ongerust maken. Iets om zich zorgen over te maken?
19,5 is echt mijn maat, zeker qua beenlengte. Heb 17,5 geprobeerd en was te klein. Ik zit nu wel 2 cm langer dan op mijn racer, dus door kortere pen van 9 (zit nu met 11) zou dit op te lossen zijn. Fm was heel zeker van zijn advies. Werd door een andere bevestigd. Let wel dat ik gestrektere zit gewoon ben van competitie. Ga het nog wat aanzien, mss word ik het wel gewoon. En ook barends kunnen beetje helpen.
Iets anders: bij reinigen merkte ik dat op 8500 een LX ketting(shim HG73) zit, terwijl voor de rest fiets volledig XT is afgemonteerd, op cassette(Sram) na. Op de Trek site vind je over de kettingen niets. Dus ze hebben waarschijnlijk bespaard op de ketting. (Een XT ketting is HG93)
Waarom ik dit nakeek is omdat er na het poetsen en oliën op alle schakels bruine oxidatieplekjes zitten. Ik heb de fiets nochtans enkele uren na de bikewash zelf onder handen genomen met de wasstraat met daarin petroleum) , nadien met water afgespoten, laten drogen en geolied, wat ik altijd doe bij mijn racers en tot hiertoe altijd prima is gelukt. Maar op racers zitten resp. dura-ace en ultegra kettingen. Zou dat het verschil maken? Die LX ketting zit ook op 9-speed 105. Kan toch niet zijn dat die beginnen roesten na reiniging en inoliën? Iemand avies? Tussen haakjes, de LX ketting draait wel soepel hoor, het zijn alleen die bruine vlekjes die me ongerust maken. Iets om zich zorgen over te maken?
De HG 93 en de CN7701 ketting zijn idd beter bestand tegen corrosie door een betere oppervlakte behandeling dan de HG 73.
Lichte roest op de buitenzijde ketting kan geen kwaad, gewoon even door een licht in olie gedrenkt doekje halen.
Belangrijkste is dat de ketting in de lagers (draaipunten) goed gesmeerd en corrosie vrij is.
Gemonteerde SRAM 970 cassette is LX niveau, goedkopere ketting en cassette monteren wordt veel gebruikt om de winstmarge wat omhoog te krikken.
Cassette met spider ( XT of SRAM 980/990) is een stukje lichter en veel stijver en schakelt daardoor aanmerkelijk beter.
Pas als het spul versleten is gewoon en XT/HG93 combo plaatsen.
Wat de frame maat betreft ben ik het niet met je eens, maar volgens mij hebben we daar al eerder gedachten over gewisseld.
Lichte roest op de buitenzijde ketting kan geen kwaad, gewoon even door een licht in olie gedrenkt doekje halen.
Belangrijkste is dat de ketting in de lagers (draaipunten) goed gesmeerd en corrosie vrij is.
Gemonteerde SRAM 970 cassette is LX niveau, goedkopere ketting en cassette monteren wordt veel gebruikt om de winstmarge wat omhoog te krikken.
Cassette met spider ( XT of SRAM 980/990) is een stukje lichter en veel stijver en schakelt daardoor aanmerkelijk beter.
Pas als het spul versleten is gewoon en XT/HG93 combo plaatsen.
Wat de frame maat betreft ben ik het niet met je eens, maar volgens mij hebben we daar al eerder gedachten over gewisseld.
Bedankt voor je best interessante info, heb ik wat aan. Alleen, ik krijg die bruine vlekken er met een oliedoekje onmogelijk af. Ok, ik vind het nu al minder erg. Wat die maat betreft, jij bent echt wel een volhoudertje hé..., maar het is nu te laat. Ik zal er mee moeten leven, maar zolang we maar gezond zijn en goed kunnen biken is er geen man overboord, toch??
Quote: Origineel geplaatst door galibier op 28 Januari 2007
zolang we maar gezond zijn en goed kunnen biken is er geen man overboord, toch??
Ben ik volledig met je eens, en ik wens je veel fietsplezier toe met je nieuwe aanwinst.
Als de ketting goed gesmeerd is en je gaat daarna MTB'en zie je aan het einde van de rit de roestplekjes op je ketting niet meer.
Ik blaas de ketting altijd meteen droog na het reinigen met een compressor en smeer hem daarna direct, een manier om roest te voorkomen.
Een goed gebruikte HG 93 en CN7701 roest ook als deze niet voldoende gesmeerd en nat is.
zolang we maar gezond zijn en goed kunnen biken is er geen man overboord, toch??
Ben ik volledig met je eens, en ik wens je veel fietsplezier toe met je nieuwe aanwinst.
Als de ketting goed gesmeerd is en je gaat daarna MTB'en zie je aan het einde van de rit de roestplekjes op je ketting niet meer.
Ik blaas de ketting altijd meteen droog na het reinigen met een compressor en smeer hem daarna direct, een manier om roest te voorkomen.
Een goed gebruikte HG 93 en CN7701 roest ook als deze niet voldoende gesmeerd en nat is.
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 13 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 12 Januari 2007
---> 10 jaar garantie op kader<---
Levenslang voor de eerste eigenaar (dus bon goed bewaren!) dus als ie over 20 jaar breekt krijg je nog steeds een nieuwe!
Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 12 Januari 2007
---> 10 jaar garantie op kader<---
Levenslang voor de eerste eigenaar (dus bon goed bewaren!) dus als ie over 20 jaar breekt krijg je nog steeds een nieuwe!