Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

opvoeren campa 9 -> 10 speed

rik
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jan 2006 17:54

rik 18 dec 2006 20:29

Je kunt ook een BBB cassette nemen. Die zijn er ook voor campa en niet zo duur.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 18 dec 2006 22:35

BBB is rommel (splintert) en 9 speed kransjes en complete cassette zijn ook  origineel niet heel duur (los geloof ik 8 euro per kransje).
Die shifter is zo naar 10 speed om te bouwen maar mijn advies zou zijn om gewoon 9 speed te blijven rijden (nog eens goedkoper ook).

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 19 dec 2006 00:47

welwel,

ik ben eens gaan zoeken en idd met mijn neus op de feiten geduwd: ik kan nog jaren 9 speed rijden en tis veel goedkoper... twas wel een leuk idee geweest om de shifter om te bouwen, maar ik heb er helaas maar één en als ik het dan nog verpruts...iemand ervaring met miche cassettes?
groeten aan iedereen
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 19 dec 2006 02:35

Hoi,
@Jorrit: Kijk eens aan. Geen idee dat dat bestond.
@Zwarten: je body hoef je niet te veranderen. Voorts ben ik het met Sharkman eens.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 19 dec 2006 12:54

Heb de afgelopen 2 jaar met een Miche cassette (10sp Campy) gereden. Niet mega veel kilometers(<5000) maar hij schakeld prima en is zeker nog niet versleten. Kostte iets van 50 euro geloof ik inclusief sluitring.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 20 dec 2006 17:08

nog een vraagje (anders moet ik een nieuwe post maken):
Kan ik een compact campa crankstel (GEEN torque 2007) monteren zonder mijn 2003 record 10sp voorderailleur te vervangen? Het lijkt me gewoon een kwestie van die derailleur wat lager te zetten en wat af te regelen. Door in het forum te zoeken zag ik dat het bij shimano gewoon kan en zelfs aangeraden wordt (enkel crancks compact, derailleur vooraan niet). Evt moet ik dan nog wat kettinglengte aanpassen, maar dan moet hij het toch wel doen?
groeten
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 20 dec 2006 19:59

Gewoon proberen volgens mij gaat dit gewoon werken.

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 21 dec 2006 11:03

't Kan inderdaad wel maar schakeld minder "mooi" dan met een compact voorderailleur. Het "binnenblad" van de compact derailleur is namelijk 2x zo groot als bij een normale voorderailleur.Ik heb een half jaar compact+normale voorderailleur gereden en bij het kleiner schakelen voor had ik nogal eens dat de ketting naar beneden klapte en soms zelfs tussen frame en crank kwam te zitten. Met de compact voorderailleur heb ik dat probleem niet meer en ook schakeld hij makkelijker op.

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 21 dec 2006 11:04

Ketting zal je warschijnlijk 1 of 2 schakels korter moeten maken maar dat hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe strak ie nu is.

t-o-m-m-i-e-j
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jan 2007 12:46

t-o-m-m-i-e-j 08 jan 2007 16:48

een fiets tunen lijkt me tof alleen weet neit hoe zo veel heb ik er geen verstand van ik weet hoe ik me daillireur of zo moet afstellen enz en banden plaken en remblokjes vervangen maar een fiets tunen nope
groeten thomas

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 10 jan 2007 02:38

als je weet wat je doet zou ik hem zelf wel ombouwen. Maar je kan ook je shifter vernielen als je dat niet weet.
Een 10sp cassette is duurder, maar je hebt ook 11 langer slijtvastheid (1kransje meer tov 9speed), dus dat maakt het prijsverschil minder.
 

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1643
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 10 jan 2007 10:29

Quoten: Origineel geplaatst door anno op 10 Januari 2007


Een 10sp cassette is duurder, maar je hebt ook 11 langer slijtvastheid (1kransje meer tov 9speed), dus dat maakt het prijsverschil minder.


Tuurlijk, als je 10.000km rijdt met een 9 speed cassette, dan haal jij dus 11.000 km met een 10 speed cassette!!?? Sommige kransjes zul je amper gebruiken (21,23,25, tenzij je veel in de bergen/heuvels fietst) en andere juist weer meer (14-18). Dit gaat dus niet op, ervan uitgaand dat het materiaal bij beide cassette gelijk is.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Plaats reactie