Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fiets lichter maken

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 dec 2006 11:12

Volgens mij is het gewicht ook niet de belangrijkste reden achter de upgrade, maar zijn het meer de looks. Waarom zou je anders een carbon WCS stuurpen steken die zwaarder is dan de alu, omdat het gewoon de alu met een laagje carbon is. Om het gewicht weer wat te drukken hebben ze er titanium boutjes ingestoken, maar dat kan je zelf ook gewoon met de alu versie doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 27 dec 2006 12:58

Quoten: Origineel geplaatst door ironMon op 27 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door omer op 26 December 2006


Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb voor de eerste upgrade van mijn fiets.Het stuur ga ik ritchey wcs carbon logic(215 g) nemen.Stuurpen ritchey wcs carbon(+-115g),zadelpen ritchey wcs carbon(+-176g),Bontrager zadel(220g) en de drinkbushouders van campagnolo record(18 g per stuk).Met dit alles samen zou ik ongeveer 370 g winnen aan gewicht.


De vraag is natuurlijk wat je erbij wint: op het vlakke speelt het al geen rol en bij het klimmen moet je er ook al niet veel van verwachten: 370 gr (daarenboven statische massa) op het totaal gewicht van je fiets + je eigen gewicht.  Zolang we met twee 0,75 l bidons en een zadeltas vol met reservemateriaal rondfietsen hebben al deze "weightweenies"-discussies m.i. totaal geen zin. Het is al zo dikwijls gezegd: dan kan je beter enkele kilo's vermageren (tenzij je vetpercentage al onder de 10 ligt uiteraard)
Je kan natuurlijk altijd kiezen voor een fiets met mooier, lichter materiaal maar verwacht niet dat je daardoor een heuvel of een col naar boven gaat vliegen. 

Mijn bedoeling is niet om er sneller mee te gaan rijden.Je kunt het vergelijken met een wagen te tunen.Het oog wil ook wat.Want ik ben zeer fier op mijn bike.En tussen haakjes: ik sta 9 percent!!

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 27 dec 2006 13:21

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 December 2006

Volgens mij is het gewicht ook niet de belangrijkste reden achter de upgrade, maar zijn het meer de looks. Waarom zou je anders een carbon WCS stuurpen steken die zwaarder is dan de alu, omdat het gewoon de alu met een laagje carbon is. Om het gewicht weer wat te drukken hebben ze er titanium boutjes ingestoken, maar dat kan je zelf ook gewoon met de alu versie doen.

Inderdaad de look is de belangrijkste reden maar het gewichtverlies is mooi meegenomen. ik moet toch iets verbeteren van je reactie.Mijn stuurpen easton EA50 weegt ca 160 gram(100mm) en de carbon wcs stuurpen(100 mm) ongeveer 115 gram.Dat scheelt toch!

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 27 dec 2006 15:33

Een Synate is nog wat lichter en persoonlijk vind ik hem nog mooier ook...

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 28 dec 2006 00:22

Ik ga de bontrager zadel toch niet nemen.Ik denk dat ik een slr tub.titanium gan nemen.gewicht 135 g.Heeft iemand ervaring met deze zadel?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 dec 2006 00:28

Ik heb op 3 van m'n 4 fietsen een SLR tita. Ik vind ze fijner zitten dan bijv de Flite die ik op de 4e fiets heb zitten. Met de SLR is het meestal zo dat je het zadel geweldig vind of dat je het vreselijk vind. De vorm van je kont moet net goed zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 28 dec 2006 06:35

Quoten: Origineel geplaatst door ironMon op 27 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door omer op 26 December 2006


Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb voor de eerste upgrade van mijn fiets.Het stuur ga ik ritchey wcs carbon logic(215 g) nemen.Stuurpen ritchey wcs carbon(+-115g),zadelpen ritchey wcs carbon(+-176g),Bontrager zadel(220g) en de drinkbushouders van campagnolo record(18 g per stuk).Met dit alles samen zou ik ongeveer 370 g winnen aan gewicht.


De vraag is natuurlijk wat je erbij wint: op het vlakke speelt het al geen rol en bij het klimmen moet je er ook al niet veel van verwachten: 370 gr (daarenboven statische massa) op het totaal gewicht van je fiets + je eigen gewicht.  Zolang we met twee 0,75 l bidons en een zadeltas vol met reservemateriaal rondfietsen hebben al deze "weightweenies"-discussies m.i. totaal geen zin. Het is al zo dikwijls gezegd: dan kan je beter enkele kilo's vermageren (tenzij je vetpercentage al onder de 10 ligt uiteraard)
Je kan natuurlijk altijd kiezen voor een fiets met mooier, lichter materiaal maar verwacht niet dat je daardoor een heuvel of een col naar boven gaat vliegen. 


Hoi,
Dat klopt alleen maar als je inderdaad op een totaal vlak rijdt en je een min of meer constante snelheid aanhouden kan.
Daarnaast is niet het absolute gewicht van de fiets van het grootste belang, hoewel hoe lichter hoe beter, maar meer nog waar het gewicht zich bevindt.
Hoe lager het gewicht aan de periferie van draaiende delen zoals velgen, banden, pedalen, cranken e.d. is des te lager is de inertie en die is van allergrootst belang bij sterke variaties in snelheid.
Het goed "tunen" van een fiets is dan ook iets wat je best bekijkt in het licht van wat je er wel mee gaat doen of wil doen. Dat daarin ook het financiele aspekt om de hoek komt kijken is duidelijk maar algemeen merk je nog het grootste verschil in wielen. En daar komt nog best wel meer aan te pas dan gewicht alleen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 31 dec 2006 15:49

Kan iemand mij vertellen of ik rekening moet houden met de lengte van de ritchey carbon zadelpen.Heb nu lengte 300 steken van selcof op mijn merckx.Mag ik deze lengte gewoon behouden of iets langer nemen?

pietalala
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 dec 2005 11:10

pietalala 31 dec 2006 16:28

300 mm is 30 cm, eender welke zadelpen. Tenzij je overschakelt naar een slooping frame dan mag het wel 100 mm of 10 cm langer. Anders gewoon ff houden.
Ik heb overigens nog een carbon eddy merckx zadelpen liggen (gloednieuw, selcof, als je intresse hebt, mail)
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 31 dec 2006 16:44

zie gewoon dat ze genoeg lengte overhoudt in het frame. (logisch toch?). Als het nu al nipt was, dan toch zeker 350 mm nemen. Als ze daarentegen te lang is, kan je er altijd wat van afzagen voor nog minder gewicht(bedenk wel dat je ze dan niet meer zo gemakkelijk doorverkoopt), en best door een goeie fietsenmaker!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 19 feb 2007 22:47

De upgrade is gebeurt.Heb ritchey carbon stuur,stuurpen,zadelpen gestoken.Campagnolo carbon QS ergopower en record drinkbushouders.De zadel heb ik selle italia slr titanium genomen.Schitternd moet ik zeggen! De foto's komen nog


Plaats reactie