Quoten: Origineel geplaatst door raydox op 04 December 2006
hey eric de piste fiets van theo bos zal wss verzwaard worden voor de stabiliteit denk ik en dat is een sprinter die moet heel snel kunne optrekken dus liefst zo een aag mogelijk gewicht
maar een puntekoers rijden ofeender die vind het niet zo erg dat hij een zwaarder wiel heeft of zo eens je op gang bent blijf je gaan hé op een piste
Nee het probleem is gewoon dat een baanfiets aan z'n gewicht moet komen, ze willen absoluut geen zwaardere wielen (ivm het versnellen), dus gooi je gewoon wat extra gewicht onderin het frame. Dat is namelijk de plaats waar je het gewicht het beste kunt hebben.
Zwaardere wielen (die even aerodynamisch zijn) zijn enkel sneller in een theoretische situatie waarin niet geremd hoeft te worden en je al op snelheid begint.
volwiel met lood bolletjes
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb dit verhaal ook wel eens gehoord, en dateert volgens mij uit de tijd dat Moser het werelduurrecord reed (Met dat giga dichte achterwiel!) De theorie erachter Was volgens mij dat eenmaal op snelheid deze loodbolletjes (in buisjes, aan elastieken) als een soort middelpunt vliegende kracht zou fungeren??
Of het waar is ?? Ik heb het wiel nooit van binnen gezien?? Zou dus maar zo een broodje aap verhaal kunnen zijn.
Of het waar is ?? Ik heb het wiel nooit van binnen gezien?? Zou dus maar zo een broodje aap verhaal kunnen zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door 11-speed op 04 December 2006
Ik heb dit verhaal ook wel eens gehoord, en dateert volgens mij uit de tijd dat Moser het werelduurrecord reed (Met dat giga dichte achterwiel!) De theorie erachter Was volgens mij dat eenmaal op snelheid deze loodbolletjes (in buisjes, aan elastieken) als een soort middelpunt vliegende kracht zou fungeren??
ik heb het wiel van mose in mijn zaak gehad destijds
het wiel was gewoon hol van binnen
Ik heb dit verhaal ook wel eens gehoord, en dateert volgens mij uit de tijd dat Moser het werelduurrecord reed (Met dat giga dichte achterwiel!) De theorie erachter Was volgens mij dat eenmaal op snelheid deze loodbolletjes (in buisjes, aan elastieken) als een soort middelpunt vliegende kracht zou fungeren??
ik heb het wiel van mose in mijn zaak gehad destijds
het wiel was gewoon hol van binnen
Sorry dat ik iedereen moet tegen spreken maar het is spijtig genoeg geen apen verhaal.
Het word op de dag van vandaag nog maar heel uitzonderlijk gebruikt.
Teneerste moet de sponsor van een ploeg het toelaten en ten tweede moet het parcours het toelaten.
Want wat is natuurlijk het doel van die bolletjes: (theorie)
het heeft een voordeel als je heel weinig bochten of optrek punten hebt in het tijdritparcours. Want wat natuurlijk een nadeel is; het gewicht om op te trekken of om te starten. Maar eenmaal op tempo en dan spreek ik niet van 40km/uur maar van 45 en hoger dan werken de bolletjes gelijk een vliegwiel en hebben die een doorduwend effect. (dat is de theorie ervan).
Heb ze ook al in mijn handen gehad en als je dan met het volle (holle) wiel rammeld hoor je de bolletjes los liggen.
Je moet je wel niet voorstellen dat daar ne kilo´s van die dinges inzitten he
Het word op de dag van vandaag nog maar heel uitzonderlijk gebruikt.
Teneerste moet de sponsor van een ploeg het toelaten en ten tweede moet het parcours het toelaten.
Want wat is natuurlijk het doel van die bolletjes: (theorie)
het heeft een voordeel als je heel weinig bochten of optrek punten hebt in het tijdritparcours. Want wat natuurlijk een nadeel is; het gewicht om op te trekken of om te starten. Maar eenmaal op tempo en dan spreek ik niet van 40km/uur maar van 45 en hoger dan werken de bolletjes gelijk een vliegwiel en hebben die een doorduwend effect. (dat is de theorie ervan).
Heb ze ook al in mijn handen gehad en als je dan met het volle (holle) wiel rammeld hoor je de bolletjes los liggen.
Je moet je wel niet voorstellen dat daar ne kilo´s van die dinges inzitten he
titanium!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 10 dec 2006 14:45
hehe, loden bolletjes, kan eigenlijk, het soortelijk gewicht licht er hoger van dus eens ze draaien blijven ze wel langer draaie, maar corrosie zal er snel voor zorgen dat ze niet rond meer blijven
ik weet dat roland liboton hier in de tijd met schoenen ging trainen met lood in, drinkbussen met lood in en zo verder en dan maar met de fiets op de schouder een heuvel van tiendbunder oplopen( bos hier in de streek) Dat moest echt een beest geweest zijn, of zen verhalen dat hij met zakken van 25kg cement op de rug bergop liep
ik weet dat roland liboton hier in de tijd met schoenen ging trainen met lood in, drinkbussen met lood in en zo verder en dan maar met de fiets op de schouder een heuvel van tiendbunder oplopen( bos hier in de streek) Dat moest echt een beest geweest zijn, of zen verhalen dat hij met zakken van 25kg cement op de rug bergop liep
Mavic heeft ooit een vol wiel gehad waar er uitsparingen voorzien waren waarin je gewichtjes kon plaatsen. Dus het werd wel gedaan. Het idee hierachter was de middelpuntvliedende kracht. Nadeel was natuurlijk het optrekken. Dit dateert van ongeveer 15 a 20 jaar geleden. Ik denk echter dat het bij reglement nu verboden is om dergelijke aanpassingen aan wielen tijdens wedstrijden te doen.
Dus het verhaal is niet zomaar uit de lucht gegrepen maar heeft wel degelijk een voorgeschiedenis.
Dus het verhaal is niet zomaar uit de lucht gegrepen maar heeft wel degelijk een voorgeschiedenis.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Guidre, dit is niets anders dan de eenvoudige klassieke mechanica. Gratis energie bestaat niet en zeker niet in dit geval. Het enige voordeel van een zwaar wiel is dat je snelheid net iets constanter is en luchtweerstand is kwadratisch dus heb je net een heel klein beetje minder luchtweerstand. Maar door het feit dat je bij de start 1e de boel ingang moet zetten en dat je met 40 of harder over de finish heen dendert en dat je dan de energie eruit moet gaan remmen.
Een zwaar wiel wat netzo aerodynamisch is is enkel in 1 theoretische situatie sneller, in de praktijk is het altijd trager.
Een zwaar wiel wat netzo aerodynamisch is is enkel in 1 theoretische situatie sneller, in de praktijk is het altijd trager.