Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

DT wielen

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 23 nov 2006 16:11

Idd de ZTR Olympic zou mijn velg zijn. Met Sun velgen heb ik geen ervaring. Notubes spreken me aan ivm het Notubes systeem (met latexmelk). Velgen zijn wel duur, zo'n € 120 euro per stuk.
 

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40603
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 nov 2006 18:32

En waarom niet gewoon een Mavic UST velgje? Kun je ook tubeless.
Less is bore

confused
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 nov 2006 14:07

confused 23 nov 2006 18:48

Omdat notubes veel lichter is, meer keuze in banden hebt die ook nog eens goedkoper zijn. Wisselen is wel lastiger.
 
 
oh ja, ik rij overigens met 240s, revolutions en een x3.1 velg (die heet tegenwoordig xm 819). Of met een bontrager race x lite setje, maar dat is bijna hetzelfde. Die UST velgen zijn ook goed hoor!!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40603
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 nov 2006 19:45

Hoezo meer keuze in banden? Alle Schwalbes zijn toch in UST te krijgen? Daar rij ik nu ook al jaren op, dus hoef niet perse verder te shoppen. Zat ook aan die 819 velg te denken.
Less is bore

confused
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 nov 2006 14:07

confused 23 nov 2006 20:11

Dat is ook het minste argument van de drie, maar je kunt dus alle banden gebruiken. Als je bij de grote merken kijkt zijn alle uitvoeringen wel in UST, maar dat ik niet overal.
Als je wat vaker wisselt, moet je 'gewoon' UST gaan, want dat is met stans geen doen.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 23 nov 2006 20:37

Stans is wel luchtdichter dan ust is mijn ervaring. En bij Stans durf ik tot 1,8 - 2 bar te gaan, UST minimaal 2,3 bar.
Wisselen is bij Stans niet handig ivm vloeistof...

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 23 nov 2006 21:19

Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 23 November 2006
Stans is wel luchtdichter dan ust is mijn ervaring. En bij Stans durf ik tot 1,8 - 2 bar te gaan, UST minimaal 2,3 bar.Wisselen is bij Stans niet handig ivm vloeistof...


Mijn ervaringen Notubes met Mavic XC 717 velgen en Nobby Nic 2.25 zijn ronduit slecht.
Ben bijna een hele dag bezig geweest om lucht in de band te krijgen en is uiteindelijk niet gelukt. Diverse manieren geprobeerd en met compressor gewerkt. Van pure wanhoop de hele set teruggestuurd. Dit is iig geen gelukkkige combinatie en zo gemakelijk als in de filmpjes is de montage zeker niet.
Leek mij een mooi systeem maar voor mij werkt het niet, mijn keuze wordt dus gewoon Michelin latex binnenbandjes.
Qua gewicht maakt het niet veel uit, mischien iets meer rolweerstand. In ieder geval geen dag om zeep helpen met montage.

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 24 nov 2006 16:02

Nou, ik leg zo een NN en RR op mijn crossmax sl. Wel in combi met compressor en een sopje. Luchtdichtheid is dan echt goed.

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 25 nov 2006 01:34

Ik rij met een Maxxis Flyweight binnenband, nooit geen geklooi met melkjes, luchtverlies of andere gein. Gewoon altijd harde banden en dat met een binnenbandje van 90-100 gram. Ligt eraan of ik er een XXX-lite inleg of de maxxis. Als je dat combineert met een lichte buitenband (if weight matters) hoef je helemaal geen tubeless of notubes te gebruiken. Want wanneer wil je nou rijden met maar 2 bar in je banden? Ik rij vanaf volgende week met een volledig starre fiets en pomp dan nog rustig 2,5 tot 3 bar in mn banden.
Science of Performance!

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 25 nov 2006 11:34

Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 24 November 2006
Nou, ik leg zo een NN en RR op mijn crossmax sl. Wel in combi met compressor en een sopje. Luchtdichtheid is dan echt goed.


Is ook een ander verhaal, Crossmax XL is een UST velg en dan heb je ook het Notubes velgstrip niet nodig zoals bij de XC717 non-UST wat ook nog eens een erg smalle velg is.

confused
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 nov 2006 14:07

confused 25 nov 2006 12:02

Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 25 November 2006

Want wanneer wil je nou rijden met maar 2 bar in je banden?


Ik altijd, behalve als het heel nat is, dan wil ik nog wel eens wat meer lucht in mijn banden doen. Maar normaal, ongeveer 1,8 bar voor en 2,0 achter (met Comp S, UST).
Je zult verbaasd staan hoeveel rolweerstand je inlevert voor comfort.
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 nov 2006 13:59

Sterker nog je rolweerstand wordt minder als je met zachtere banden rijdt. Als je 4 bar in je banden pompt heb je een hogere rolweerstand en minder comfort in het veld. Werkt gewoon hetzelfde als op de weg waar het ook totaal doelloos is om een band/tube van 22/23 mm op te pompen tot 10 bar of nog meer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie