Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

racefietsen lichter dan 6,8 kg

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 23 nov 2006 04:23

wat is eigenlijk de bedoeling van je zoektoch topicstarter ? gewoon even geilen op de fiets of wat ?
record is idd iets van een 3.9 Kg, maar eerlijk gezegd zag (vind de foto niet meer terug) die fiets er niet meer uit, zat ook geen stuurlint op en van die dergelijke onnozele toestanden.
Het UCI heeft groot gelijk dat ze een min van 6.8Kg voorop stellen, voor de veiligheid van de renners, want je kent dat , je hebt daar altijd van die bijgelovige jongens tussen die denken dat die paar 100gr hun de wedstrijd zal kosten en die paar 100gr halen ze dan van de verkeerde plaats met het gevold dat er iets breekt, valpartij enz... .
in het peleton bij de profs wegen de meeste fietsen idd meer dan 6.8 Kg, waarom ? omdat de meesten onder hen ook tot het verstand gekomen zijn dat het gewoon echt niet op die kg zal aankomen, zeker als er niet moet geklommen worden, who cares, heb je echt geen last van dat gewicht, het is vooral aerodynamice dat belangerijk is . in bergritten komen ze wel soms af met fietsen op dieet.

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 23 nov 2006 11:06

Herbekijk je mening eens. Voor een renner van 68kg is een fiets van 6,8kg 10 van zijn lichaamsgewicht; voor een renner van 60kg is die fiets procentueel zwaarder. Hoezo de lichtere rennertjes in het voordeel?
[/QUOTE]

Het gaat niet om de    een sprinter van 80 kg zoals boonen kan nu nog veilig op een fiets van 6,8 de tour rijden. Wanneer er geen minimum zou zijn dan zouden een Rujano en Rasmussen en derg. op een fietsie van 5 kg door de bergen vliegen (voor hun is bijna 2kg besparing in de bergen gigantisch.). Boonen zou niet op een fiets van 5 kg KUNNEN rijden (veilig in ieder geval.) Je gaat met het opheffen van de regel lichte renners dus flink in het voordeel stellen in de Tour en derg.
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 nov 2006 11:49

Jij bent echt wel eigenwijs, ik zou zeggen reken het eens uit op een bergje van 10 km met 10 helling.
Boonen kon met de sponsoren van QS helemaal niet op een fiets van 6,8 kg rijden. Hij had al een speciaal frame wat waarschijnljik een stuk zwaarder is dan de standaard frames, de hele opbouw is verre van licht, alu crankstel helpt ook niet echt om licht uit te komen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 23 nov 2006 11:56

net zo als met die wielentest zou het mooi zijn om eens met een vermogenmeter te rijden.
zelfde helling of zelfde stuk asfalt ( moet het wel caonstant weer zijn)
En dan 2 fietsen met 2 kg verschil. Zelfde vermogen de berg op. En met hetzelfde vermogen een stuk van 30 km fietsen ofzo.En dan eens kijken hoeveel het ECHT uitmaakt.
Hetzelfde idee als ik een bij die wielentest heb geopperd, das toch mooi.?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 23 nov 2006 12:00

Quoten: Origineel geplaatst door WielrennerD op 23 November 2006

Het gaat niet om de    een sprinter van 80 kg zoals boonen kan nu nog veilig op een fiets van 6,8 de tour rijden. Wanneer er geen minimum zou zijn dan zouden een Rujano en Rasmussen en derg. op een fietsie van 5 kg door de bergen vliegen (voor hun is bijna 2kg besparing in de bergen gigantisch.). Boonen zou niet op een fiets van 5 kg KUNNEN rijden (veilig in ieder geval.) Je gaat met het opheffen van de regel lichte renners dus flink in het voordeel stellen in de Tour en derg.


Nee, je gaat het gelijk trekken.
Alles moet je in verhouding afwegen. Waarom noem jij een bepaald onderdeel voor Rujano veiliger dan voor Boonen? Omdat R minder wattage trapt dan B, maar als ze even hard moeten gaan moeten ze evenveel watt/kg trappen. De zwaardere renners zijn nu in het voordeel, omdat een fiets van 6,8kg voor hen lichter is (verhoudingsgewijs) dan voor een pluimgewicht. Laat je die regel vallen, dan moeten ze beiden op zoek gaan naar een fiets die net stevig genoeg is voor hun gewicht, en dan komen ze wellicht beiden uit op een fiets van zeg maar 8 van hun lichaamsgewicht.En dit betekent voor een renner van 85kg een fiets van 6,8kg, en voor een renner van 60kg eentje van 4,8kg. Door de UCI-regel kan ik dus verre van een ideale gewicht-performatie-veilige fiets voor mijn gewicht samenstellen, en die renner van 85kg wel; ik moet zelfs béter presteren dan zo'n zwaardere renner om net achter hem aan te komen op een col.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 23 nov 2006 12:04

Ik heb t ook niet over 1 berg! ik heb t over de gehele tour! Voor een Rasmussen is 2 kg besparing echt veel hoor terwijl het voor Boonen idd minder uitmaakt! Boonen sprint en moet z'n KOPPEL kwijt kunnen. De klimmers moeten het van de omwentelingen hebben. Ik zeg dat een opheffing van de regel in het voordeel is van de klimmers en niet van de sprinters !    Dat is toch zo am-classic? of ben jij het hiermee niet eens?
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 23 nov 2006 12:11

Gewicht is voor een klimmer inderdaad belangrijk (en voor een sprinter iets minder). Waar het probleem ligt is dat wielerploegen gebonden zijn aan sponsoring en niet vrij hun (betrouwbare) onderdelen kunnen kiezen.
Ik kan probleemloos een superbetrouwbare fiets bouwen van 5.8 kg zonder echte consessies (behalve op het gebied van prijs dan) te moeten doen. Ik kan putten uit een oneindig aantal merken en ben dan ook n iet gebonden. Een wielerploeg heeft deze keuze helaas niet en heeft hier dus een probleem. Ik ben van mening dat 6.8 wat aan de hoge kant is maar dat 6.2 tot 6.4 zonder meer safe is.

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 23 nov 2006 12:58

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 23 November 2006


net zo als met die wielentest zou het mooi zijn om eens met een vermogenmeter te rijden.
zelfde helling of zelfde stuk asfalt ( moet het wel caonstant weer zijn)
En dan 2 fietsen met 2 kg verschil. Zelfde vermogen de berg op. En met hetzelfde vermogen een stuk van 30 km fietsen ofzo.En dan eens kijken hoeveel het ECHT uitmaakt.
Hetzelfde idee als ik een bij die wielentest heb geopperd, das toch mooi.?



Ik kan je vertellen dat 800 gr op een vlakke weg met dezelfde aerodynamica 1 sec tijdwinst oplevert op 38 km.  Met dank aan Cees Beers
In de realiteit is dit waarschijnlijk niet te meten. Denk maar aan bochten en aan de wind.
Als je het echt wil weten wat het oplevert zou ik hem mailen. Aangezien hij daar een programma voor ontwikkeld heeft.

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 23 nov 2006 13:14

Leuke discusie. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het met een De Rosa UD een stuk makkelijker bergop rijden is dan met een Giant MCR. Dus met een lichte fiets heeft ook een gemiddelde toerfietser voordeel bergop. En dan bedoel ik dus  een alpencol op rijden, op het vlakke heb je weer voordeel met de Giant, dus een kombinatie van deze twee fietsen zou de ideale koersfiets opleveren. Maar aangezien de bureaucraten van de UCI bepaald hebben dat een frame/fiets aan diverse eisen moeten voldoen(gewicht/vorm) ben je als ontwerkper flink beperkt.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

wielrennerd
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45

wielrennerd 23 nov 2006 15:33

Ik vind dat er een minimum moet blijven maar dat dit makkelijk een halve kilo omlaag kan!   Ook vraag ik me nog steeds af waarom de profs de carbon stuurpennen niet vertrouwen!
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I d&#111;nt want to be cured.

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 23 nov 2006 15:36

Quoten: Origineel geplaatst door WielrennerD op 23 November 2006

Ik vind dat er een minimum moet blijven maar dat dit makkelijk een halve kilo omlaag kan!   Ook vraag ik me nog steeds af waarom de profs de carbon stuurpennen niet vertrouwen!

Misschien vertrouwen ze ze wel, maar het merendeel is voorlopig toch nog niet lichter dan alu.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 23 nov 2006 15:53

Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 23 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 23 November 2006


net zo als met die wielentest zou het mooi zijn om eens met een vermogenmeter te rijden.
zelfde helling of zelfde stuk asfalt ( moet het wel caonstant weer zijn)
En dan 2 fietsen met 2 kg verschil. Zelfde vermogen de berg op. En met hetzelfde vermogen een stuk van 30 km fietsen ofzo.En dan eens kijken hoeveel het ECHT uitmaakt.
Hetzelfde idee als ik een bij die wielentest heb geopperd, das toch mooi.?




Ik kan je vertellen dat 800 gr op een vlakke weg met dezelfde aerodynamica 1 sec tijdwinst oplevert op 38 km.  Met dank aan Cees Beers
In de realiteit is dit waarschijnlijk niet te meten. Denk maar aan bochten en aan de wind.
Als je het echt wil weten wat het oplevert zou ik hem mailen. Aangezien hij daar een programma voor ontwikkeld heeft.



Het gaat mij niet om dat specifieke geval, maar ook het verschil tussen berg op en vlak. BErg op met gewicht en zonder extra gewicht.Er zijn genoeg dagen dat het weer het toelaat een dergelijk expiriment te doen. Uiteraard door de zelfde coureur m.b.t. bochten.
Die paar sec die de wind misschien uitmaakt zijn ook niet meest belanrijk voor vele hier. Het gaat om de ( grote) verschillen die we hopen te zien..
Als je het nooit test, zul je het ook nooit weten.
toch ? lijkt me zowiezo een leuke proef ...
 

Plaats reactie