Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

corima aero

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 17 nov 2006 13:50

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 16 November 2006


Hoi,
Dat mag een jaar of twee geleden wel zo geweest zijn maar sinds augustus vorig jaar zijn de naven nieuw ontworpen en lopen ze bijzonder goed. Beter dan DA of Record trouwens.
Bovendien is een nieuwe versie van de Aero binnenkort beschikbaar met carbonnen naven en een 40g lichter velg. Duurder, maar misschien loont het.
Ciao,


Had ook al gehoord dat deze wielen zouden uitkomen, en ze zien er ook mooi uit. Nu vind ik wel nergens wanneer deze zouden uitkomen, heeft er iemand hier een datum van?
Greetz,Evert
Nulla tenaci invia est via!

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 17 nov 2006 14:16

Quote: Origineel geplaatst door SpEric op 17 November 2006

oh fijn dankje ...



Oh, alsnog gevonden, en wel hier. De testen zijn allemaal vrij simpel met huis-tuin-en-keukengerei gedaan dus het is wel een beetje de vraag of je de resultaten wel kan extrapoleren naar de situatie op de weg.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 17 nov 2006 14:18

topper !

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 nov 2006 15:57

Die getallen lijken me uitermate onwaarschijnlijk, volgens deze getallen zou de weerstand van lagers een significant verschil maken. Volgens bijv Cees Beers (en m'n eigen boerenverstand) maakt het al bijna geen verschil als je alle lagers door keramische lagers gaat vervangen. Terwijl als deze getallen zouden kloppen en bijna een wereld van verschil zou zijn.
Campa Chorus naaf komt er al een stuk beter uit dan de Shamal naaf. Ze hebben maar 1 wiel getest dus de kans is heel reëel dat ze gewoon 1 wiel hadden gehad die net niet mooi liep omdat het een maandagochtend model was.
@Frank, hoe kom je tot de conclusie dat dat Corima naven zoveel lichter lopen? Om het uit te testen heb je op z'n minst een setje corima naven en een setje record naven nodig die beide in een zelfde soort velg zijn ingevlochten, om vervolgens het liefst in een vacuum te testen welk wiel het langst blijf draaien als je ze beide een zelfde snelheid mee geeft. Maar beter zou nog zijn om het hele onderzoek zonder velgen te doen, want je brengt door een compleet wiel te gebruiken een heel aantal onzekerheden in je meting in.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 nov 2006 16:04

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 November 2006


Die getallen lijken me uitermate onwaarschijnlijk, volgens deze getallen zou de weerstand van lagers een significant verschil maken. Volgens bijv Cees Beers (en m'n eigen boerenverstand) maakt het al bijna geen verschil als je alle lagers door keramische lagers gaat vervangen. Terwijl als deze getallen zouden kloppen en bijna een wereld van verschil zou zijn.


Mwa, vermogen = moment * hoeksnelheid
Een 'friction torque' van 0,02 Nm bij een hoeksnelheid van 30 rad/s is 0,6 Watt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ironmon
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 mei 2006 23:49

ironmon 17 nov 2006 17:35

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 16 November 2006


Bovendien is een nieuwe versie van de Aero binnenkort beschikbaar met carbonnen naven en een 40g lichter velg. Duurder, maar misschien loont het.
Ciao,

Waar kan je hier meer info over vinden?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 17 nov 2006 18:13

Quoten: Origineel geplaatst door ironMon op 17 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 16 November 2006


Bovendien is een nieuwe versie van de Aero binnenkort beschikbaar met carbonnen naven en een 40g lichter velg. Duurder, maar misschien loont het.
Ciao,

Waar kan je hier meer info over vinden?


Hoi,
Waarschijnlijk zijn ze al te koop alleen moet de website van Corima nog aangepast worden.
Er is trouwens ook een setje cyclo-cross wielen bijgekomen op basis van de Winium velg (= Hyperon).
Voor wie de franse taal machtig is kan ik het november nummer van "L'Acheteur Cycliste" aanraden. Er is een item over de firma Corima en veel interessante weetjes over wielen, ook zelfgebouwde.
De auteur van een van de artikels is trouwens ook de man acher deze interessante blog:
http://www.rouesartisanales.com/19-cate ... 46171.html
Verder zou je kunnen navraag doen bij de belgische verdeler, Frank Arijs van deze firma:
http://www.veloplus.be/
 
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 17 nov 2006 18:27

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 November 2006


Die getallen lijken me uitermate onwaarschijnlijk, volgens deze getallen zou de weerstand van lagers een significant verschil maken. Volgens bijv Cees Beers (en m'n eigen boerenverstand) maakt het al bijna geen verschil als je alle lagers door keramische lagers gaat vervangen. Terwijl als deze getallen zouden kloppen en bijna een wereld van verschil zou zijn.
Campa Chorus naaf komt er al een stuk beter uit dan de Shamal naaf. Ze hebben maar 1 wiel getest dus de kans is heel reëel dat ze gewoon 1 wiel hadden gehad die net niet mooi liep omdat het een maandagochtend model was.
@Frank, hoe kom je tot de conclusie dat dat Corima naven zoveel lichter lopen? Om het uit te testen heb je op z'n minst een setje corima naven en een setje record naven nodig die beide in een zelfde soort velg zijn ingevlochten, om vervolgens het liefst in een vacuum te testen welk wiel het langst blijf draaien als je ze beide een zelfde snelheid mee geeft. Maar beter zou nog zijn om het hele onderzoek zonder velgen te doen, want je brengt door een compleet wiel te gebruiken een heel aantal onzekerheden in je meting in.


Dat maandag ochtend model gezeur.. na een weekend fris beginnen zeg ik.zo kan je je altijd wel ergens achter verschuilen, maadagochtend.....
 
Ga jij in dat vacuum zitten? Een wiel/ lager reageert ook totaal anders met belasting, dus in een vacuum testen lijkt mij niet de juiste.Daarbij is het gevoel wat mensen bij een wiel hebben misschien nog wel belangrijker dan de daadwerkelijke cijfers.
En wie kan mij vertellen hoeveel tijdsverlies ik heb al ik het topwiel uit dat rijtje neem, of het minste wiel, qua lagers dan...zeg over 50 km.Ik denk niet dat we ons zo op moeten winden.. of toch wel...?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 nov 2006 18:41

Drag van je spaken is van zoveel groter belang dan dat beetje weerstand van die lagers. Van 2 wielen krijg je nooit de spaken en de velg precies hetzelfde en dus ben je niet verschil tussen de rolweerstand van de 2 naven aan het meten, maar het verschil in aerodynamica.
Ze zeggen dat de weerstand zo hoog is door de seals, daar veranderd niets aan als er geen lucht meer is.
@Scepticus, die rolweerstands waarde kunnen misschien nog wel kloppen, maar van die drag klopt echt helemaal niets. Want voor de drag geldt dezelfde formule op het moment om te zetten naar vermogen, dan zouden de meest onaerodynamische wielen maar een paar wat weerstand opleveren. Zou dat het geval zijn dan kan je je geld voor een disc wiel ook wel in je zak houden. Die waardes komen dus ook totaal niet overeen met de waardes waar Tour mee komt in hun testen. Daar vallen de vermogens namelijk ruwweg een factor 10 hoger uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 17 nov 2006 19:21

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 November 2006


Die getallen lijken me uitermate onwaarschijnlijk, volgens deze getallen zou de weerstand van lagers een significant verschil maken. Volgens bijv Cees Beers (en m'n eigen boerenverstand) maakt het al bijna geen verschil als je alle lagers door keramische lagers gaat vervangen. Terwijl als deze getallen zouden kloppen en bijna een wereld van verschil zou zijn.
Campa Chorus naaf komt er al een stuk beter uit dan de Shamal naaf. Ze hebben maar 1 wiel getest dus de kans is heel reëel dat ze gewoon 1 wiel hadden gehad die net niet mooi liep omdat het een maandagochtend model was.
@Frank, hoe kom je tot de conclusie dat dat Corima naven zoveel lichter lopen? Om het uit te testen heb je op z'n minst een setje corima naven en een setje record naven nodig die beide in een zelfde soort velg zijn ingevlochten, om vervolgens het liefst in een vacuum te testen welk wiel het langst blijf draaien als je ze beide een zelfde snelheid mee geeft. Maar beter zou nog zijn om het hele onderzoek zonder velgen te doen, want je brengt door een compleet wiel te gebruiken een heel aantal onzekerheden in je meting in.


Hoi,
In de test vermeldt men ook dat de beide Campa naven die slecht scoren net voor de test nieuw waren ingevet. Tja, dat alleen zegt genoeg.
Nu, je hebt me niet horen zeggen dat Campa naven slecht zijn en nog minder dat de Corima naven met kop en schouders boven de rest uitsteken.
Alleen is mijn, puur subjectieve, ervaring wel zo dat ik vaak de indruk heb dat Campa naven wel eens stroef kunnen aanvoelen. Veel is het niet maar wel genoeg om die indruk te laten als je vergelijkt met een ander wiel waar dat gevoel bij ontbreekt.
Uiteraard gaat het hier om een puur gevoelsmatige gewaarwording maar in het kader van mijn antwoord op vorige postings blijf ik bij mijn stelling dat ik er absoluut geen heil in zie om Corima naven door DA of Record te gaan vervangen tenzij daar andere redenen achter schuilen als: ik heb ze toch liggen, gemakkelijk wisselstukken te krijgen e.d....Maar dan ben je wel ook je eigen wiel aan het bouwen en weet je beter waar je aan begint. 
Wat mij betreft bieden de Corima naven een hoop voordelen t.o.v. anderen zoals de makkelijk te vervangen industriele lagers,  body en het o zo handige inhaak systeempje waarmee je in een wip een spaak kan vervangen. O, en het centrifuge systeem werkt ook prima.
Neen, er staan een paar zaken op men Corima verlanglijstje maar de naven an sich, die zijn prima...........
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 18 nov 2006 18:50

Denk je dan dat het bijvoorbeeld nog voordeel oplevert om ze met DT of Tune naven in te spaken? De laatsten zullen nog wat gewichtswinst op leveren. Maar goed, zijn ook minder duurzaam.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 nov 2006 20:38

Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 18 November 2006

Denk je dan dat het bijvoorbeeld nog voordeel oplevert om ze met DT of Tune naven in te spaken? De laatsten zullen nog wat gewichtswinst op leveren. Maar goed, zijn ook minder duurzaam.


Hoi,
Je kan voor de DT kiezen als je wil maar dan stuit je weer op andere problemen.
Je kan ook voor de Medium gaan, die zijn al een stuk lichter.
Stel je houdt het bij de standaard Corima naven en je wil en gewicht besparen en ook meer aero en je weegt niet meer dan 75kg dan zou je met de standaard naven van Corima, een 18 gaats acherwiel, CX-Ray spaken en alu nippels al ongeveer 90 a 100g kunnen besparen op de complete set. Bovendien hou je nog geld over ook en is je set zeker zo sterk,  lateraalstijver en zullen de spaken in het achterwiel langer meegaan.
Je kan dan nog eens de spaken aan de aandrijfkant gaan binden waardoor je nog eens wint door een beter overdracht.....
Wil je het onderste uit de kan, dan kan je ook nog eens ceramische lagers steken enz.....
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie