Hulp bij middenklasse wielen uitkiezen....
-
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
Fulcrum wielen zijn niet erg, ook niet in de wetenschap dat het Campa wielen zijn. Ze zijn gewoon erg goed.
Ik begrijp dat handgespaakt gewoonweg beter is voor mijn gewicht. Maar ik heb meerdere prijzen ontvangen maar toch is de prijs toch wat aan de hoge kant. Eveneens het gewicht van de hangespaakte versies. Mijn huidige Aksiums en Fulcrums 7 zijn lichter.
Wat zijn jullie ervaringen, meningen over;
*SRAM S27 wielen? Weinig over bekend denk ik zelf....
*En de nieuwe Mavic Cosmic Elite 2011? Ik weet dat er vaker problemen zijn met Mavic wielen, maar waar moet ik aan denken met deze wielen, want een gewichtlimiet word er niet gegeven.
*Fulcrum Racing 3; Lichte wielen, erg degelijk door de Campa bouwkwaliteiten. Maar verder? 90+KG aan te raden?
Ik begrijp dat handgespaakt gewoonweg beter is voor mijn gewicht. Maar ik heb meerdere prijzen ontvangen maar toch is de prijs toch wat aan de hoge kant. Eveneens het gewicht van de hangespaakte versies. Mijn huidige Aksiums en Fulcrums 7 zijn lichter.
Wat zijn jullie ervaringen, meningen over;
*SRAM S27 wielen? Weinig over bekend denk ik zelf....
*En de nieuwe Mavic Cosmic Elite 2011? Ik weet dat er vaker problemen zijn met Mavic wielen, maar waar moet ik aan denken met deze wielen, want een gewichtlimiet word er niet gegeven.
*Fulcrum Racing 3; Lichte wielen, erg degelijk door de Campa bouwkwaliteiten. Maar verder? 90+KG aan te raden?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Hoi,
Zelf heb ik nog een set Mavic Cosmic Elite staan van 2005.
Geen problemen mee waar wel goed zwaar maar lopen verder wel goed.
Eerlijk gezegd rij ik er niet zo vaak mee en ik denk ook wel dat er stukken beter is voor wat meer centen.
De nieuwe versie heeft, dacht ik, de exalith behandeling maar wat brengt je dat?
Overigens, als je natuurlijk (onnodig) peperdure naven selecteert voor een handgespaakt setje bij Frieke dan tikt het natuurlijk snel aan.
Er valt trouwens geen omzeilen aan, bij veel kilos heb je beter een spaakje meer.
Met respect gezegd trouwens.
Ciao,
Zelf heb ik nog een set Mavic Cosmic Elite staan van 2005.
Geen problemen mee waar wel goed zwaar maar lopen verder wel goed.
Eerlijk gezegd rij ik er niet zo vaak mee en ik denk ook wel dat er stukken beter is voor wat meer centen.
De nieuwe versie heeft, dacht ik, de exalith behandeling maar wat brengt je dat?
Overigens, als je natuurlijk (onnodig) peperdure naven selecteert voor een handgespaakt setje bij Frieke dan tikt het natuurlijk snel aan.
Er valt trouwens geen omzeilen aan, bij veel kilos heb je beter een spaakje meer.
Met respect gezegd trouwens.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
hallo,
zelf heb ik zonda's ( met shimano body ), ben 90 kg en rijd er al 2 jaar probleemloos op rond dus kan deze van harte aanbevelen. De fulcrum 3 is bijna hetzelfde wiel dus zou ook goed moeten zijn.
zelf heb ik zonda's ( met shimano body ), ben 90 kg en rijd er al 2 jaar probleemloos op rond dus kan deze van harte aanbevelen. De fulcrum 3 is bijna hetzelfde wiel dus zou ook goed moeten zijn.
wat er ook gebeurt, altijd blijven fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
Mocht ik een handgespaakte wielset aanschaffen, dan was dit mijn combinatie>>
Maar qua looks prefeer ik de keuze Mavics. Maar door bepaalde problemen is die keuze onzeker.
De SRAM wielen is zo weinig info over dat het meer een gok is. Terwijl SRAM USA zegt dat de wielen 113KG kunnen hebben.
De Fulcrums zijn zoals bovenstaande ervaringen degelijk.
Maar qua looks prefeer ik de keuze Mavics. Maar door bepaalde problemen is die keuze onzeker.
De SRAM wielen is zo weinig info over dat het meer een gok is. Terwijl SRAM USA zegt dat de wielen 113KG kunnen hebben.
De Fulcrums zijn zoals bovenstaande ervaringen degelijk.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Aerolite is een geen logische keuze bij 32 spaken. 32 spaken voor én achter is ook niet nodig. En de prijzen bij bikeboosting, tja... Denk dat hetzelfde setje bij bikexperto je een stuk minder kost.
Cosmic Elite zou ik niet doen, dat is een verouderd wiel dat nergens in uitblinkt. Fulcrum R3 is geen gekke keuze.
Cosmic Elite zou ik niet doen, dat is een verouderd wiel dat nergens in uitblinkt. Fulcrum R3 is geen gekke keuze.
Heb die twijfel op mn vorige fiets ook gehad om een middeklasse set wielen aan te schaffen ( 400 tot 500 euro)
Nu op mn ander fiets heb ik toch gewacht en iets meer uitgegeven voor een setje en merk t verschil daadwerkelijk hoor rijdt nu op een setje FFWD 4R
men andere fiets had ik uitgerust met een set van shimano maar constand problemen ( spaak breuk scheef lopen enz enz )
Dus mijn advies spaar door todat je een betere set kan aanschaffen
Nu op mn ander fiets heb ik toch gewacht en iets meer uitgegeven voor een setje en merk t verschil daadwerkelijk hoor rijdt nu op een setje FFWD 4R
men andere fiets had ik uitgerust met een set van shimano maar constand problemen ( spaak breuk scheef lopen enz enz )
Dus mijn advies spaar door todat je een betere set kan aanschaffen
Sensa GF 2022
Eddy Merckx EMX525 Ultegra...2016 ( verkocht )
Koga BeachRacer 2016 ( verkocht )
Eddy Merckx EMX525 Ultegra...2016 ( verkocht )
Koga BeachRacer 2016 ( verkocht )
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik denk dat je met 93 KG nog makkelijk op Fulcrum en Campa wielen kunt rijden en nog niet naar handgespaakte wielen hoeft te kijken. Zelfs schommel ik ook rond dit gewicht en ik rijd nu een jaar probleemloos op Fulcrum Racing 1's. Het is echt een enorme vooruitgang geweest van de RS10 wielen die er standaard onder zaten, welke wel duidelijk te slap waren voor het gewicht.
Kortom, met de R3's zul je geen misstap begaan.
Kortom, met de R3's zul je geen misstap begaan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
LVGH schreef:Aerolite is een geen logische keuze bij 32 spaken. 32 spaken voor én achter is ook niet nodig. En de prijzen bij bikeboosting, tja... Denk dat hetzelfde setje bij bikexperto je een stuk minder kost.
Cosmic Elite zou ik niet doen, dat is een verouderd wiel dat nergens in uitblinkt. Fulcrum R3 is geen gekke keuze.
Mag ik vragen waarom de Aerolite geen logische keuze is?
Mijn bedoeling is om achter 32 spaken te nemen en voor 28 spaken.
Ik begreep van Ernie dat 28 zowel voor als achter ook wel te doen zijn, maar zonder garantie.
Ik heb Zoran al een mail gestuurd.
Dan vallen de Cosmic's al af.
Mocht ik voor ~300 tot ~375 geen juiste velgen vinden dan wil ik het bedrag wel verhogen tot max. 650.
Maar met dit bedrag wil ik ook echt DE JUISTE velgen, dus echt bombproof met goede lagers.
Moet ik met dat bedrag nog steeds kijken naar handgespaakt of kan ik dan ook kijken naar fabriekswielen?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Sluit me aan bij MackersV2.0, aerolite is erg duur, aerodynamisch en niet de sterkste spaak (want erg dun). Wat dus onlogisch is in een niet al te hoog wiel met veel spaken voor een redelijk zware renner. Als je genoeg spaken neemt zal je het gebrek aan stijfheid niet opbreken (28/32 icm bijv. DT RR585 kan op zich best) dus als het voor de looks is en geld is geen probleem... maar in andere gevallen ben je eigenlijk beter af met bijv. een Competition of een dikkere aerospaak die er qua prijs tussenin zit. En met welke opties je ook 24/28 kunt overwegen.
Ik zou de een Eurus/Racing 1 zeker in het achterhoofd houden en als referentie nemen want je komt daar prijstechnisch al snel in de buurt met handgespaakte sets met goede naven. Is ook voor een belangrijk deel een kwestie van smaak: houd je van de klassieke handgespaakte look of meer van 'schreeuwerige' fabrieksets met gefreesde velgen en extra brede spaken.
Ik zou de een Eurus/Racing 1 zeker in het achterhoofd houden en als referentie nemen want je komt daar prijstechnisch al snel in de buurt met handgespaakte sets met goede naven. Is ook voor een belangrijk deel een kwestie van smaak: houd je van de klassieke handgespaakte look of meer van 'schreeuwerige' fabrieksets met gefreesde velgen en extra brede spaken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
Ik heb meerdere prijs opgave's ontvangen en de Aerolite spaken vallen af.
Ik kies gewoon voor de Revolution spaken, in 28/32 spaken patroon.
Nu heb ik als tip gekregen om aan de cassette kant dikkere spaken te nemen dan als andere kant. Wat is jullie mening, behalve dit het weer extra gewicht met zich mee brengt?
Ik kom nu met de prijs gemiddeld uit op de Fulcrum Racing Zero's (clincher model). Nu vind ik zelf dit fantastische wielen.
Qua ervaringen van jullie, wat zouden jullie kiezen als jullie voor de prijs van Zero's wielen konden aanschaffen?
Want nu ik met handgespaakte wielen richting de prijs ga van de hogere klasse wielen. Is dan hier ook het verhaal welke zijn dan bombproof voor mijn gewicht.
1) Handgespaakte wielen 28/32, met DT Swiss RR585 velgen, DT Swiss 240s naven, Revolution spaken (1817gram)
2) Fulcrum Zero's 16/21 wielen (1435gram)
3) Kuiper ACC50 20/24 wielen (1820gram)
Ik kies gewoon voor de Revolution spaken, in 28/32 spaken patroon.
Nu heb ik als tip gekregen om aan de cassette kant dikkere spaken te nemen dan als andere kant. Wat is jullie mening, behalve dit het weer extra gewicht met zich mee brengt?
Ik kom nu met de prijs gemiddeld uit op de Fulcrum Racing Zero's (clincher model). Nu vind ik zelf dit fantastische wielen.
Qua ervaringen van jullie, wat zouden jullie kiezen als jullie voor de prijs van Zero's wielen konden aanschaffen?
Want nu ik met handgespaakte wielen richting de prijs ga van de hogere klasse wielen. Is dan hier ook het verhaal welke zijn dan bombproof voor mijn gewicht.
1) Handgespaakte wielen 28/32, met DT Swiss RR585 velgen, DT Swiss 240s naven, Revolution spaken (1817gram)
2) Fulcrum Zero's 16/21 wielen (1435gram)
3) Kuiper ACC50 20/24 wielen (1820gram)
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die DT 585 velgen zou ik nooit kopen, ze zijn duur en zwaar. Dan kan je ze inspaken met Revo's en dure naven, licht wordt 't nooit. Ik zou eerder het aantal spaken laten zakken en dikkere spaken gebruiken.
Zoran heeft gelijk dat je aan de tandwielkant dikkere spaken moet gebruiken als je een duurzame set wilt hebben. Er is een alternatief en dat is 2:1 inspaken. Maar goed daar wil Zoran volgens mij nog niet echt aan. Als ik hem was geweest had ik al lang 27 en/of 30 mm Kinlin velgen in 27 gaats laten boren, zodat je zwaardere renners ook 2:1 achterwielen kan bouwen.
De 3 wielsets die je hierboven hebt staan zijn eigenlijk volledig onvergelijkbaar. Ik zou zelf direct de Zero's kiezen.
Zoran heeft gelijk dat je aan de tandwielkant dikkere spaken moet gebruiken als je een duurzame set wilt hebben. Er is een alternatief en dat is 2:1 inspaken. Maar goed daar wil Zoran volgens mij nog niet echt aan. Als ik hem was geweest had ik al lang 27 en/of 30 mm Kinlin velgen in 27 gaats laten boren, zodat je zwaardere renners ook 2:1 achterwielen kan bouwen.
De 3 wielsets die je hierboven hebt staan zijn eigenlijk volledig onvergelijkbaar. Ik zou zelf direct de Zero's kiezen.