't Is niet zo dat ik nu een spiermonster ben, 't is eerder zo dat ik vroeger (...) nogal erg mager was.
Maar goed, die ouwe fiets is eruit en komt er ook niet meer in.
Trouwens, dat van die spaakspanning en stijfheid wordt nogal betwist, hier op het forum. Niet door mij, wel door anderen. Ik heb er zelf te weinig kaas van gegeten om er een stellige uitspraak over te durven doen, maar ik ben toch van mening dat de spaakspanning wel meetelt bij de stijfheid van een wiel.
Toch zijn de spaken goed op spanning en zijn de wielen niet merkbaar slap.
Ach, wat doet het er verder ook toe voor deze ouwe fiets. Hij is eruit! 'k Heb een nieuwe!
stijfheid na vijf jaar
- borgmonster
- Forum-lid
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Quoten: Origineel geplaatst door Oyah op 20 November 2006
Zware, wijzer?
Neen, ik had graag enkele wetenschapelijke, onhafangkelijke, testen gezien met getallen enzo, maar ik ben bang dat die er niet zijn. Ik persoonlijk heb eerst zeven jaar op een stalen colnago gereden tot, door roestvorming van binnenuit, de fiets tenslotte begon te roesten. Maar hij behield wel zijn stijfheid. Daarna een alu colnago gekocht hier was na vier jaar het beste af qua stijfheid. Vandaar mijn vraag of hier exacte onafhangkelijke metingen over bestaan.
Zware, wijzer?
Neen, ik had graag enkele wetenschapelijke, onhafangkelijke, testen gezien met getallen enzo, maar ik ben bang dat die er niet zijn. Ik persoonlijk heb eerst zeven jaar op een stalen colnago gereden tot, door roestvorming van binnenuit, de fiets tenslotte begon te roesten. Maar hij behield wel zijn stijfheid. Daarna een alu colnago gekocht hier was na vier jaar het beste af qua stijfheid. Vandaar mijn vraag of hier exacte onafhangkelijke metingen over bestaan.
tenzij het een Trek is... dan zijn de problemen bekend, vriend van me had een Trek, ging naar de alpen ermee en met klimmen sprong zijn ketting ook steeds naar het binnenblas ( triple) terug thuis naar de FM gebracht (geen Trek Dealer) en die constateerde dat het bracketas er scheef inzat, waardoor hij, als hij een drote druk op de ketting zou zetten dus ervoor in weze zorgde dat zijn ketting naar binnen schoof. overigens reed hij gewoon met een Dura- Ace Hollowtech2 crank
Quoten: Origineel geplaatst door zware op 21 November 2006
Zware, wijzer?
Fiets had ooit eens zo'n test, wellicht dat hier wat uit te halen is. Overigens zou een wanddiktevermindering door roest juist een marginaal lagere (theoretische) stijfheid op moeten leveren.
Zware, wijzer?
Fiets had ooit eens zo'n test, wellicht dat hier wat uit te halen is. Overigens zou een wanddiktevermindering door roest juist een marginaal lagere (theoretische) stijfheid op moeten leveren.