Pagina 2 van 4

DT wielen

Geplaatst: 23 nov 2006 16:11
door sjezer
Idd de ZTR Olympic zou mijn velg zijn. Met Sun velgen heb ik geen ervaring. Notubes spreken me aan ivm het Notubes systeem (met latexmelk). Velgen zijn wel duur, zo'n € 120 euro per stuk.
 

DT wielen

Geplaatst: 23 nov 2006 18:32
door daniel1975
En waarom niet gewoon een Mavic UST velgje? Kun je ook tubeless.

DT wielen

Geplaatst: 23 nov 2006 18:48
door confused
Omdat notubes veel lichter is, meer keuze in banden hebt die ook nog eens goedkoper zijn. Wisselen is wel lastiger.
 
 
oh ja, ik rij overigens met 240s, revolutions en een x3.1 velg (die heet tegenwoordig xm 819). Of met een bontrager race x lite setje, maar dat is bijna hetzelfde. Die UST velgen zijn ook goed hoor!!

DT wielen

Geplaatst: 23 nov 2006 19:45
door daniel1975
Hoezo meer keuze in banden? Alle Schwalbes zijn toch in UST te krijgen? Daar rij ik nu ook al jaren op, dus hoef niet perse verder te shoppen. Zat ook aan die 819 velg te denken.

DT wielen

Geplaatst: 23 nov 2006 20:11
door confused
Dat is ook het minste argument van de drie, maar je kunt dus alle banden gebruiken. Als je bij de grote merken kijkt zijn alle uitvoeringen wel in UST, maar dat ik niet overal.
Als je wat vaker wisselt, moet je 'gewoon' UST gaan, want dat is met stans geen doen.

DT wielen

Geplaatst: 23 nov 2006 20:37
door sjezer
Stans is wel luchtdichter dan ust is mijn ervaring. En bij Stans durf ik tot 1,8 - 2 bar te gaan, UST minimaal 2,3 bar.
Wisselen is bij Stans niet handig ivm vloeistof...

DT wielen

Geplaatst: 23 nov 2006 21:19
door spietpiet
Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 23 November 2006
Stans is wel luchtdichter dan ust is mijn ervaring. En bij Stans durf ik tot 1,8 - 2 bar te gaan, UST minimaal 2,3 bar.Wisselen is bij Stans niet handig ivm vloeistof...


Mijn ervaringen Notubes met Mavic XC 717 velgen en Nobby Nic 2.25 zijn ronduit slecht.
Ben bijna een hele dag bezig geweest om lucht in de band te krijgen en is uiteindelijk niet gelukt. Diverse manieren geprobeerd en met compressor gewerkt. Van pure wanhoop de hele set teruggestuurd. Dit is iig geen gelukkkige combinatie en zo gemakelijk als in de filmpjes is de montage zeker niet.
Leek mij een mooi systeem maar voor mij werkt het niet, mijn keuze wordt dus gewoon Michelin latex binnenbandjes.
Qua gewicht maakt het niet veel uit, mischien iets meer rolweerstand. In ieder geval geen dag om zeep helpen met montage.

DT wielen

Geplaatst: 24 nov 2006 16:02
door sjezer
Nou, ik leg zo een NN en RR op mijn crossmax sl. Wel in combi met compressor en een sopje. Luchtdichtheid is dan echt goed.

DT wielen

Geplaatst: 25 nov 2006 01:34
door daveke
Ik rij met een Maxxis Flyweight binnenband, nooit geen geklooi met melkjes, luchtverlies of andere gein. Gewoon altijd harde banden en dat met een binnenbandje van 90-100 gram. Ligt eraan of ik er een XXX-lite inleg of de maxxis. Als je dat combineert met een lichte buitenband (if weight matters) hoef je helemaal geen tubeless of notubes te gebruiken. Want wanneer wil je nou rijden met maar 2 bar in je banden? Ik rij vanaf volgende week met een volledig starre fiets en pomp dan nog rustig 2,5 tot 3 bar in mn banden.

DT wielen

Geplaatst: 25 nov 2006 11:34
door spietpiet
Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 24 November 2006
Nou, ik leg zo een NN en RR op mijn crossmax sl. Wel in combi met compressor en een sopje. Luchtdichtheid is dan echt goed.


Is ook een ander verhaal, Crossmax XL is een UST velg en dan heb je ook het Notubes velgstrip niet nodig zoals bij de XC717 non-UST wat ook nog eens een erg smalle velg is.

DT wielen

Geplaatst: 25 nov 2006 12:02
door confused
Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 25 November 2006

Want wanneer wil je nou rijden met maar 2 bar in je banden?


Ik altijd, behalve als het heel nat is, dan wil ik nog wel eens wat meer lucht in mijn banden doen. Maar normaal, ongeveer 1,8 bar voor en 2,0 achter (met Comp S, UST).
Je zult verbaasd staan hoeveel rolweerstand je inlevert voor comfort.
 

DT wielen

Geplaatst: 25 nov 2006 13:59
door amclassic-fan
Sterker nog je rolweerstand wordt minder als je met zachtere banden rijdt. Als je 4 bar in je banden pompt heb je een hogere rolweerstand en minder comfort in het veld. Werkt gewoon hetzelfde als op de weg waar het ook totaal doelloos is om een band/tube van 22/23 mm op te pompen tot 10 bar of nog meer.